برنامه غذایی هفتگی چیست؟

منظور از ایجاد برنامه غذایی هفتگی این است که به پرسش «چه غذایی بپزم؟» یک بار برای کل هفته پاسخ دهیم تا مجبور نباشیم هر بار که وقت شام یا ناهار می‌رسد، به این موضوع فکر کنیم.

وقتی لیست غذاهایی که می‌خواهید در طول هفته بخورید مشخص باشد، می‌توانید لیست خرید کاملی داشته باشید و یک بار برای کل هفته خرید کنید. به این ترتیب، در پول و زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید.

سایت آموزش سلامت کوکلت مجموعه متنوع و بزرگی از دستور پخت‌های مختلف غذاهای ایرانی و فرنگی برای شما آماده کرده است تا بتوانید به راحتی غذاهای باب میلتان انتخاب کنید.

برنامه غذایی هفتگی چیست؟

برنامه غذایی هفتگی چیست؟

بهترین زمان برای نوشتن برنامه غذایی

بهتر است عصر چهارشنبه را به نوشتن برنامه اختصاص دهید.

بهترین زمان برای فکر کردن به لیست غذاهای هفته آینده، عصر چهارشنبه است چون هفته کاری تمام شده و می‌توانید به  مسائل غیرکاری بپردازید. صبح روز پنج‌شنبه به بازار بروید و مواد غذایی تازه تهیه کنید و یک ساعت از عصر پنج‌شنبه یا صبح جمعه را هم به آماده کردن مواد لازم برای برنامه هفته آینده اختصاص دهید.

مهم ترین ویژگی برنامه غذایی

انعطاف پذیر بودن  مهم‌ترین ویژگی‌ آن است چرا که باعث می‌شود انگیزه افراد برای ایجاد برنامه غذایی و عمل به آن در طول هفته افزایش بیابد. برنامه غذایی که نوشته می‌شود باید با شرایط کاری و زندگی شما هم‌خوانی داشته باشد. حتی بعضی وعده‌های غذایی را هم به غذای رستوران و غیرخانگی اختصاص دهید. باید دقت داشته باشید که وقتی حرف از برنامه‌ریزی پیش می‌آید، منظورمان این نیست که پوشه‌ای با تمام جزئیات آنچه می‌خواهید در هفته بخورید را آماده کنید و ریز به ریز همه چیز را در آن بنویسید. نکته اصلی آن است که این برنامه باید انعطاف‌پذیر باشد.

ویژگی‌های لیست غذای هفتگی مناسب

اگر می‌خواهید برنامه غذایی هفتگی سالم برای خانواده ایجاد کنید، شرایط مختلف را در نظر بگیرید. برنامه غذایی خوب، چه برای خانم‌های خانه‌دار و چه برای خانم‌های شاغل، برنامه‌ای است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

غذاهای خانگی و رستورانی: از بیرون غذا خریدن، اصلا کار اشتباهی نیست بلکه می‌تواند باعث آرامش خاطر هم بشود و لذت خاصی هم دارد. حتما چند وعده غذایی در ماه را به غذاهای بیرونی اختصاص دهید ولی مراقب باشید بیش از حد این کار را نکنید.

مناسب همه اعضای خانواده: برنامه‌ریزی غذایی فقط مخصوص خانواده‌های کوچک نیست. همه می‌توانند از آن بهره ببرند. حتی افرادی که تنها زندگی می‌کنند هم با ایجاد لیست غذای هفتگی مزایای زیادی به دست می‌آورند.

هزینه و زمان: وقتی جدول هفتگی داشته باشید، خود به خود هزینه‌های منزل کاهش پیدا می‌کند ولی طبیعتاً همه ما برنامه‌ای را ترجیح می‌دهیم که پیچیده و پرهزینه نباشد.

انعطاف‌پذیری: به خودتان اجازه سعی و خطا بدهید. برنامه‌ای ایجاد کنید که جای تغییرات دارد. هرقدر هم که تلاش کنید، اتفاق‌های پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهند.

نوشتن برنامه را از کجا شروع کنیم؟

قبل از اینکه شروع به نوشتن برنامه کنید، هدفتان از این کار را مشخص کنید.

قصد دارید غذاهای تکراری نخورید؟

می‌خواهید هزینه‌هایتان را کاهش دهید؟

غذاهای سالم‌تری می‌خواهید؟

می‌خواهید مواد غذایی کمتری هدر برود؟

غذاهای جدید برای بچه‌ها می‌خواهید؟

در هر صورت، قبل از اینکه شروع به نوشتن لیست هفتگی خود کنید، باید هدفتان از این کار تعیین شود. اگر اولین باری است که برنامه آماده می‌کنید، به خودتان سخت نگیرید. ساده‌ترین هدفی که می‌توانید به آن برسید را مشخص کنید و به تدریج مهارت‌های خود را بهبود دهید.

گام اول: انتخاب غذاها و دستورهای پخت

مهم‌ترین گام در فرآیند ایجاد برنامه ، این است که غذاهای مناسبی را انتخاب کنید. اگر فقط نام چند غذا را روی کاغذ بنویسید و به سایر جنبه‌های برنامه‌ریزی فکر نکنید، بدون شک نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

بهتر است سه روز قبل از شروع برنامه غذایی هفتگی، آن را تنظیم و آماده کنید. به این ترتیب، زمان کافی برای فکر کردن، خرید کردن و آماده کردن مواد لازم خواهید داشت.

همانظور که گفتیم، بهتر است چهارشنبه عصر را به برنامه‌ریزی، پنج‌شنبه صبح را به خرید و جمعه صبح را به آماده کردن مواد لازم اختصاص دهید.

در ادامه، نگاهی به تقویم بیاندازید و تعداد روزهایی که می‌خواهید آشپزی کنید را مشخص کنید. بعضی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند همیشه غذای خانگی بخورند. بعضی‌ها نیز کمتر به آشپزی علاقه دارند و بیشتر از بیرون غذا سفارش می‌دهند. توصیه می‌کنیم حداقل 3 تا 5 روز از هفته را به غذاهای خانگی اختصاص دهید و برای آن برنامه داشته باشید.

حالا وقت آن رسیده که غذاهای هفته را انتخاب کنید. این موارد را در نظر داشته باشید:

غذاهایی را انتخاب کنید که بیشتر از یک وعده قابل مصرف باشند.

در کنار غذاهایی که قبلاً پخته‌اید، حتما 1 یا 2 وعده غذای جدید قرار دهید تا برنامه غذایی جذابی داشته باشید.

غذاهایی را انتخاب کنید که مواد اولیه مشترکی دارند. با این کار در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و مجبور نیستید زمان زیادی را در آشپزخانه سپری کنید.

گام دوم: لیست خرید

برنامه غذایی هفتگی چیست؟

حالا که مشخص کردید کدام روزهای هفته باید آشپزی کنید و می‌دانید چه غذاهایی می‌خواهید بپزید، باید ببینید چه مواد اولیه‌ای برای پختن آن غذاها لازم است.

اگر اهل حساب و کتاب هستید و می‌خواهید خودتان لیست خرید را به صورت دستی آماده کنید، بهتر است آن را در دو مرحله تشکیل دهید.

در مرحله اول، نگاهی به مواد لازم دستور پخت‌هایی که انتخاب، کرده‌اید بیاندازید و مواد اصلی آن‌ها را یادداشت کنید. اگر نکته‌هایی در بالا گفتیم را رعایت کرده باشید، مواد غذایی و خواص این دستور پخت‌ها مشترک خواهد بود و بخش عمده‌ای از لیست خریدتان در همین مرحله اول آماده می‌شود.

خوب است که هنگام نوشتن لیست غذاها، نگاهی به کمد حبوبات، یخچال و فریزر بکنید و دستور پخت‌هایی را انتخاب کنید که حداقل بخشی از مواد اولیه‌شان را در خانه دارید.

اگر می‌خواهید درباره ویژگی‌ها و نحوه نگهداری مواد غذایی مختلف اطلاعات کافی کسب کنید حتما مطالب کوکلت در این باره را مطالعه کنید.

در مرحله دوم، دوباره نگاهی به لیست دستور پخت‌ها بکنید و سایر مواد اولیه آن‌ها را در لیست خریدتان بنویسید. یک بار دیگر همه چیز را چک کنید که مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده. وقتی به فروشگاه می‌روید، لیست خریدتان را فراموش نکنید.

گام سوم: آماده کردن مواد اولیه در یک ساعت

تا به اینجای کار، غذاهای موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید، لیست خریدتان را ساخته‌اید و مواد لازم را خریده‌اید. فقط یک گام دیگر باقی مانده است. اگر یک ساعت در آخر هفته صرف آماده کردن مواد غذایی کنید، طول هفته خیلی کمتر خسته خواهید شد بسته به اینکه چه غذاهایی انتخاب کرده‌اید، آماده‌سازی مواد غذایی می‌تواند شامل شستن گوشت، مرغ یا ماهی، سبزی خرد کردن و سرخ کردن مواد باشد.

این یک ساعت آخر هفته می‌تواند چند ساعت در طول هفته به نفع‌تان باشد.

کوکلت به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. ماموریت کوکلت این است که به شما کمک کند غذاهای سالمی بخورید و به سادگی و راحتی آشپزی کنید تا زندگی هیجان انگیزتری را تجربه کنید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه