مواد غذایی برای خوش صدا شدن + نکات مهم

داشتن صدای خوب بکی از موهبت های خداوند است که بسیاری از افراد از آن برخورداند. اگر می خواهید خوش صدا شوید این بخش گهر را بخوانید چرا که به معرفی مواد غذایی برای خوش صدا شدن می پردازیم.

مواد غذایی برای خوش صدا شدن + نکات مهم

مواد غذایی برای خوش صدا شدن + نکات مهم

مي‌خواهيد مجري نمونه‌اي باشيد

پياز تنوري را فراموش نكنيد

يكي ديگر از روش‌هايي كه با كمك آن مي‌توانيد معجزه‌اي ماندگار در حنجره‌تان ايجاد كنيد اين است كه يك پياز تازه و سالم را كبابي كنيد. براي تهيه اين پياز كبابي بايد از سلامت پياز مطمئن شويد. آن را خوب بشوييد و پوست اضافه آن را جدا كنيد و سپس آن را به خوبي درون فويل بپيچيد و روي منقل پر از ذغال يا درون فر قرار دهيد. بعد از آماده شدن پياز و از بين رفتن حرارت پياز را ميل كنيد. خوردن اين پياز يك بار در هفته به شما كمك مي‌كند تا صدايي شفاف و واضح داشته باشيد. درمانگران شيوه‌هاي طبيعي مصرف پياز كبابي را به افرادي كه صداپيشه هستند و گويندگي و دوبلاژ از جمله برنامه‌هاي روزمره‌شان است توصيه مي‌كنند.

مي‌خواهيد بدون خش صحبت كنيد

ويتامين درماني كنيد

گنجاندن ويتامين c در برنامه و سبد غذايي روزانه تاثير زيادي در تقويت حنجره و بهبود عملكرد آن دارد. اثرگذاري ويتامين c بر طراوت و شادابي سلول‌ها و بافت‌هاي حنجره و تارهاي صوتي است بنابراين توصيه شده تاهر گونه مواد غذايي حاوي ويتامين c را به برنامه غذايي‌ خود اضافه كنيد. بهترين خوراكي‌هاي حاوي اين ويتامين معجزه‌گر پرتقال، كيوي، ليموترش و سيب و سيب زميني است.

دنبال ساده‌ترين روش مي‌گرديد

شربت عسل بخوريد

اگر در جست‌وجوي راهي ساده و بي‌دردسر براي تقويت حنجره، عضلات و تارهاي صوتي هستيد، مي‌توانيد از شربت عسل استفاده كنيد. براي تهيه اين شربت كافي است 3 تا 4 قاشق غذاخوري عسل را درون يك ليوان آب نيمه ولرم بريزيد و آن را به حدي هم بزنيد كه خوب در آب حل شود و اثري از آن باقي نماند. نوشيدن يك ليوان از اين شربت در روزها و زمان‌هايي كه مي‌خواهيد برنامه‌اي اجرا يا سخنراني كنيد يا حتي براي خوانندگي آماده شويد، توصيه شده است.

سوپ درماني كنيد

التهاب‌هاي حنجره را مديريت كنيد

براي پيشگيري از ابتلا به التهاب‌هاي حنجره و سلامت نگه‌داشتن حنجره‌ و صداي‌تان حتما در برنامه غذايي پاييز و زمستان سوپ و آب مرغ بگنجانيد. خوردن سوپ و آب تهيه شده از مرغ كمك مي‌كند تا هم از سرماخوردگي و گرفتگي و التهاب حنجره در امان بمانيد و هم حنجره‌تان را گرم و مرطوب نگه‌ داريد و آن را براي خواندن هميشه آماده نگاه داريد.

اين توصيه ها را فراموش نكنيد

اگر مي‌خواهيد عنوان حنجره طلايي را براي هميشه براي خود حفظ كنيد به توصيه‌هاي زير توجه كنيد:

  • هرگز كافئين مصرف نكنيد. نوشيدن قهوه، كاكائو و شكلات از جمله مهم‌ترين عوامل خشكي گلو است كه در نهايت موجب بروز اختلال در عملكرد تارهاي صوتي مي‌شود.
  • از دهان‌شويه‌هايي كه نمي‌شناسيد و احتمال غيراستاندارد بودن آنها وجود دارد، مصرف نكنيد. برخي از دهانشويه‌ها حاوي موادي هستند كه موجب خشكي گلو و خش‌دار شدن صدا مي‌شوند.
  • از خوردن غذاها و خوراكي‌هايي كه به آنها حساسيت داريد پرهيز كنيد. ابتلا به حساسيت موجب بروز التهاب در ناحيه گلوي‌تان مي‌شود.
  • از قرار گرفتن در محيط‌هاي آلوده كه مواد شيميايي در آن وجود دارد پرهيز كنيد چراكه گرد مواد شيميايي و استنشاق آن مي‌تواند به حنجره و تارهاي صوتي شما آسيب برساند.

خوراکی های مفید و مضر برای خوش صدا بودن

برخي از “خوراكي‌ها” تأثير منفي روي امواج صوتي صدا دارند كه باعث مي‌شوند صداي ما به ظاهر نامطلوب برسد.

بسرخ كردني‌ها، “فست فودها”، “كافئين” و چاي از مواردي هستند كه تأثير نامطلوبي روي “تارهاي صوتي” دارند و مي توانند بر روي كيفيت صدا آسيب وارد كنند.

مصرف هويج وعسل از مواردي هستند كه “باكتري ها” و “ويروس‌هاي تخريب‌گر” روي “حنجره” را از بين مي برند و افراد براي بهبود سريع “تارهاي صوتي” خود و براي زيباتر شدن صدا بايد “هويج” و “عسل” را حتماً در برنامه غذايي روزانه خود قرار دهند.

هويج و عسل همچنين به گرفتگي صدا كمك مي كند و آن را كاهش مي‌دهند و استفاده از عسل طبيعي در “صبحگاه” باعث لطيف شدن صدا و تارهاي صوتي مي شود و از “اختلالات صوتي” نيز جلوگيري مي‌كند.

قهوه، شکلات، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است، به خشکی بیشتر گلو و تارهای صوتی می انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید. به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب صدای تارهایتان را خشن کرده است.

از مکان های آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را می گیرد.

اگر نمی توانید از صاف کردن صدایتان جلوگیری کنید، حداقل مدام آن را تکرار نکنید. سرفه کردن یا صاف کردن صدا و گلو، زمان بهبود و درمان تارها را افزایش می دهد.

در طب سنتی، خوردن لعابی که پس از جوشاندن چهار تخم یا چهار دانه حاصل می شود، برای درمان گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و تارهای صوتی مفید دانسته شده است. دانه «به» به تنهایی، بامیه، خوردن سیب همراه با جویدن دانه هایش نیز باعث نرمی صدا می شود.

در بین برخی از مردم، خوردن مقداری جوشانده برگ کرفس یا اسفناج پخته هم به عنوان رافع گرفتگی صدا متداول است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه