آموزش کاشت سبزیجات و نگهداری

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 31 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد آموزش کاشت سبزیجات و نگهداری   صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

آموزش کاشت سبزیجات و نگهداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

یک برنامه زمانی برای کاشت را در نظر بگیرید

بسته به زمانی که بذر‌های خود را خریداری می‌کنید، زمان کمتر یا بیشتری را برای پرورش نهال‌ها در خانه یا کاشت مستقیم بذر‌ها در داخل باغ خواهید داشت. در اینجا به طور اجمالی به شما می‌گوییم که چه بذری را چه زمانی می‌توانید بکارید.
دانه‌هایی که به سرعت جوانه می‌زنند

این دانه‌ها را می‌توانید به طور مستقیم در زمین بکارید، حتی قبل از اینکه خطر سرمازدگی سپری شده شده باشد؛ سبزی‌های آسیایی، چغندر، هویج، کاهو، نخود فرنگی، تربچه، اسفناج، و شلغم.
دانه‌هایی که باید پس از سپری شدن خطر سرما کاشته شوند

این بذر‌ها باید بعد از سپری شدن همه خطرات سرمازدگی در زمین کاشته شوند؛ لوبیا، ذرت، خیار، کدو تنبل، کدو تنبل، و چغندر سوئیسی.
بذر‌هایی که باید ابتدا در خانه کاشته شوند و سپس به بیرون منتقل شوند

در آب و هوای گرم، حتی گوجه فرنگی را می‌توان به طور مستقیم در باغ کاشت. اما در مناطق سرد‌تر بهتر است کاشت این بذر‌ها را کمی زود‌تر در خانه شروع کرده و سپس در فصل رشد آنها را به بیرون از خانه منتقل کرده و در زمین کاشت:

بادمجان و گوجه‌فرنگی

۶ تا ۸ هفته قبل از آخرین تاریخ سرما؛
کنگر فرنگی

۸ هفته قبل از آخرین تاریخ سرما؛
فلفل

۸ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین تاریخ سرما؛
کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم و گل کلم

۴ تا ۶ هفته قبل از نشا و انتقال به بیرون؛

بذر‌های را به شیوه‌ای مناسب نگهداری کنید

هنگامی که بذر‌ها را کاشتید، باقی‌مانده آنها را به صورت مناسب و ایمن نگهداری و ذخیره کنید. رطوبت، گرما و نوسان درجه حرارت بد‌ترین دشمنان بذر‌ها هستند، بنابراین باقی‌مانده بذر‌های داخل پاکت را بی‌توجه و به آسانی در گوشه و کنار باغ‌‌ رها نکنید؛ زیرا در این صورت در بهار سال بعد، بسیاری از آنها توانایی جوانه‌زنی سریع و سالم خود را از دست داده و بقیه آنها می‌میرند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از باقی‌مانده بذر‌های‌تان را در ظروف محفوظ از هوا، مانند یک شیشه کنسرو به همراه در سالم نگهداری کنید. سپس چند بسته کوچک جذب‌کننده رطوبت را داخل آنها قرار دهید. برای درست کردن این بسته‌های جاذب رطوبت ۲ قاشق غذاخوری از خاک تجاری گربه (غیر معطر و بدون رنگ) یا مقداری شیر خشک را در میان یک پارچه دولای ابریشمی نازک بریزید. در شیشه‌تان را محکم ببندید و سپس آن را در یک جای خنک و تاریک قرار دهید.

بذر‌های قدیمی را تست کنید

دانه‌های ذخیره شده از سال‌های گذشته ممکن است ارزش کاشت را داشته باشند – اما تنها در صورتی که از این امتحان سربلند بیرون بیایند: ۱۰ بذر را داخل یک دستمال کاغذی مرطوب ریخته و آن را در کیسه‌ای زیپ‌دار (مطابق شکل) قرار دهید. سپس روی کیسه‌تان برچسب زده، نام بذر و تاریخ آن روز را یادداشت کنید.

پس از مدتی بررسی کنید که چند بذر از ۱۰ بذر جوانه زده‌اند و تعداد آنها را در ۱۰ ضرب کنید. عددی که به‌دست خواهد آمد درصد جوانه‌زنی بذر‌ها است. اگر این درصد از ۷۰ بیشتر بود، نشان‌دهنده این است که بذر‌ها با موفقیت از آزمون گذشته‌اند. اگر درصد بین ۴۰ تا ۶۰ بود بدین معناست که باید میزان متراکم‌تر و بیشتری از بذر‌ها را بکارید تا نتیجه بگیرید و اگر درصد زیر ۴۰ بود بهتر است بذر‌های تازه‌ای خریداری کنید.

بذر‌ها را به اشتراک بگذارید

ایده خوبی است که بذر‌های باقی‌مانده‌ را با دوستان و آشنایانی که به باغبانی علاقه‌مند هستند به اشتراک بگذارید. می‌توانید پاکت بذر را داخل کارت‌هایی به همراه یک پیام محبت‌آمیز بنویسید. با هدیه دادن این کارت در واقع به دوست‌تان چندین گیاه را هدیه خواهید داد!

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي