علت بیدار شدن در نیمه شب چیست؟

تاريخ : 3 بهمن

شاید برای شما هم تاکنون پیش آمده باشد که در میانه های شب از خواب بیدار می شوید و هر چقدر سعی می کنید که بخوانید اما نمی توانید. آیا علت این اختلال را می دانید؟ گهر در این بخش در مورد علت بیدار شدن در نیمه شب برای شما عزیزان صحبت می کند.

علت بیدار شدن در نیمه شب چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

علت بیدار شدن در نیمه شب چیست؟

بیدار شدن از خواب چند ساعت پیش از این که زنگ هشدار ساعت شما به صدا درآید، به واقع شرایطی آزاردهنده است. برای بسیاری از ما چند دقیقه خواب بیشتر نیز می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد.

«بی خوابی در باور عمومی به عنوان ناتوانی در به خواب رفتن شناخته می شود اما اگر یک روتین وقت خواب منظم را دنبال می کنید، احساس خواب آلودگی می کنید، در زمانی مشابه از شب به خواب می روید اما در نیمه های شب از خواب بیدار می شوید و در به خواب رفتن مجدد با دشواری مواجه هستید با پدیده ای به نام “بی خوابی میانی” مواجه هستید.

گاهی اوقات این بیدار شدن های شبانه عادی بوده و به مساله خاصی اشاره ندارند.

اگر در میانه های شب از خواب بیدار می شوید اما این شرایط برای شما ناراحت کننده و آزار دهنده نیست، می توانید طی این بازه زمانی بیداری مدیتیشن، مطالعه یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش را مد نظر قرار دهید. وادار کردن خود در به خواب رفتن دوباره بدترین کاری است که می توانید در این شرایط انجام دهید.

اگر قصد دارید چیزی مطالعه کنید از نور شمع یا نور کم برای این کار استفاده کنید. خود را در معرض نور آبی تلفن همراه یا نمایشگر رایانه قرار ندهید زیرا در ریتم شبانه روزی شما اختلال ایجاد می کند.

اما اگر به طور مداوم در میانه های شب از خواب بیدار می شوید و صبح روز بعد با احساس خستگی مواجه هستید، برخی دلایل می توانند در پس این رخداد قرار داشته باشند.

از دلایل بی خوابی در میانه های شب

بیدار شدن از خواب چند ساعت پیش از این که زنگ هشدار ساعت شما به صدا درآید به واقع شرایطی آزاردهنده است. برای بسیاری از ما چند دقیقه خواب بیشتر نیز می تواند بسیار رضایت بخش باشد. بی خوابی میانی می تواند به واسطه برخی دلایل شکل بگیرد که در ادامه با چند نمونه از آنها بیشتر آشنا می شویم.

افت قند خون

انتخاب های غذایی می تواند با هر جنبه از شرایط سلامت ما مرتبط باشد و توانایی‌مان در تجربه خواب خوب شبانه نیز از این مساله مستثنی نیست.

برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی سرشار از کربوهیدرات‌ها و قندهای پالایش شده هستند. حتی مصرف مقدار کمی از این غذاها در طول روز می تواند یک کابوس قند خونی را رقم بزند که موجب بیداری شما در میانه های شب می شود.

هورمون استرس کورتیزول نیز در مدیریت قند خون نقش دارد. برای بدن شما، یک تغییر بیش از حد سریع در قند خون می تواند مشابه با یک حمله هراس یا انفجار خشم، ترس یا سرخوردگی احساس شود.

هر زمان که قند خون شما به سرعت افت می کند، همانند پس از خوردن یک دسر شیرین و بزرگ، بدن وارد یک واکنش استرسی می شود و زمانی که این اتفاق در میانه شب رخ می دهد، واکنش استرسی موجب اختلال در خواب شما می شود.

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای کامل پاسخی به این مشکل است اما به عنوان اقدامی سریع می توانید مصرف یک مشت بادام یا یک قاشق کره بادام یا روغن نارگیل را پیش از خواب امتحان کنید.

یک واکنش استرس خارج از کنترل

برای بسیاری از ما، جدا شدن کامل از اتفاقاتی که در طول روز تجربه کرده ایم، دشوار است. افکار، وظایف انجام نشده، نگرانی ها و برنامه ریزی ها برای روز پیش‌ رو ما را رها نمی کنند.

اما شما باید نگرانی های خود را برون‌سپاری کنید. پیش از خواب، همه چیز شامل نگرانی ها، فهرست کارهایی که باید انجام شوند، برنامه ها و حتی پرسش ها را یادداشت کنید. از این رو دیگر لازم نیست تا آنها را بارها و بارها در ذهن خود مرور کنید.

حدود ۲۰ دقیقه پیش از خواب خود را از هر چیزی، به ویژه دستگاه های الکترونیکی، جدا کنید. از تکنیک های تنفس عمیق استفاده کنید، مدیتیشن انجام دهید، به یک آهنگ آرامش بخش گوش کنید، یا هر کار دیگری که شما را پیش از خواب از اتفاقات روزانه جدا می کند، انجام دهید.

فراگیری نه گفتن به فعالیت هایی که زمان شما را در طول روز بیهوده تلف می کنند، اهمیت دارد و زمانی را برای مطالعه، پیاده‌روی یا هر فعالیتی دیگری که از آن لذت می برید، اختصاص دهید.

خستگی بیش از حد

بدن ما به طور طبیعی چند ساعت پس از غروب خورشید برای به خواب رفتن تمایل دارد. همه ما از یک زمان ایده آل برخوردار هستیم و اگر برای چند شب به بدن خود توجه کنید متوجه آن می شوید.

اگر پس از آن زمان ایده آل همچنان بیدار باقی بمانید تجدید انرژی را تجربه خواهید کرد که برای انجام کارها خوب به نظر می رسد اما به واقع احساسی عجیب و غریب را در شما ایجاد کرده و آمادگی شما برای خوابیدن از بین می رود.

الکل

برخی افراد برای به خواب رفتن راحت‌تر مصرف نوشیدنی های الکلی را مد نظر قرار می دهند اما الکل در ریتم خواب انسان اختلال ایجاد می کند. در ابتدا شاید به خوابی عمیق فرو بروید اما مصرف نوشیدنی های الکلی اغلب به بیدار شدن های شبانه منجر می شود.

داروها

داروهای ضد افسردگی، به ویژه بنزودیازپین‌ها، از جمله داروهای بدنام و مخل خواب انسان هستند. حتی برخی داروهایی که برای بهبود خواب طراحی شده اند، مانند امبین، نیز می توانند اثر منفی بر شرایط خواب انسان داشته باشند. برای ایجاد تغییر در دوز و زمان مصرف داروها همواره با پزشک خود مشورت کنید.

بنابر گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، از دیگر داروهایی که می توانند در شرایط خواب انسان اختلال ایجاد کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مسدودکننده‌های بتا

– کورتیکواستروئیدها

– قرص های سردرد حاوی کافئین

– هورمون های تیروئید

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي