پماد برای درمان زخم مقعدی

برای درمان بیماری ناحیه مقعد با معرفی پماد برای درمان زخم مقعدی و همچنین درمان ناحیه مقعد ( فیشر آنال ) یا زخم مقعد یاشقاق با ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

 

پماد برای درمان زخم مقعدی

پماد برای درمان زخم مقعدی

بیماری شقاق ( فیشر ) یا زخم مقعدی چیست ؟

یکی از شایع ترین بیماریهای ناحیه مقعد ( فیشر آنال ) یا زخم مقعد یاشقاق است.

زخم شدن در اثر پارگی و خراشیدگی و ترک در لبه داخلی مقعد شقاق یا فیشر گفته میشود.

بسیار دردناک بوده و این درد ناشی از پارگی پوشش سلولی مقعد( آنال) می باشد.

این پارگی سبب اسپاسم ( انقباض ) داخل مخرج شده و خود سبب درد و افزایش عمق پارگی بر اثر کاهش خونرسانی به مخرج شده و زخم شدید تر میشود.

 

چرا دچار خارش مقعد می‌شویم؟

خارش مقعد که معمولا با سوزش و التهاب همراه بوده از مشکلات رایج اما قابل درمان است. زمانیکه دچار این حالت ناخوشایند می‌شوید ابتدا باید به دنبال علت بروز آن بگردید. گاه وجود بیماری‌هایی مثل هموروئید (بواسیر) و عفونت‌های پوستی ناحیه مقعد می‌تواند شما را دچار خارش کند. دیگر دلایلی که باعث بروز خارش مقعد می‌شود شامل موارد زیر است:

  • سوزش پوست در اثر استفاده از شوینده‌های نامناسب
  • مشکلات گوارشی مثل اسهال یا بی‌اختیاری مدفوع
  • شقاق مقعد
  • وجود تومورهایی در اطراف مقعد
  • فیستول که عارضه بیماری کرون (التهاب روده) است
  • عدم نظافت صحیح
  • تعریق زیاد

پزشک ممکن است با پرسیدن از شما در مورد نشانه‌های بیماری، علت خارش را تشخیص دهد. با شناسایی علت می‌توان درمان را شروع کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری خاصی وجود نداشته و این خارش موقتی یا در اثر شستشوی نادرست است می‌توان با استفاده از داروهایی که برای رفع خارش وجود دارد این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

معرفی برخی از انواع پماد خارش مقعدی

پماد برای درمان زخم مقعدی
درمان زخم مقعدی

ترکیبات: عصاره ابوخلسا، موم،روغنهای گیاهی

موارد مصرف: درمان شقاق مقعد و رفع علائم آن

آثار فارماکولوژیک: پماد شیفار دارای اثرات ضدالتهاب،ضد باکتری وضد قارچ بوده  وموجب برطرف کردن التهاب و خونریزی،بهبودی کامل بیماری  و  تسهیل در دفع مدفوع میشود.

مکانیسم اثر: مواد موثره آلکانین و شیکونین و فلاونویید موجود در عصاره ابوخلسا دارای اثرات ضد باکتری و ضد قارچ و ضدالتهاب بوده و باعث کاهش التهاب در محل شقاق میشود.همچنین عسل با دارا بودن اثرات آنتی باکتریال و افزایش دهنده جریان خون باعث تقویت سیستم ایمنی در محل و بهبود سریعتر زخم میشود.

وجود روغنهای گیاهی در فرمولاسیون این پماد خاصیت نرم کنندگی و نقش مکمل را  در درمان دارند .

نکات قابل توجه:

پماد را از دسترس کودکان دور نگهداری کنید.

5 تا 10 دقیقه سوزش اولیه یک واکنش طبیعی ناشی از اثرات درمانی دارو میباشد.

خوردن ملین های نرم کننده یا حجیم کننده مدفوع و نشستن در وان آب گرم دوتاسه بار در روز و هر بار بمدت 15-10 دقیقه باعث بهبود خونرسانی و شل شدن عضله اسفنکتر مقعد شده و به ترمیم آن کمک می کند .

موارد منع مصرف:

تا کنون موارد منع مصرفی برای این پماد شناخته نشده است . اما در صورت بروز هر گونه حساسیت با پزشک مشورت شود.

پماد هیدروکورتیزون

پماد برای درمان زخم مقعدی

 

پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) از داروهایی است که به عنوان مرطوب‌کننده و ضدالتهاب برای درمان برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این دارو برای رفع مشکلاتی نظیر اگزما، درماتیت، جوش، نیش حشرات، خارش اندام تناسلی خارجی در زنان و خارش مقعد استفاده می‌شود. به طور معمول پماد هیدروکورتیزون را می‌توانید یک تا دو بار در روز در محل مورد نظر که دچار خارش و التهاب شده است استفاده کنید.

 درمان زخم مقعدی

پماد برای درمان زخم مقعدی

همانطور که میدانید مهمترین علامت زخم مقعدی درد شدید آن است که حاصل فشار بیش از اندازه به عضله مقعد است. پماد لیدوکائین با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و ضد دردی، علائم بیماری شقاق مانند خارش، درد، سوزش و … را از بین برده و در بهبود زخم این بیماری نیز موثر است. البته مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک و مقدار تجویز وی باشد، زیرا لیدوکائین امکان مصرف طولانی مدت را ندارد.

پماد برای درمان زخم مقعدی
پماد برای درمان زخم مقعدی

 

وازلین ماده‌ای است که برای برطرف کردن مشکلات پوستی مثل التهاب و خشکی پوست کاربردهای زیادی دارد. این ماده به دلیل داشتن میزان چربی بالا می‌تواند به عنوان یک پماد خارش مقعدی، برای رفع خارش مقعد مفید باشد. به این منظور باید پس از شستن مقعد و اطراف آن با آب ساده، روزی یک الی دو بار وازلین را روی آن قسمت قرار داد تا جذب پوست شود. استفاده از وازلین یک لایه‌ لیز در ناحیه‌ مقعد ایجاد می‌کند که خارش و سایش آن را کاهش می‌دهد.

وازلین در صورت استفاده صحیح عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. این ماده کاربردهای دیگری هم در حفظ سلامت پوست دارد که در لینک زیر ذکر شده است.

پماد کالامین

پماد برای درمان زخم مقعدی

 

یکی دیگر از انوع پماد خارش مقعدی، پماد کالامین است. پماد کالامین (Calamine) از داروهایی است که به منظور درمان التهابات پوستی مثل تماس با گیاهان سمی، خشکی و قرمزی پای کودکان ناشی از ادرار، خارش مقعد، عرق سوز شدن و آفتاب سوختگی، گزش حشرات، آبله مرغان، سرخک، کهیر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو ترکیبی از دو ماده کالامین و دیفن هیدرامین هیدروکلراید می‌باشد.

کالامین پوست را التیام بخشیده و دیفن هیدرامین هیدروکلراید به عنوان ضدهیستامین و بی‌حس کننده عمل می‌کند. قبل از استفاده از این دارو باید پوست خود را با آب و صابون بشویید و اجازه دهید پوست کاملا خشک شود.

پس از آن مقداری از پماد را روی پوست بمالید و صبر کنید تا خشک شود.

عوارض: خشک شدن پوست تنها عوارض این داروست.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

 

پماد برای درمان زخم مقعدی

آنتی فیشر

پماد برای درمان زخم مقعدی

 

پماد آنتی فیشر از بهترین پماد ها برای درمان شقاق مقعد است، که در بهبود علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش و …موثر است.

آنتی فیشر با استفاده از داروهای گیاهی دارمازو ( دارای تانِیک اسِید است و خاصیت قابض دارد.) و عصاره های بابونه ( دارای خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم است که برای درمان زخم های غشای مخاطی مناسب است.) تولید می شود و با مداومت در مصرف به درمان شقاق مقعدی کمک می کند.

برای مصرف این دارو کافی است زخم شقاق را با آن پوشش دهید. مصرف این دارو به جز موارد حساسیت های شدید منع مصرف ندارد.

درمان های خانگی شقاق مقعد

پماد برای درمان زخم مقعدی
پماد برای درمان زخم مقعدی

 

در ادامه روش های درمان شقاق مقعد که می توانید در خانه انجام دهید، ذکر شده است :

  1. بهداشت: پس از رفتن به دستشویی مقعد خود را به خوبی با آب بشوئید. آن را به آرامی خشک کنید. وقتی مقعد زخم شده برای شست و شوی آن از صابون استفاده نکنید زیرا باعث التهاب می شود.
  2. نوشیدنی زیادی بنوشید: بزرگسالان باید روزی حداقل دو لیتر مایع (بین 10 تا 12 فنجان) مصرف کنند. بیشتر مایعات به صورت ادرار دفع می شوند. با این حال، قسمتی از مایعات از دستگاه گوارش عبور کرده و مدفوع را نرم می کند. اغلب نوشیدنی ها این خاصیت را دارند، اما نوشیدنی های الکلی باعث کم شدن آب بدن می شوند و چندان خوب نیستند.
  3. مکمل ها و ملین های فیبری: فیبر زیادی مصرف کنید. فیبر در میوه ها، سبزیجات، غلات، نان و غیره وجود دارد. در صورتی که رژیم غذایی پرفیبر کمکی نمی کند، می توانید مکمل های فیبری مثل متیل سلولز و… را مصرف کنید. مکمل متیل سلولوز همچنین مستقیما به نرم شدن مدفوع و درنتیجه راحت تر دفع شدن آن کمک می کند. شما می توایند این مکمل ها را از داروخانه به صورت آزاد تهیه کنید یا از پزشک بخواهید تا برای شما تجویز کند. ملینی هایی مثل لاکتوز گاهی اوقات تجویز می شود.
  4. رفتن به دستشویی: احساس نیاز به دستشویی رفتن و دفع مدفوع را نادیده نگیرید. برخی از افراد این احساس را سرکوب می کنند و رفتن به دستشوئی را به تاخیر می اندازند. این مساله منجر به شکل گیری مدفوع های بزرگتر و سفت تری می شود که دفع آنها سخت تر است.از مصرف داروهای کدئین داری مثل کوکدامول خودداری کنید، زیرا باعث یبوست می شود. برای تسکین درد شقاق مقعد پاراستامول داروی مسکن خوبی است.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه