بومادران چیست ؟ + خواص آن

تاريخ : 2 آذر

بومادران چیست ؟ در ادامه خواص آن را برایتان عنوان می کنیم

بومادران چیست ؟ + خواص آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

تاریخچه

نام لاتین این گیاه برگرفته از نام آشیل، قهرمان افسانه‌ای یونان است. گفته می‌شود در دوران نبردهای تروآ (حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد) از بومادران برای درمان زخم و جلوگیری از خونریزی و عفونت استفاده می‌شد. ضمناً این گیاه در دورة ساکسون‌ها برای دفع چشم بد به کار می‌رفت و نیز در مراسم سحر و جادو هم از آن استفاده می‌شد. نام مرسوم آن یعنی «خون دماغ» کاربرد سنتی بند آورنده خونریزی آن را بیان می‌کند.

ویژگی‌های گیاه‌شناسی

گیاهی است پایا، به ارتفاع ۲۰ تا ۹۰ سانتیمتر و حتی بیشتر که برگ‌هایی بدون دمبرگ، دراز و پوشیده از کرک دارد که دارای بریدگی‌های زیاد و باریکی است. گل‌های سفید رنگ آن به صورت کاپیتول کوچک و مجتمع، گل‌آذین دیهیم در قسمت انتهایی ساقه قرار گرفته‌اند. کاپیتول‌های کوچک و متعدد آن به طول ۴ تا ۸ میلی‌متر و به عرض ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌باشد و در هر کاپیتول آن، دو نوع گل، یکی زبانه‌ای و سفید رنگ، واقع در حاشیه گل آذین و دیگری لوله‌ای و واقع در ناحیة وسط، دیده می‌شود. همه قسمت‌های گیاه دارای بوی نافذ و تلخ مزه‌است. بومادران گونه millefolium دارای گل‌های سفید رنگ می‌باشد ولی گونه santolina از نظر اندازه، گیاهی کوچک‌تر و دارای گل‌هایی به رنگ زرد با بویی معطر و نافذ است. خودگیاه بومادران ساقه‌ای به ارتفاع ۱۰-۳۵سانتیمتردارد. گونه‌های دیگرآن برحسب نوع ومحل روییش ارتفاعی به اندازهٔ ۱۰-۸۰ و۱۵-۵۵ و۱۵-۴۰ دارند

خواص درمانی

گل:

درمان مشکلات سیستم تنفسی: ضد حساسیت، قابض مخاط، ضد احتقان، خلط آور، عصاره روغنی (حاصل عصاره گیری از گل): ضد التهاب و ضد اسپاسم، مرطوب‌کننده پوست، پاک کننده آرایشی، ضد شوره سر، محرک رشد مو، التیام دهنده موضعی (کاربرد در ساخت شامپوها)

برگ:

محرک انعقاد خون، التیام دهنده زخم و جراحات. جویدن برگ تازة آن برای دندان درد توصیه می‌شود.

بخش‌های هوایی:

درمان مشکلات سیستم گوارشی: آرام بخش دردهای معدی، محرک گوارشی، مقوی معده، ضد نفخ، ملین، صفرا آور، برطرف کننده بی اشتهایی، رفع کننده بواسیر، درمان مشکلات سیستم ادراری- تناسلی: ضد عفونی کننده مجاری ادراری، ادرار آور، قاعده آور، منظم کننده قاعدگی، کاهش دهنده خونروی ماهیانه و کاهش درد، درمان مشکلات سیستم قلبی-عروقی: تونیک خونی، محرک گردش خون، شل کننده عروق محیطی، کاهنده پر فشاری خون، ضد ترومبوز مغزی و شریانی، تقویت کننده رگ‌های واریسی، معرق و تب بر، ضد ویروس، ضد باکتری، ضد کرم، پشه کش، حشره کش، شستشو دهنده و ضد عفونی کننده، درمان اگزما و سایر مشکلات پوستی، ضد درد و مسکن

خواص بومادران

۱٫ طبع آن گرم و خشک است.

۲٫ جهت بهبود زخم‌های چرکین ۵۰ گرم آن را در یک لیتر آب جوشانده زخم را شستشو دهند.

۳٫ جهت درمان عادت ماهانه که بر اثر ترس یا سرمازدگی نامنظم شده است بعد از پاک شدن ۳ گرم را در ۱۵۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده به مدت ۱۴ روز، روزی ۳ فنجان بنوشند، این دمکرده تسکین دهنده دردهای قاعدگی نیز می‌باشد.

۴٫ جهت رفع بی‌اشتهایی، تقویت معده و از بین بردن نفخ آن بعد از غذا یا در بین غذا نصف استکان عرق این گیاه بنوشند.

۵٫ دمکرده بومادران برطرف کننده اسهال می‌باشد.

۶٫ برای روشن شدن پوست، رفع تحریکات جلدی و درمان جوش‌های آکنه این گیاه را در آب جوشانده سپس با پارچه تمیزی روی صورت کمپرس کنند.

۷٫ برای زیبایی مژه و ابروز ۵ گرم بومادران را در ۱۰۰ سی‌سی آب جوشانده سپس پارچه‌ای تمیز را آغشته نموده ابرو و مژه را بشویند.

۸٫ برای درمان تنگی نفس روزی ۳ فنجان از دمکرده بومادران به مدت یک هفته در ماه بنوشند.

۹٫ جهت درمان لاغری نیم ساعت بعد از غذا یک فنجان از دمکرده آن رابنوشند در دوران عادت ماهانه از خوردن آن خودداری کنند.

۱۰٫ جهت سنگ کلیه و مثانه ۵ گرم از این گیاه را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده سپس به مدت ۳ روز بنوشند.

۱۱٫ برای جلوگیری از چین و چروک صورت با جوشانده آن صورت را کمپرس کنند.

۱۲٫ نوشیدن دمکرده بومادران رسوبات رگ‌ها و اجزای بدن را از بین می‌برد.

۱۳٫ جهت روییدن مو، ضماد گرم بومادران را در محل گری بگذارند و جوانانی که می‌خواهند زود ریش دربیاورند نیز ضماد گرم آن را روی صورت بگذارند اگر با باقلای مصری مخلوط کنند اثر آن بیشتر است.

۱۴٫ برای دفع کرم روده و معده صبح و شب یک فنجان از دمکرده بومادران بنوشند.

۱۵٫ دمکرده این گیاه برای انواع سردردهای میگرنی مفید می‌باشد.

۱۶٫ جهت تقویت کبد بعد از غذا یک فنجان از دمکرده آن را بنوشند.

۱۷٫ برای تسکین درد مفاصل از روغن این گیاه به محل درد بمالند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي