اهمیت سلامتی و تندرستی را دریابید

تاريخ : 4 خرداد

سلامتی و تندرستی یکی از مهمترین مواردی است که همه انسان ها باید برای اهمیت بسیار زیادی قائل باشند. برای حفظ سلامتی نیازی به انجام کار سختی نیست، توجه به مواد غذایی مصرفی، انجام ورزش و … از کارهای ساده ای هستند که می توان برای حفظ سلامتی انجام داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت سلامتی و تندرستی این بخش گهر را بخوانید.

اهمیت سلامتی و تندرستی را دریابید

اهمیت سلامتی و تندرستی را دریابید, پورتال خبری فرهنگی گهر

اهمیت سلامتی

بسیاری از افراد آنها اظهار می کنند که هیچ فرصتی برای تلاش در جهت تناسب اندام و ورزش ندارند. شما ممکن است یک: پدر یا مادر، دانشجو، مربی ورزش، یک کارمند ساده، یک کارمند مورد اعتماد برای رئیس، یک رئیس و غیره باشید. شاید هم خانمی هستید که باید از ۶ صبح بیدار شوید و صبحانه تهیه کنید، نهار اعضای خانواده را بسته بندی کنید، خانه را تمیز کنید، فرزندتان را از مدرسه بیاورید، در انجام تکالیف به فرزندانتان کمک کنید، شام و میان وعده های خانواده را تهیه کنید، موقع خواب برای فرزندتان داستان بخوانید و چه بسا مابقی کارهای مرتبط با شغل خود را انجام دهید، و سرانجام مشاهده کنید که ساعت ۱۱:۳۰ شب هست و شما خسته و کوفته گشته اید و شش ساعت و نیم فرصت دارید تا دوباره سیکل روزانه خود را از ۶ صبح روز بعد شروع کنید.

باید به شما یادآوری کنیم که تنها شما نیستید که مشغله زیادی دارید، اغلب ما به ویژه خانمها، خودشان را در انتهای لیست کارهای روزانه در می یابند و فرصتی برای توجه  به خود و سلامتشان نمی یابند. ولی مشکل اصلی این هست که ما فراموش می کنیم که اهمیت به خودمان بویژه سلامتی مان بایددر اولویت کارهای روزانه قرار دهیم، چرا که اگر ما مراقب تندرستی خودمان نباشیم، دیر یا زود برای دیگران نیز مفید نخواهیم بود (اعم از همسر، فرزند و شغلمان).

همانطور که مهماندار هواپیما به شما می گوید در موقعیت های  اضطراری باید قبل از کمک به دیگری، اول ماسک اکسیژن را روی صورت خودتان بگذارید؛ در زندگی روزانه نیز قبل از اینکه، نیاز دیگران را بر آورده سازید، باید به برطرف نمودن نیازهای اصلی خودتان برای بقاء و سلامت بپردازید. به علاوه مشغول بودن لزوما بدین معنا نیست که واقعا دارید از وقتتان به نحو احسن استفاده می کنید و شاید می توانید بهره بیشتری را ا ز اوقات خود ببرید.

اگر خودتان را در اولویت قرار دهید نباید موجب شود که این سرزنش همیشگی به ذهنتان خطور کند که فردی خودخواه و خودبین هستید، بلکه به شیوه ای راحت تر  به خود بگویید که باید حداقل خودتان را هم تراز افرادی که به آنها علاقه دارید و دیگر امور زندگی تان، قرار دهید و برای خودتان نیز هم اهمیت قایل شوید. از هم اکنون شروع کنید به ارجحیت و اولویت قایل شدن برای خودتان.

آیا به فرزندان و خانواده خود فرصتی برای تفریح و معاشرت با دوستانشان نمی دهید؟ آیا مصر نیستید که عزیزانتان به قدر کافی بخوابند؟ پس برای خود نیز همین کارها را انجام دهید و فرصتی را برای خود و برطرف نمودن نیازهایتان اختصاص دهید. قبل از اینکه انسان بتوانید به اهداف والاتر خود دست یابد باید در وهله اول نیازهای اولیه خود را بر آورده کند.

ممکن است متوجه باشیم که باید به سلامت خود اهمیت دهیم اما نمی دانیم که چگونه می توانیم در اولویت دادن به خود موفق شویم، کافی است سعی کنیم اصول پایه ای که برای سلامتی ما لازمند را وارد زندگی روزمره خود سازیم، برخی راهنمایی ها برای ارتقای سطح سلامت به شرح زیر می باشند:

  • سلامت خود را در اولویت قرار دهید
  • از سلامت جسمانی خود با : خواب کافی، ورزش و تغذیه محافظت کنید.
  • به سلامت روح و روان خود به اندازه سلامت جسم خود اهمیت دهید، از مصاحبت با دوستان و افرادی که حامی شما هستند بهره مند گردید و مستعد خندیدن و شادبودن باشید (مخصوصا خندیدن به خودتان)، چرا که استرسهای روزمره می تواند زمینه پرخوریهای عصبی را در شما تشدید نماید.
  • یک سری فعالیت های لذت بخش را بر یک پایه منظم برای خود طراحی کنید، همانطور که برنامه ریزی برای کار اهمیت دارد برنامه ریزی برای تفریح و ورزش هم اهمیت دارد.
  • برخی رفتارهای وقت گیر و مشغول کننده وجود دارند که وقت و انرژی شما را بیهوده تلف می کنند، آنها را بشناسید و سپس سعی کنید آنها را ترک کنید و یا به حداقل برسانید.
  • با یک تیر دو نشان بزنید و اوقات با خانواده بودنتان را با ورزش و پیاده روی و فعالیت بدنی همراه کنید. (هم از کنار خانواده بودن لذت برید و هم با فعالیت بدنی و ورزش به ارتقای سطح سلامت خود بپردازید.)
  • چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید : سعی کنید طرز نگاهتان را به مشکلات روزمره عوض کنید تا بتوانید راه حل هایی را پیدا کنید. برای مثال اگر به تازگی صاحب فرزند شده اید می توانید؛ نگهداری از فرزندتان را با مادر دیگری شریک شوید و یا از کمک های بقیه افراد خانواده تان استفاده کنید تا زمان آزادی برای رسیدگی به خودتان ایجاد شود.
  • نه گفتن را یاد گیرید، بله گفتن شما گرانبهاست و نباید به طور اتوماتیک بله را بر زبان بیاورید. به هر کاری که شما را درگیر می کند و بیهوده وقت و انرژی شما را تلف می کند بله نگویید. به هر نوع ماده غذایی که به شما تعارف می شود بله نگویید. بله گفتن را برای مواردی که برایتان پر اهمیت تر و مفید تر هستند نگهدارید.
  • سعی نکنید مشکلات زندگی تان را به یکباره حل کنید، ابتدا با بر طرف نمودن یک یا دو مشکل شروع کنید و سپس بقیه امور را تحت کنترل خود در آورید.

زندگی شما مثل حساب بانکی است که اگر کم کم در آن ذخیره کنید در نهایت برداشت خوبی خواهید داشت ، ذخیره های شما می توانند اندک باشند(مثلا هر ۱۰ دقیقه پیاده روی در یک فرصت مناسب، یک وعده غذایی سالم و مغذی و…)، ولی در نهایت روی هم جمع می شوند و یک پس انداز عالی یعنی (سلامت و تندرستی) را برای شما به ارمغان می آورند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي