خطرات و عوارض ناشی از رنگ مو

خطرات و عوارض ناشی از رنگ مو

در برخی از کشورها ، جوانان بیشتر از رنگ های گرم و قرمز استقبال می کنند در حالیکه کارشناسان می گویند در رنگ های قرمز بیشتر از مواد شیمیایی استفاده شده است که ثبات بیشتری داشته است .
محققان می گویند، بسیاری از مردم نیز فکر می کنند ثبات رنگ مو نشانه مرغوبیت آن است، در صورتی که تحقیقات نشان داده است هرچه رنگ مو ثبات بیشتری داشته باشد و دیرتر از بین برود، میزان مواد شیمیایی موجود در آن نیز بیشتر است و خود این امر زمینه ساز بسیاری از صدمات و آلرژی های پوستی و بروز مشکلات مو در افراد می شود.
****ایجاد حساسیت و آلرژی در افراد
دکتر میترا اسماعیلی پژوهشگر مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره اظهارداشت : محققان امراض پوستی اعلام کرده اند میزان آلرژی و حساسیت ناشی از رنگ مو در مصرف کنندگان رو به افزایش است و این رقم نسبت به چند سال گذشته دو برابر شده است .
خطرات و عوارض ناشی از رنگ مو
وی یاد آور شد: آلرژی ناشی از رنگ مو معضل جدیدی نیست و از زمانی که رنگ مو وارد سیستم آرایشی و بهداشی شده اند آلرژی و حساسیت نسبت به آن ها هم وجود دارد.
به گفته این پژوهشگر ،بررسی ها نشان داده است که سن مصرف کنندگان و افزایش علاقه به رنگ کردن مو از عواملی است که باعث بروز افزایش حساسیت پوستی می شود.
اسماعیلی با بیان اینکه ماده موجود در رنگ مو ˈپارافتیلن دیامین ˈ یا همان ˈپی پی دی ˈنام دارد گفت: اغلب مردم به این ماده حساسیت دارند و این آلرژی در موها اتفاق نمی افتد بلکه در اطراف مو یعنی در ناحیه پیشانی ، گوش و پشت گردن و یا صورت رخ می دهد و در برخی مواقع نیز سبب تورم چشم ها می شود .
این پژوهشگر در خصوص اکسیدان های به کار رفته در رنگ کردن موها اظها رداشت : برای روشن کردن مو از کسیدان که یک ماده شیمیایی قوی است استفاده می شود که این ماده قدرت ایجاد صدمه شدید به ساقه مو و دفرم کردن یا از شکل طبیعی خارج کردن مو می شود. علاوه براین در بسیاری موارد این ماده سبب ریزش مو است.
****خطرات رنگ کردن موها
اسماعیلی در خصوص خطرات رنگ کردن موها افزود: بسیاری از زنان و مردانی که از رنگ مواستفاده می کنند، از سوزش چشم ها ، آماس تماسی ( ورم) پوست ، خارش ، سوزش پوست ، بروز تاول وریزش مو شکایت دارند.
****انواع رنگ موها
پژوهشگر مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص انواع رنگ مو اظها رداشت : رنگ مو به 3 دسته موقت، نیمه دائمی و دائمی تقسیم بندی می شود.
به گفته وی رنگ مو دائمی خود 2 نوع است که یک نوع آن ˈاکسید اتیوˈ است که ترکیبی به نام پارافنیلن دیامین به اضافه ˈپراکسید هیدروژن تشکیل شده است .
نوع دوم ˈ پروگرسیوˈ است که ازˈ استات سربˈ یاˈ سیترات بیسموتˈ ساخته شده است این مواد با گوگرد موجود در موها واکنش شیمیایی انجام می دهند.
****رنگ موهای دائمی و شیمیایی آلرژی زاهستند
اسماعیلی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که دو سوم افرادی که رنگ موی شیمیایی استفاده می کنند دچار نوعی واکنش های آلرژیک می شوند به طوری که مراجعه بیماران مبتلا به ˈدرماتیت ˈ طی سال های اخیر دو برابر افزایش یافته است.
درماتیت التهاب پوستی همراه با خارش و سوزش شدید است.
وی یاد آور شد : افرادی که از این طریق دچار آلرژی شده اند فقط 15 درصد برای معالجه به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
 
****رنگ مو و سرطان
به گفته اسماعیلی تحقیقات در سطح جهان نشان می دهد افرادی که موی خود را در دفعات زیاد رنگ می کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان ˈسیستم لنفاوی ، ان اچ ال ˈ قرار دارند.
این پژوهشگر ادامه داد: نتایج به دست آمده نشان داده است که افرادی که 20 سال است که شروع به رنگ کردن موهای خود کرده اند یک سوم بیشتر از کسانی است که موهای خود را رنگ نکره اند، مستعد ابتلا به بیماری سرطان سیستم لنفاوی مبتلا هستند.
****توصیه های برای کاهش خطر
 
متخصصان پوست و مو توصیه می کنند افرادی که تمایل زیادی به استفاده از رنگ مو دارند سعی کنند از ترکیبات شیمیایی استفاده نکنند. علاوه براین برخی از توصیه های عمومی در این زمینه به شرح ذیل است:
* اگرچه اکثر تبلیغات در مورد رنگ موها حاکی از استفاده نکردن یا کم استفاده کردن از مواد شیمیایی در ترکیبات آنها است اما تمام این فرآورده ها با اسامی مختلف و محصول کارخانه ها متفاوت دارای ماده شیمیایی یکسانی هستند که به جای آن می توان از رنگ موهای گیاهی و یا فرآورده های نظیر آن استفاده کرد .
*از مخلوط کردن 2 نوع رنگ مو خود داری شود زیرا با این اقدام واکنش های شیمیایی قدرت می یابد و ماده حاصله از نظر شیمیایی خطرناکتر است .
* قبل از استفاده از یک نوع رنگ مو ، این ماده روی پوست دست آزمایش شود، تا نسبت به بروز حساسیت مانند علائم قرمز شدن ، خارش و سوزش پوست مشخص شود. این آزمایش می تواند از بروزهر گونه اتفاق ناگواری در این زمینه جلوگیری کند.
* هرگز از رنگ موی شیمیایی برای رنگ کردن ابروها استفاده نکنید.
* بسیاری از کارخانه های تولید کننده محصولات رنگ مو،هیچ هشداری نسبت به عواقب استفاده از آن نمی دهند که این خلاف قوانین پزشکی جهان است.
منبع: irna.ir
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه