اطلاعاتی مهم درباره ویروس اچ آی وی

تاريخ : 14 تیر

درباره ویروس اچ آی وی چه می دانید ؟

ایدز یک مرحله کاملاً جدی است که بدن، دفاع بسیار کمی در برابر انواع عفونتها دارد. در واقع هر فرد آلوده به ویروس HIV ، الزاما مبتلا به ایدز نمی باشد اما در طول مدت آلودگی خود، می تواند دیگران را آلوده کند.

اطلاعاتی مهم درباره ویروس اچ آی وی, پورتال خبری فرهنگی گهر

وقتی سیستم ایمنی آسیب ببیند، نه تنها در برابر ویروس HIV (که در آغاز به آن صدمه زده) بلکه به نسبت به بقیه عفونتها هم آسیب پذیر می‌شود و دیگر قادر به کشتن میکربها و ویروسهایی که قبلاً برایش مشکلی ایجاد نمی‌کردند نیست و لذا با گذشت زمان، افراد آلوده به HIV بیشتر و بیشتر بیمار می‌شوند و معمولاً سالها پس از آلودگی به یکی از بیماریهای خاص٬ شدیداً مبتلا می‌شوند و در این زمان گفته می‌شود که آنها به ایدز مبتلا شده‌اند.

بنابراین زمانی که فرد آلوده به ویروس HIV برای اولین بار به یک بیماری جدی مبتلا شود و یا وقتی که تعداد سلولهای ایمنی باقیمانده در بدن او از حد معینی کمتر شود، مبتلا به بیماری ایدز در نظر گرفته می شود.

راه های درمان درباره ویروس اچ آی وی چیست ؟

با تصویب برنامه استراتژیک چهارم ایدز کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مراکز مشاوره ای  در سطح کشور تاسیس شده است که خدماتی شامل آموزش برنامه های مراقبت و پیشگیری ،تشخیص قطعی و  درمان را به صورت رایگان در اختیار این بیماران و سایر افراد  قرار می دهند .جهت پیشگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به فرزند تست HIVیکی از تست های ضروری قبل از بارداری و یا در ابتدای بارداری می باشد تا درصورت ابتلا جنین به این بیماری  بارداری در همان مراحل اولیه خاتمه یابد .صدا و سیما نیز با پخش سریال پریا در فصل تابستان توانست اطلاعات مفیدی نسبت به این بیماری را از طریق رسانه در اختیار مردم قرار دهد و برخی از ذهنیت های غلط نسبت به این بیماری را از اذهان پاک نماید.

اچ آی وی یک بیماری مرتبط با سیستم ایمنی است و این بدین معناست که بدن شما دیگر قادر به مبارزه کردن با بیماری های دیگر نیست، نه این که اچ ای وی خود مشکل باشد، بلکه مشکل اینجاست که شما ممکن است به بیماری های دیگری هم مبتلا شوید چون اچ ای وی سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده است.

  • به این خاطر که راه های پیشگیری کلید اصلی هستند، پس اگر شما به خوبی مراقب سلامتی تان باشید، حتی با وجود داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف احتمال کمتری وجود دارد که به بیماری های دیگری هم مبتلا شوید.
  • خوب غذا خوردن، ورزش کردن، ترک کردن سیگار راهکار هایی برای سالم زندگی کردن هستند که شما می توانید انتخاب کنید و سلامتی شما را در حین زندگی با HIV بهبود بخشند.

علائمی که پس از ابتلا به اچ‌آی‌وی بروز می کنند

برخی از افرادی که به اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند، متوجه هیچ گونه تغییر آنی در سلامت خود نمی شوند. اما برخی در چند هفته اول ابتلا دچار علائمی شبیه آنفولانزا، یا جوش و ورم غدد می‌شوند. این علائم نشانگر ایدز نیستند و معمولاً پس از چند روز یا چند هفته ناپدید می‌شوند.

اگرچه سیر عفونت اچ‌آی‌وی در میان بیماران ممکن است متغیر باشد، اما الگوی شایعی در بیماران دیده میشود. از زمان ورود ویروس به بدن تا ورود به مرحله عفونت پیشرفته اچ آی وی، بیمار مراحل مختلفی را طی میکند که به شرح ذیل است:

سندروم حاد HIV : حدود سه تا شش هفته اچ‌آی‌وی بعد از تماس با ویروس، بیمار علائم بالینی مشابه یک سرماخوردگی یا آنفولانزا شامل: تب،  سردرد، زکام و بزرگی غدد لنفاوی را نشان میدهد. البته این علائم تنها در ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران مشاهده میشود. در  این دوره بار ویروسی ( تعداد ویروس در خون) بسیار بالاست. طی یک تا سه هفته پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شده، بار ویروس کاهش می‌یابد. علائم بالینی این مرحله بعد از مدتی (حداکثر دو ماه از زمان ورود ویروس) فروکش میکند ولی بیمار وارد مرحله بدون علامت میشود.

دوره بدون علامت : پس از عفونت اولیه و تکثیر ویروس و به دنبال آن تغییرات ایمیونولوژیک ویژه اچ‌آی‌وی ، اغلب بیماران یک دوره نهفته را تجربه می کنند که سالها طول می کشد. طی این دوره سیستم ایمنی تخریب شده که این تخریب با کاهش تعداد سلول‌های CD4 تظاهر می‌یابد. در این دوره بیماری در حال پیشرفت است.

بیماری آشکار بالینی :  تخریب پیشرونده سیستم ایمنی که در اغلب بیماران رخ میدهد، سرانجام به بیماری آشکار بالینی با علائم و  نشانه های بیماری زمینه ای و یا عفونت ها و بدخیمی های فرصت طلب می انجامد. برخی از علائم مهم در این دوران عبارتند از:

کاهش وزن بدون توجیه
عفونت مکرر دستگاه تنفس فوقانی ( سینوزیت، برونشیت، اوتیت مدیا، فارنژیت)
علائم پوستی ( زخم های مکرر دهانی، درماتیت)
اسهال مزمن بیش از یکماه
تب بیش از یکماه
برفک دهانی
سل ریوی در یکسال اخیر و یا سل خارج ریوی
عفونتهای باکتریایی شدید ( باکتریمی، پنومونی، مننژیت، عفونت مفصل، در گیریهای مغزی)
هرپس مزمن بیش از یکماه

علائمی که توسط عفونت های فرصت طلب ایجاد می شوند

عفونت های فرصت طلب توسط میکروب‌هایی ایجاد می شوند که همیشه اطراف ما هستند، اما یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند با آن‌ها مبارزه و بر آن‌ها غلبه کند. زمانی که سیستم ایمنی به اندازه کافی ضعیف شود، این گونه عفونت‌ها می‌توانند ایجاد شوند و باعث ایجاد دامنه‌ی وسیعی از علائم شوند. بعضی از این علائم می‌تواند بسیار شدید باشد. زمانی که دستگاه ایمنی ضعیف می‌شود، برخی بیماری‌ها مانند سرطان های خاصی نیز ایجاد می‌گردند.

اما این‌گونه علائم را نمی‌توان به طور قطع علائم ابتلا به اچ‌آی‌وی و یا ایدز دانست. تشخیص ایدز نیازمند تشخیص علائمی از نقص شدید دستگاه ایمنی است، که به غیر از اچ‌آی‌وی چیز دیگری نمی‌تواند عامل آن باشد. این امر معمولا مستلزم آزمایش اچ‌آی‌وی است.

بنابراین تنها راهی که می‌توانید از طریق آن بفهمید که به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اید یا نه، آزمایش اچ‌آی‌وی است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي