تواشیح چیست + تاریخچه تواشیح

تاريخ : 26 تیر

تواشیح نوعی از آهنگ دینی اسلامی می باشد که تاپیک های شعرهای آن اغلب ادعیه و مدح و پیامبران و امامان علیهم السلام می باشد. اگر می خواهید بدانید تواشیح چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد تواشیح و تاریخچه تواشیح و معنای لغوی و اصلاحی تواشیح می خوانید.

تواشیح چیست + تاریخچه تواشیح

تواشیح چیست + تاریخچه تواشیح, پورتال خبری فرهنگی گهر

تواشیح چیست

تواشیح از نظر واژگانی، یعنی زینت و آرایش. تواشیح جمع کلمه توشیح است یا وشاح و موشحات جمع کلمه (مُوَشح) که از ریشه (وشح) به معنای آراستن است. آمده است که: مبارزان عرب در گذشته، آلات رزم چون زره و غلاف‌های شمشیرهایشان را که آراسته یا مرصع به نگین‌های رنگارنگ بود، مُوَشَّح می‌نامیدند و بعضی گفته‌اند: به همین دلیل به نوعی شعر که از نظر وزن، مضمون و محتوا، شادتر و جذاب‌تر از اشعار دیگر است، مُوَشَّح گفته می‌شود.

کاربرد و اصطلاح عام تواشیح

تواشیح گونه‌ای آواز دینی است که موضوعات اشعار آن یا دعا است یا در مدح و نعت پیامبر اسلام و اهلبیت پیامبر هستند. زبان آن معمولاً عربی است و اغلب بدون همراهی ساز موسیقی است. تواشیح دارای تکخوان است و گروهی وی را همراهی می‌کنند که به آنان (بطانه) می‌گویند. این آواز دینی مملو از هنرهای زیبای تنغیمی است و عموماً آهنگین است.

تواشیح خود دارای اسلوب و روش خاصی است که آن را از اناشید، مدائح، ابتهال، مناجات، دعا، قوالی، مولودخوانی و مداحی متمایز می‌کند.

تعریف تواشیح

تواشیح گونه‌ای هنر دینی است که از ترکیب دو مقوله شعر و موسیقی تشکیل شده است.

بر همین اساس می‌توان برای تعریف تواشیح از دو جنبه موضوع را بررسی کرد:

  • تواشیح از جنبه نغمه ها و موسیقی
  • تواشیح از جنبه شعر و ادبیات

تواشیح در ایران

تاریخچه تواشیح و ابتهال‌خوانی در ایران چندان دیرپا نیست و شاید از اوایل انقلاب با تلاش‌های ایرج قیم که از اساتید فن بودند و در مصر تحصیل کرده بودند، تواشیح وارد ایران شد. اصالت تواشیح منطبق بر ملودی و سبک‌های ایرانی است. بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها و ملودی‌هایی که در عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد ایرانی هستند. تنها مقامی که در زبان عربی داریم مقام حجاز است که آن هم معادل همایون است. اما اصالت تواشیح منطبق بر ملودی‌ها و سبک‌های ایرانی است اما تفاوت‌های حسی و حالی وجود دارد.

گروه های تواشیح در ایران

بقیه الله تهران ، طارق تبریز ، باقرالعلوم آبادان ، انصار الحسین خوی ، میعاد قم ، سبحان مشکین شهر ، مشکات اصفهان ، شمیم بهشت ، معراج النبی بابل ، بنی فاطمه ، طاها , العباد آبادان , آل یاسین عین دو , السبطین, الثقلین,

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي