آیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟

امروزه فضای مجازی متاسفانه به راحتی در دسترس اکثر کودکان قرار گرفته ، و پدران و مادران به دلیل مشغله های کاری و … فرزندانشان را از کودکی به این فضا عادت داده ، غافل از آنکه روح و روان فرزندان شان به مرور زمان در این محیط تحت تاثیر عواقب منفی قرار خواهد گرفت.

آیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

آیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

در ادامه از سایت گهر ، خطرات استفاده از اینترنت برای فرزندانتان را می خوانید

برای این که بتوانید از فرزنداتان در دنیای مجازی محافظت کنید، اول از همه باید بدانید در آن،‌ چه‌ خطرهایی می‌تواند متوجه فرزند شما باشد. خیلی از والدین، فکر می‌کنند همین که بچه از خانه بیرون نمی‌رود،‌ جایش امن است، اما متاسفانه یا هیچوقت نمی‌فهمند بر فرزندشان چه می‌گذرد، یا زمانی متوجه می‌شوندکه دیر شده است.

غریبه‌های دوست‌نما

دنیای اینترنت ممنوعیت ورود ندارد. آدم‌ها در اینترنت مجبور نیستند از هویت‌های واقعی خودشان استفاده کنند و انواع نقاب‌ها را به راحتی به چهره می‌زنند. حالا فرض کنید یک کودک، در برابر این همه آدمی که هر کدام، شاید خودش را جور دیگری جلوه دهد چه واکنشی می‌تواند داشته باشد. چه دروغ‌ها که گفته می‌شود، چه هویت‌ها که جعل می‌شود،‌ چه عکس‌های دروغینی که به این و آن نشان داده می‌شود. اما بچه‌ها همه را باور می‌کنند. آن‌ها خیلی زود ممکن است باور کنند،‌ شخصی با یک تصویر دروغین، واقعا بازیگر مورد علاقه‌‌شان است، یا این که وقتی یک نفر همه حرف‌های خودش را تکرار می‌کند، ‌یعنی شبیه‌ترین آدم‌ دنیا به او است و می‌تواند دوست خیلی خوبی باشد. آن‌ها در قالب یک فرد قابل اعتماد یا یک دوست به فرزند شما نزدیک می‌شوند، روی او تاثیر می‌گذارند،‌ او را دعوت به چزهایی می‌کنند که می‌تواند اصلا برای شما قابل قبول نباشد،‌ از او اطلاعاتی می‌گیرند که خصوصی محسوب می شود، باج می‌گیرند و …

آیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

قرارهای ملاقات کورکورانه

آشنایی با خیلی از غریبه‌های اینترنتی، می‌تواند به قرار ملاقات‌های به اصطلاح کورکورانه بدل شود. هر جایی حتی در مسیر مدرسه، ممکن است فرصتی برای ملاقات به وجود بیاید. به خصوص که اغلب سودجوها، با روش‌های خاص خودشان، ‌به بچه‌ها توصیه می‌کنند همه چیز را از همه مخفی نگه دارند، مثلا به موضوع بار عاطفی می‌دهند،‌ یا آن را شبیه به فیلم‌های علمی- تخیلی جلوه می‌دهند، یا حتی تهدید مي‌کنند، یا …

صحنه‌های نامتناسب

هرزه‌نگاری‌ها، به صورت فیلم،‌ عکس و نوشته، ممکن است حتی به صورت تصادفی در برابر فرزندتان ظاهر شوند. سودجویان زیادی هستند که صفحه‌های نامناسب را با عنوان‌های فریبنده در اینترنت قرار می‌دهند تا افراد را به این صفحه‌ها بکشانند. مثلا خبری داغ از یک فرد معروف می‌گذارند،‌ یا وعده امکان دانلود رایگان یک بازی محبوب را می‌دهند، که کاملا دروغین است و وقتی وارد صفحه‌هایشان می‌شوید با انبوه اطلاعات نامناسب مواجه می‌شوید.
حتی هستند افرادی که با ارسال عمدی عکس‌های نامناسب برای بچه‌هایی که شناسایی کرده‌اند، سعی می‌کنند حساسیت آن‌ها نسبت به این موضوعات را برانگیزند و آن‌ها را برای سواستفاده‌های بعدی آماده کنند. بچه‌ها هم که معمولا راحت نیستند در چنین مواردی با والدین و حتی دوستان خود حرف بزنند، می‌شوند قربانیان بی‌صدایی که اعتراض نمي‌کنند و دائم مورد هجوم هستند.
بچه‌ها حتی از دیدن چنین صحنه‌هایی مي‌توانند آسیب ببینند، در سنین پایین،‌ چون درکی از موضوع ندارند، دچار وحشت و کابوس می‌شوند و از نظر روانی واقعا آسیب می‌بینند. بچه‌های بزرگ‌تر، ‌این تصاویر را در ذهن خود ثبت می‌کنند،‌ همچنین ممکن است زودتر از موقع به بلوغ برسند،‌ رفتارهای ناهنجار از خود نشان بدهند، به پرخاشگری روی بیاورند یا حتی بیشتر قربانی رفتارهای ناهنجار جنسی شوند.

آیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

خشونت

کلا رسانه‌ها، از مقصران اصلی رفتار خشونت‌بار در بین کودکان و به خصوص نوجوان‌ها هستند. از تلویزیون گرفته تا بازی‌های رایانه‌ای و صفحه‌ها و بازی‌های اینترنتی. همچنین بچه‌ها با چرخیدن بدون مانع و نظارت در اینترنت،‌ ممکن است با گروه‌هایی آشنا شوند که تشویق به رفتارهای خشونت‌آمیز می‌کنند. مثلا هستند گروه‌هایی در برخی از کشورها که بچه‌ها را تشویق به نژادپرستی می‌کنند، یا اقدام به آسیب زدن به اموال غریبه‌ها را افتخارآمیز می‌دانند،‌ یا این که با هم قرار می‌گذارند بلایی سر افراد یا اموال آن‌ها بیاورند و بعد برای هم تعریف کنند.
کودکان و به خصوص نوجوانان احتمال بیشتری دارد که تحت‌تاثیر این گروه‌ها قرار بگیرند و بعد از مدتی برای این که مورد تشویق گروه قرار بگیرند، دست به رفتارهای احمقانه‌ای بزنند که پدر و مادرشان باور نمی‌کنند. در واقع، ممکن است در محله خیلی خوب و امنی زندگی کنید، اما بعضی گروه‌های اینترنتی از باندهای خیابانی که در فیلم‌ها می‌بینید بدتر هستند و می‌توانند فرزندتان را در همان خانه خودتان به یک فرد خشن یا حتی بزهکار تبدیل کنند.

عقب ماندن از برنامه‌های طبیعی رشدی

وقتی همه وقتش پای اینترنت بگذرد، ‌به اندازه کافی فعالیت بدنی ندارد، در نتیجه تغذیه درستی ندارد و حتی به خاطر رایانه و اینترنت، خواب درستی هم ندارد. فقط موضوع جسمی هم نیست. بچه‌هایی که بیشتر اوقات روز را جلوی رایانه نشسته اند، وقت کمی برای برقراری ارتباط با دیگران و تمرین مهارت‌های اجتماعی دارند. همینطور با احتمال بالاتری ممکن است دچار چاقی و افزایش وزن شوند.

آیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهرآیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهرآیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهرآیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهرآیا می دانید اینترنت برای فرزندانتان چه خطراتی به دنبال دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

لو رفتن اطلاعات خصوصی

خیلی وقت‌ها بچه‌ها متوجه نیستند که چه اطلاعاتی را باید در دنیای اینترنت به اشتراک بگذارند و چه اطلاعاتی خیلی خصوصی یا حتی محرمانه هستند. در نتیجه ممکن است اطلاعات محرمانه زندگیتان را در صفحه‌هایی که نباید به اشتراک بگذارند. حتی ممکن است آدرس، شماره تلفن و مشخصات کامل را در صفحه‌های اجتماعی بگذارند و امکان مزاحمت را برای دیگران به وجود بیاورند. یا ممکن است لزوما اوضاع خطرناک نباشد، اما در یک صفحه اجتماعی در مورد حرفی که دیروز در مورد همسایه‌تان زدید و نمي‌خواستید که به هیچ عنوان به گوشش برسد نوشته باشد و آن همسایه یا فرزندانش با عضویت در همان گروه اجتماعی، راز شما را خوانده باشد.

از دست دادن پیوندها و روابط خانوادگی

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اینترنت، که خب به دلیل تنوعو جذابیت زیاد آن به وجود می‌آید،‌ دور کردن اعضای خانواده از هم است. بچه‌ها به جای درددل کردن با پدر و مادرشان،‌وبلاگ می‌نویسند، به جای این که سوال‌هایشان را از والدینشان بپرسند، آن‌ها را گوگل می‌کنند، به جای این که با خانواده به دیدار دوست و آشنا بروند، ‌با دوستانشان چت می‌کنند یا در شبکه‌های اجتماعی مي‌گردند و خلاصه، جای بسیای از ارتباط‌های معمول افراد خانواده را اینترنت می‌گیرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي