اقدامات لازم در ساعات اولیه ابتلاء به ویروس اچ آی وی

نکاتی درباره ابتلاء به ویروس اچ آی وی

ویروس ایدز به قدری هوشمند و پرقدرت است که نمی‌توان 2 بیمار را یافت که علائم کاملا مشابه همدیگر را تجربه کرده‌باشند اما به طور کلی نشانه های آلودگی به این ویروس در مردها عبارت است از بثورات پوستی (جوش‌های پوستی)، خستگی، تب، گلودرد، سردرد، درد و گرفتگی عضلات، کاهش وزن غیر طبیعی، اسهال، سرفه، تنگی نفس، گیجی، اختلال در حافظه، تهوع، تعریق شبانه، تورم غدد لنفاوی. از همه مهمتر اینکه علائم اولیه عفونت ویروسی ایدز مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا است که ممکن است بیش از 2 هفته به طول بیانجامد.
ویروس HIV در مراحل اولیه نمی تواند سیستم ایمنی بدن را نابود کند ولی به طور منظم تکثیر می‌شود و سرانجام روزی بر سیستم ایمنی بدن غلبه می کند و در آن زمان بدن فرد دیگر توان مقابله با عفونت ها را ندارد.

اقدامات لازم در ساعات اولیه ابتلاء به ویروس چیست ؟

ایدز یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس اچ آی وی (نقص ایمنی انسانی ) منتقل می شود. این ویروس به تدریج سیستم دفاعی بدن را مختل می کند بطوریکه فرد در طی سالها به انواع عفونتها و سرطانها مبتلا شده و در نهایت از پا درمی آید.

از زمانیکه فرد به اچ آی وی مبتلا می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد .در این مدت فرد سالم است و می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد اما می تواند بیماری را انتقال دهد.

تماس خونی از طریق استفاده مشتـــرک از وسایل تیز وبرنده مــانندتیـــغ وســوزن خالکــوبی وسرنگ و سرسوزن

  • تماس جنسی با افراد آلوده بدون استفاده از کاندوم
  • از طریق خون و فرآورده های خونی
  • از مــادر آلــــوده به نـوزاد درطی بارداری،زایمــان و شیردهی

آلودگی به ویروس فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود. از زمانیکه فرد با ویروس تماس پیدا می کند تا زمانیکه آلودگی در آزمایش خون مشاهده گردد ممکن است چند ماه طول بکشد.بنابراین جواب مثبت یا منفی به تنهایی ارزشی ندارد و لازم است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور آگاه صحبت کرد.

خیر ، زیرا ویروس ایدز از طریق تماسهای معمولی مانند دست دادن ، درآغوش کشیدن، روبوسی کردن ، عطسه و سرفه ، کار کردن در یک محل ، استفاده از حمام وتوالت مشترک ، استفاده از ظروف ووسایل غذا خوری مشترک، نیش حشرات ، استخر و وسایل نقلیه عمومی منتقل نمی شود.بساری از مبتلایان به ایدز نه بدلیل بی بند وباری ، بلکف در اثر ناآگاهی آلوده شده اند.

افراد مبتلا به حمایت و همدلی جامعه نیاز دارند.

آنچه ما را در معرض خطر قرار می دهد رفتار های پر خطر ماست ،نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

  • از هر گونه اعتیاد بویژه اعتیاد تزریقی بپرهیزید.
  • هرگز از سرنگ و سوزن مشترک استفاده نکنید.
  • از تماسهای جنسی خارج از چارچوب خانواده بپرهیزید.
  • استفاده از کاندوم تا حد زیادی از انتقال آلودگی پیشگیری می کند.

از وسایل تیز و برنده مانند تیغ ،سوزن خالکوبی (تاتو) و مسواک و … بصورت مشترک استفاده نکنید.

آیا ایدز درمان دارد؟

خیر ! متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد . ولی درمانهای موجود میتواند طول عمر بیماران را افزایش داده و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.

ویروس HIV موجب بیماری ایدز می شود.

اگر شخصی توسط فردی که به ایدز مبتلاست آلوده شود آیا بلافاصله به ایدز مبتلا خواهد شد؟ خیر، ظهور علائم بیماری ایدز به زمان احتیاج دارد و گاهی تا 10 سال طول می کشد. چون ویروس این بیماری تدریجا سیستم دفاعی بدن را نابود می کند. در واقع بیماری های بعدی هستند که باعث مرگ انسان می شوند.

آیا ایدز بیماری مردان همجنس باز است؟ خیر، هرکسی ممکن است به ایدز مبتلا شود، معتادان و زنان روسپی و کلیه اشخاصی که بدون ملاحظه رابطه جنسی با افراد مختلف دارند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مایعاتی از بدن که ایدز از طریق آن ها منتقل می شود:

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، ویروس ایدز از طریق خون، منی، ترشحات قبل از انزال، ترشحات مهبلی و یا شیر فرد آلوده می تواند منتقل شود. همچنین ممکن است در طول بارداری و یا هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود.

کدامیک از مایعات معمول بدن ویروس را منتقل نمی کنند؟

اشک خالص، ترشحات بینی، عرق و ادرار ویروس را منتقل نمی کنند.

چند روش انتقال ایدز:

  • هرشکل از آمیزش جنسی (مهبلی، مقعدی و …)
  • استفاده از سر سوزن مشترک برای تزریق مواد، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن
  • تماس با مایعات شدیداً عفونی با غشاهای مخاطی و یا بریدگی های بدن

آیا با شنا در استخری که مورد استفاده افراد آلوده به ایدز قرار گرفته مبتلا می شویم؟ خیر، ولی در استخرها طبق قانون بهداشتی باید موادی که سبب کشتن ویروس ایدز می شوند استفاده شود.

مطمئن ترین راه حذف خطر است. این به معنای خودداری کردن از تماس با خون، منی، ترشحات قبل از انزال، ترشحات مهبلی و یا شیر مادر مبتلا به ایدز است. یعنی اجتناب از هر نوع فعالیت جنسی خطرناک و بی بند و بار و یا تزریق مواد مخدر.

به عبارت دیگر، اگر دست به چنین فعالیت هایی نزنید، به ایدز مبتلا نمی شوید. کاندوم های از نوع لاتکس در صورت استفاده صحیح و مداوم می توانند احتمال انتقال ایدز را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

اگر بیمار همزمان با تظاهر زگیل تناسلی به ویروس ایدز مبتلا شده باشد، باید بلافاصله مصرف داروهای ضدایدز را شروع كند. این داروها سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌كند و در نتیجه بیماری زگیل كه عامل ایجادكننده آن یك ویروس است، راحت سركوب خواهد شد و از بین می‌رود بنابراین دیگر حتی نیازی به فریز یا كرایوتراپی هم نخواهدبود زیرا زگیل‌ها خودبه‌خود محو خواهند شد.

مزیت دیگر مصرف داروهای ضدایدز این است كه از شیوع ویروس زگیل در خانواده یا جامعه پیشگیری می‌كند. اگر فرد بیمار مثلا هنگام دستشویی به زگیل‌هایش دست بزند و بعد دستش با شیرآلات دستشویی یا سایر قسمت‌ها تماس پیدا كند، به راحتی افرادی كه به این وسایل دست می‌زنند را مبتلا می‌كند و باعث ایجاد بیماری در آنها می‌شود

دومین تظاهر پوستی «مولوسكوم» نام دارد. مولوسكوم دانه‌های ریز سفیدرنگ كوچكی است كه در مركز آنها یك فرورفتگی وجود دارد و گاهی در پوست بدن كودكان هم دیده می‌شود. عامل این بیماری یك ویروس است و به این علت در پوست كودكان بیماری ایجاد می‌كند كه سیستم ایمنی بدن آ‌نها هنوز تكامل نیافته است بنابراین دیدن این تظاهر پوستی در كودكان خیلی مهم نیست. اما قاعدتا بزرگسالان نباید دچار چنین مشكلی شوند مگر اینكه دچار نقص سیستم ایمنی شده باشند. حال اگر فردی این دانه‌ها را در ناحیه تناسلی یا سایر قسمت‌های بدنش ببیند، به‌خصوص اگر اندازه آنها بیش از یك سانتی‌متر باشد و نسبت به درمان مقاومت نشان بدهد، باید از نظر آلودگی به ویروس ایدز بررسی شود.

بله، سومین تظاهر پوستی، عفونت‌های قارچی مقاوم به درمان هستند كه به‌صورت ژنرالیزه در سطح پوست به‌خصوص در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. برخی بیماران مبتلا به عفونت‌های قارچی مقاوم به درمان می‌گویند دارو استفاده كردم خوب شدم اما یك هفته بعد دوباره گرفتار شدم و این كار را تا به حال چند بار انجام داده‌ام اما نتیجه نگرفتم! در این صورت است كه بیمار باید حتما آزمایش ایدز انجام دهد. چهارمین تظاهر پوستی هم هرپس یا تبخال ناحیه تناسلی است كه در افراد اچ‌آی‌وی مثبت شیوع بالایی دارد. حتی ممكن است اولین تظاهر پوستی در بیمار مبتلا به ایدز تبخال ناحیه تناسلی باشد.

من به آنها می‌گویم با فرار از واقعیت مشكلی حل نمی‏شود. ضمن اینکه همه افرادی كه آزمایش می‌دهند به ایدز مبتلا نیستند. اگر هم مشخص شود فردی به ویروس ایدز مبتلا شده، زود تحت‌درمان قرار می‌گیرد تا بیماری‌اش كنترل شود. به قول مردم آفریقا، مبتلا شدن به ویروس ایدز شروع یك زندگی جدید است، نه شروع یك بدبختی بزرگ. در این زندگی جدید فرد فقط باید نکته‌هایی را مثل مصرف داروها، تغذیه مناسب، رفتار جنسی كنترل شده و… رعایت كند تا سالم‌تر و طبیعی‌تر زندگی كند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه