بهترین و معروف ترین غذاهای آبادان

همه شهرهای ایران غذاهای محلی خاص خود را دارند. آبادان هم یکی از شهرهای ایران است که غذاهای محلی زیادی دارد. برای آشنایی با بهترین و معروف ترین غذاهای آبادان این بخش گهر را بخوانید.

بهترین و معروف ترین غذاهای آبادان

بهترین و معروف ترین غذاهای آبادان

فلافل

فلافل نوعی غذای خشک است که مربوط به کشور لبنان بوده اما در ایران به نام آبادان شناخته شده است. عمده ماده اولیه این خوراک از نخود خیس خورده یا نیم پخته چرخ کرده است که خمیر باگت، پیاز و ادویه جات مخلوط سرخ کردنی تهیه شده و در بازار به صورت ساندویچ عرضه می شود.

سمبوسه

سمبوسه یکی از غذاهای هندی است که در ایران باز هم از طریق مردم آبادان به شهرت رسیده است. مواد اولیه سمبوسه شامل سیب زمینی، جعفری و تره است که این سه ماده را به همراه ادویه های مخصوص با هم مخلوط می کنند و در غلافی از نان می پیچانند و سرخ می کنند. سمبوسه از دیگر غذاهای ساده و خوشمزه این خطه است که ترکیباتی از نان، سیب زمینی، سبزی و ادویه جات است.

قلیه ماهی آبادان

قلیه ماهی یکی از غذاهای اصلی مردم خوزستان، بوشهر و هرمزگان است. قلیه ماهی آبادان غذای خورشتی است که از ماهی، سبزی، مخصوص سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص تشکیل می شود. این غذا را به شیوه ای شبیه قرمه سبزی طبخ می کنند. ماهی را به اندازه تکه های 4 در 4 سانتیمتر خرد کرده و می شویند. ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنند باید بدون استخوان باشد. به همین دلیل ماهی های شوریده، سنگسر، هامور، حلوا و سیاه برای تهیه این غذا مناسب هستند.

کبه عربی (غذای سنتی خوزستان)

یکی از غذاهای سنتی که در بین مردم عرب زبان خوزستان متداول است، کبه نام دارد. برای تهیه این غذا ابتدا برنج ها را با مقداری آب روی حرارت ملایم می پزند تا حدی که برنج ها مثل برنج شیر برنج شود. از طرف دیگر سیب زمینی را با رنده ریز رنده کرده و با برنج مخلوط می کنند. اگر بخواهند کبه یک دست تری داشته باشند این مواد را با هم چرخ می کنند. سپس یک تخم مرغ و کمی نمک و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و ورز می دهند.

امگشت

یکی دیگر از غذاهای محلی مردم خوزستان امگشت است. امگشت غذایی است که عرب های خوزستان با ماهی کباب (قباد) نمک سود شده درست می کنند.

پاکوره

پاکوره نیز غذای وارد شده از کشور هند است که از قدیم الایام در آبادان درست می شده. مواد اولیه و اصلی خوراک پاکوره شامل سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه جات است. این غذا به دلیل استفاده از ادویه های مختلف مثل ادویه مرغ و ادویه خورشتی دارای طعم های متفاوتی است. پاکورا خوراکی لقمه ای مانند است که با خمیرمایه ای بسیار آسان طبخ می شود. این غذا با به کارگیری ادویه جات مخصوص این منطقه توانسته جایی را در ذائقه مردم آبادان برای خود پیدا کند.

خورش بامیه

خورش بامیه یک غذای عربی است که در فرهنگ غذایی آبادان جایگاه خاصی دارد. برای تهیه آن، دمباله بامیه را طوری قطع می کنند که مایع لزج بامیه خارج نشود. به غیر از بامیه مابقی مواد تشکیل دهنده شبیه خورشت بادمجان است که بایستی مهیا شود، سپس بامیه را که پیش تر در ماهی تابه سرخ شده را با مقداری سیر درسته به خورشت اضافه می کنند و با آتش ملایم می پزند.

رنگینک

رنگینک یک شیرینی خانگی است که آن را با رطب مرغوب یا خرما تهیه می کنند و این شیرینی در فروشگاه ها و قنادی های تهران عرضه نمی شود. بنابراین بهتر است به آبادان سفر کنید تا طعم واقعی آن را بچشید. آرد سفید تفت داده شده در روغن، دارچین، خاک قند و رطب مواد تشکیل دهنده رنگینک هستند. این شیرینی بسیار لذیذ و معروف است.

ماهی صبور

صبور از جمله ماهی های بسیار چرب و دارای تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور یا فر پخت. برای تهیه مواد درون شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیش تر با هم مخلوط می کنند، استفاده می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه