توکیو میزبان المپیک ۲۰۲۰ شد

در نخستین روز از یکصدوبیست‌و‌پنجمین نشست کمیته بین‌المللی المپیک اعضای این نهاد رای به میزبانی توکیو در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ دادند.

توکیو میزبان المپیک ۲۰۲۰ شد

 

اعضای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از روز گذشته (شنبه) در بوینس آیرس آرژانتین گردهم آمدند تا در یکصدوبیست‌و‌پنجمین نشست کمیته بین‌المللی المپیک در مورد 3 موضوع مهم که مسیر حرکت المپیک را برای دهه آینده شکل خواهد داد، تصمیم‌گیری کنند.

در نخستین روز این نشست کمیته بین‌المللی المپیک پس از یک روز پرمشغله رای به میزبانی توکیو در المپیک 2020 دادند. در ابتدا رای 2 شهر مادرید و استانبول مساوی شد که ترک‌ها موفق شدند اسپانیا را کنار بزنند ولی در نهایت در مقابل توکیو رای لازم را نیاوردند تا ژاپنی‌ها به عنوان میزبان این تورنمنت معتبر در سال 2020 معرفی شوند. توکیو آخرین بار در سال 1964 میزبان بازی‌های المپیک بوده است و تابستان امسال در گزارش فنی IOC بهترین نتیجه بررسی کلی را به خود اختصاص داده بود.

2 موضوع دیگری که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت عبارتند از انتخاب رئیس جدید کمیته بین‌المللی المپیک برای جانشینی ژاک روگ و در نهایت انتخاب یک رشته ورزشی برای اضافه شدن به بازی‌های المپیک 2020.

یکصدو‌بیست‌و‌پنجمین نشست اعضای کمیته بین‌المللی المپیک از روز گذشته (شنبه) شروع شده و تا تاریخ 10 سپتامبر 2013 (19 شهریور 1392) با حضور اعضای این نهاد در بوینس آیرس ادامه خواهد داشت.

امروز (یکشنبه) هم اعضای کمیته بین‌المللی المپیک رای به ماندن یکی از 3 رشته ورزشی کشتی، اسکواش و بیسبال/ سافت‌بال در بازی‌های المپیک 2020 خواهند داد. کشتی که از سال 1900 در تمامی دوره‌های المپیک حضور داشته است در ماه فوریه 2013 از سوی اعضای کمیته بین‌المللی المپیک پیشنهاد به حذف از فهرست بازی‌های المپیک داده شد ولی بزرگان این رشته ورزشی یعنی روسیه، ایران و آمریکا با هم متحد شدند تا رشته محبوب‌شان را در این بازی‌ها نگه دارند.

کمپینی که 7 ماه ادامه داشت و در نهایت در ماه می 2013 نام کشتی در بین 3 رشته پایانی باقی ماند تا شاید در یکصد‌و‌بیست‌و‌پنجمین نشست اعضای کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان رشته ورزشی انتخاب شود که در المپیک 2020 حضور خواهد یافت. فدراسیون بین‌المللی کشتی بلافاصله نناد لالوویچ را جانشین رافائل مارتینتی کرد و با تغیراتی که در این رشته ورزشی به وجود آورد کشتی را جذاب‌تر و البته قابل فهم‌تر از گذشته کرد. به نظر می‌رسد با شرایط موجود کشتی نسبت به رقبایش برتری دارد و احتمالاً رای به ماندن در المپیک 2020 را خواهد گرفت.

در نهایت در تاریخ 10 سپتامبر 2013 (19 شهریور) هم رئیس جدید کمیته بین‌المللی المپیک انتخاب خواهد شد تا برای 8 سال ریاست این نهاد را به عهده داشته باشد. البته رئیس جدید حتی می‌تواند 4 سال دیگر هم ریاست IOC را بر عهده داشته باشد. ژاک روگ، رئیس فعلی این نهاد پس از 12 سال از این حرفه کنار خواهد کرد.

6 نامزد احراز پست ریاست IOC عبارتند از توماس باخ آلمانی، سر میانگ سنگاپوری، ریچارد کریون پورتوریکویی، سرگی بوبکا اوکراینی، وو چینگ کو تایوانی و دنیس اوسوالد سوئیسی. البته به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین توماس باخ، نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و کریون و سرمیانگ باشد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه