خواص دارویی و درمانی ریحان

دسته بندي : معرفی بازار
تاريخ : 27 فروردین

ریحان دارای تاریخ غنی ۳۰۰۰ ساله است که در آن زمان اکثرا در کشور هند مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است . در اکثر کشورها در زمان های قدیم از گیاه ریحان به عنوان درمان استرس استفاده می کردند . ریحان بومی کشورهای آسیایی و مناطق گرمسیر است . در حال حاضر این گیاه دارویی به عنوان درمان طبیعی برای اضطراب ، خستگی آدرنال ، کم کاری تیروئید ، تنظیم قند خون ، درمان جوش و آکنه و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص دارویی و درمانی ریحان, پورتال خبری فرهنگی گهر

ریحان و خواص درمانی آن

خواص دارویی و درمانی ریحان را بدانید

یک چهارم فنجان برگ تازه ریحان (۶ گرم) شامل موارد زیر می باشد .

  •  کلسترول ندارد
  • سدیم  ۰.۲  گرم
  • کربوهیدرات  ۰.۲ گرم
  • ۲۵ میکروگرم ویتامین K
  • ۳۱۷ واحد ویتامین A
  • ۱ میلیگرم منگنز

۱ ) خواص ریحان ؛ درمان جوش

این داروی گیاهی خاصیت ضد باکتری دارد به همین دلیل می تواند یک درمان خوب برای عفونت های پوستی مانند جوش و آکنه باشد . ماده اصلی موجود در ریحان ، اوژنول است که در میخک هم به فراوانی وجود دارد . اوژنول به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک می کند . همچنین دارای متیل اوژنول و گاما کاریوفیلن است که برای درمان جوش و آکنه بسیار موثر هستند . برای جذب بهتر ریحان ، می تواند از روغن نارگیل به عنوان حامل استفاده کنید .

۲ ) خواص ریحان ؛ به کنترل قند خون کمک می کند

در آزمایشاتی که بر روی حیوانات و انسان انجام شده است نشان داده شد که ریحان می تواند به کنترل دیابت کمک کرده و قند خون را کاهش دهد . در این آزمایش بیماران مبتلا به دیابت وابسته انسولین با ریحان مورد درمان قرار گرفتند و میزان قند خون ناشتا ، میزان قند خون بعد از غذا ، میزان قند موجود در ادرار و میزان کلسترول خون آنها بعد از طی دوره درمانی به میزان قابل توجه کاهش یافت . طبق این تحقیقات مشخص شد که از ریحان می تواند در کنار داروهای کنترل قند خون ، برای تنظیم قند خون استفاده کرد . در صورتی که داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین استفاده می کنید ، قبل از مصرف ریحان به صورت درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید .

۳ ) خواص ریحان ، به پیشگیزی و درمان سرطان کمک می کند

این گیاه دارویی نه تنها به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند ، می تواند در مراحل درمان سرطان نیز کمک کننده باشد . تحقیقات نشان داده است که کسانی که به صورت منظم ریحان مصرف می کنند ، سیستم ایمنی قوی تری دارند و کمتر دچار انواع سرطان ها می شوند . طبق این تحقیقات ، اژنول ، اسید رزمارینیک ، آپی ژنین ، لوتئولین ، بتا سیتسترول و  اسید کارنوزیک موجود در ریحان تاثیر زیادی بر پیشگیری و درمان انواع سرطان ها و توقف متاستاز سلول های سرطانی دارد .

۴ ) فواید ریحان ؛ با متعادل کردن هورمون ها به کاهش استرس کمک می کند

ریحان تاثیر فوق العاده ای بر روی تنظیم سطح هورمون های بدن دارد . با مصرف نوشیدنی ها و دمنوش های ریحان و یا اضافه کردن آن به غذاها می توانید هورمون های بدن خود را تنظیم کرده و سطح استرس بدن را کاهش دهید .ریحان با کاهش استرس متابولیک و از طریق کنترل قند خون ، فشار خون و کاهش چربی خون می تواند استرس عمومی بدن را کاهش داده و  توانایی ذهنی را افزایش دهد .

۵ ) فواید ریحان ؛ کاهش تب

این داروی گیاهی نوعی درمان طبیعی برای کاهش تب است . برگ های ریحان دارای خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی ، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند به مبارزه بدن با عفونت ها و ویروس ها کمک کرده و در زمان بیماری به کاهش تب کمک کند .

۶ ) به بهبود اختلالات تنفسی کمک می کند

مواد فعال موجود در ریحان (اوژنول و سینول) به کاهش اختلالات تنفسی کمک می کند . تحقیقات ثابت کرده است که ریحان خاصیت ضد آسم دارد و کمک می کند تا تنفس راحتری داشته باشید .

۷ ) منبع خوبی برای ویتامیناست

ویتامین K  نوعی ویتامین ضروری محلول در چربی است که نقش مهمی در سلامت استخوان ها و سلامت قلب دارد . این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری است کع نقش موثری در لخته شدن خون دارد . همچنین به عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن کمک می کند . یک فنجان برگ ریحان می تواند تمام ویتامین K   مورد نیاز روزانه شما را تامین کند . همچنین مصرف ریحان می تواند نقش موثری در تراکم استخوان ، سلامت سیستم تنفس و عملکرد دستگاه گوارش بدن داشته باشد . در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس استفاده می کنید قبل از استفاده درمانی از ریحان ، با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط : خواص زنجبیل

۸ ) ریحان به سلامت دهان و دندان کمک میکند .

ریحان نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که به از بین بردن باکتری های مضر دهان و دندان کمک کرده و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کرده و بوی بد دهان را از بین می برد . همچنین می تواند زخم های دهان و لثه را درمان کرده و از سرطان های لثه و دهان جلوگیری کند . قبل از مصرف ريحان به صورت دارويي ، در صورتي كه آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

۹ ) به کاهش سردرد کمک می کند

ریحان به صورت طبیعی می تواند به کاهش سردرد کمک کرده و همچنین دردهای میگرنی را کاهش دهد . این داروی گیاهی با کاهش فشار سینوسی به کاهش سردردهای میگرنی کمک می کند .

ریحان به سلامت دهان و دندان کمک میکند

۱۰ ) به سلامت چشم کمک می کند

چشم ها به عفونت های ویروسی ، باکتریایی و قارچی بسیار حساس هستند . این داروی گیاهی به صورت طبیعی می تواند اکثر عفونت های چشم را درمان کرده و به سلامت چشم کمک کند . همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی و آرامبخش می تواند به درمان بیماری های ملتحمه چشم کمک کند . ریحان ممکن است به درمان آب مروارید و جلوگیری از پیشرفت آب مروارید چشم کمک کند .

اطلاعات بیشتر در مورد ریحان

در طب سنتی از بخش های مختلف گیاه ریحان برای درمان برونشیت ، آسم ، اسهال ، مالاریا ، بیماری های پوستی ، آرتریت ، بیماری های چشم ، تب مزمن ، نیش مار و عقرب و … استفاده می شود .

عوارض و مضرات احتمالی ریحان

با وجود اینکه در حالت طبیعی مصرف منظم ریحان به عنوان داروی گیاهی معمولا بی ضرر است ولی در مواقعی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود . ریحان دارای ویتامین K  است و بر روی لخته شدن خون تاثیر می گذارد . در صورتی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید . همچنین دوهفته قبل از عمل جراحی و دندان پزشکی از مصرف دمنوش ریحان به صورت درمان دارویی خودداری کنید .

همچنين ريحان مي تواند دوره های قاعدگي و خونريزي پریود را تحت تاثير قرار دهد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي