در اغلب موارد، درمان بیماری خروسک در کودکان خفیف است و به‌سادگی در خانه انجام می‌شود. سعی کنید کودک خود را آرام نگه دارید چرا که گریه کردن او باعث تشدید خروسک می‌شود.

داروهای تب بر

برای متوقف کردن تب کودک داروهایی مانند استامینوفن و ایبوبروفن (فقط برای کودکان بالای ۶سال) تجویز می‌شود تا کودک بیشتر احساس راحتی کند. از پزشک متخصص در مورد چگونگی و مقدار استفاده از داروی تب بر سؤال کنید و دستورالعمل‌های پزشک را با دقت دنبال کنید.

مرطوب کردن هوا

تنفس هوای مرطوب به کاهش دادن علائم کودک کمک می‌کند. برای آن که کودک شما در هوای مرطوب تنفس کند می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  •  از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا همراه کودک خود به حمام بروید و دوش آب داغ را باز کنید تا بتوانید از بخار آن تنفس کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در حمام بمانید. تنفس کردن در هوای مرطوب گاهی می‌تواند سرفه‌ی شدید کودک را برطرف کند.
  •  در صورتی که هوای بیرون سرد است می‌توانید کودک خود را برای چند دقیقه بیرون ببرید تا در هوای سرد تنفس کند. تنفس هوای سرد می‌تواند علائم کودک را بهبود دهد. همچنین می‌توانید کودک را همراه خود با ماشین بیرون ببرید و شیشه‌های ماشین را کمی پایین ببرید.

درمان خروسک کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

آب خوردن زیاد

برای پیشگیری از بی‌آبی بدن کودک  لازم است که او مقادیر زیادی آب و مایعات بنوشد. در صورت نیاز با قاشق یا قطره‌چکان به صورت مرتب به کودک خود آب بدهید. کودکان مبتلا به خروسک همچنین باید استراحت زیادی داشته باشند.

مراقبت‌های پزشکی

برخی از کودکان برای داشتن تنفس بهتر به درمان نیاز دارند که این درمان‌ها در بیمارستان برای آن‌ها انجام می‌شود و یا این که داروی استروئیدی برای آن‌ها تجویز می‌شود تا تورم راه هوایی برطرف شود. در موارد نادری ممکن است لازم باشد که کودک مبتلا به خروسک در بیمارستان بستری شود تا زمانی که تنفس او بهتر شود.

درمان‌های اتاق اورژانس

بعد از انجام اقدامات اولیه و درمان‌های ابتدایی، وضعیت کودک خود را ارزیابی کنید تا ببینید بیماری او رو به بهبودی یا وخامت است. اگر وضعیت کودک شما علی‌رغم درمان‌های انجام شده، رو به وخامت است لازم است که مستقیماً به اورژانس مراجعه کنید. اگر مشکل تنفسی کودک شما شدید باشد، پزشکان از طریق بخار سرد به او گاز اپی‌نفرین می‌دهند تا تنفس کند و این کار سریعاً راه هوایی او را باز می‌کند.