قرص پرگابالین 75 + موارد مصرف و عوارض قرص پرگابلین

از داروهای ضد تشنج و صرع با معرفیقرص پرگابالین 75 این دارو برای  برای کنترل تشنج و درمان بیماری فیبرومیالژیا استفاده میشود و در این مطلب درباره موارد مصرف و عوارض قرص پرگابلین شما را کاملا آشنا می کنیم و هشدارها و با نکات مهم آن شما را آشنا می کنیم…

قرص پرگابالین 75 

قرص پرگابالین  75 + موارد مصرف و عوارض قرص پرگابلین

موارد مصرف و عوارض قرص پرگابلین

پرگابالین

موارد مصرف پرگابالین

پرگابالین (لیریکا) یک داروی ضد صرع است و به عنوان ضد تشنج هم شناخته میشود. این دارو با کند کردن برخی فعالیت های مغزی که سبب تشنج میشوند عمل میکند. پرگابالین همچنین روی برخی مواد شیمیایی موجود در مغز که سیگنال های درد را در طول سیستم عصبی هدایت میکنند تاثیر میگذارد.

پرگابالین برای کنترل تشنج و درمان بیماری فیبرومیالژیا استفاده میشود. این دارو همچنین برای درمان درد ناشی از آسیب های عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی)، هر پس زوستر یا ضایعه نخاعی مورد استفاده قرار میگیرد.

اطلاعات مهم در مورد پرگابالین

پرگابالین میتواند سبب واکنش های آلرژیک شود. در صورت داشتن علایمی مانند کهیر، تاول زدن پوست، مشکل در تنفس و تورم صورت، زبان، لب ها و گلو مصرف دارو را متوقف کرده و فورا به اورژانس مراجعه کنید.

برخی افراد در طول مصرف پرگابالین دچار افکار خودکشی میشوند. علایم و تغییرات خلق و خوی خود را تحت نظر داشته باشید. هرگونه علایم جدید و یا بدتر شونده را با پزشک در میان بگذارید.

در صورت داشتن دیابت یا مشکلات قلبی پزشک را در جریان بگذارید. همچنین اگر در طول مصرف پرگابالین دچار افزایش وزن یا تورم دست ها و پاها شدید به پزشک اطلاع دهید.

اگر پزگابالین را با هدف پیشگیری از تشنج مصرف میکنید حتی با بهبود علایم بیماری هم نباید مصرف دارو را بصورت خودسرانه قطع کنید.

از توقف مصرف پرگابالین بصورت ناگهانی خودداری کنید. زیرا میتواند باعث عوارض ناشی از ترک دارو شود.

از تغییر میزان مصرف دارو بصورت خودسرانه اجتناب کنید. اگر احساس میکنید داروی تجویز شده در درمان و بهبودی علایم بیماری به درستی عمل نمیکند پزشک را مطلع سازید.

پیش از مصرف پرگابالین

در صورت داشتن آلرژی نسبت به پرگابالین نباید از این دارو استفاده کنید.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف پرگابالین، در صورت داشتن هریک از موارد زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • اختلالات خُلقی، افسردگی یا افکار خودکشی
  • مشکلات قلبی (به ویژه نارسایی احتقانی قلب)
  • اختلالات مرتبط با خونریزی
  • تعداد کم پلاکت های خونی
  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت درمان دیالیز هستید)
  • دیابت (مگر اینکه پرگابالین را برای درمان نوروپاتی دیابتی استفاده میکنید)
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • واکنش شدید آلرژیک (آنژیو ادم)

برخی افراد در طول مصرف پرگابالین دچار افکار خودکشی میشوند. لازم است که وضعیت پیشرفت درمان بصورت منظم توسط پزشک کنترل شود. همچنین خانواده یا مراقبان بیمار باید روی تغییرات خلق و خو و علایم بیمار دقت و توجه داشته باشند.

در صورت بارداری،از دستورالعمل پزشک خود در مورد مصرف داروی ضد تشنج (صرع) پیروی کنید. کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است چون تشنج ممکن است به مادر و فرزند آسیب برساند. بدون مشورت با پزشکتان، مصرف این دارو را شروع یا قطع نکنید و درصورت باردار شدن بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید.

این دارو میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها شده و قدرت باروری در مردان را کاهش دهد. همچنین این دارو در مطالعات حیوانی سبب بروز نقایص مادرزادی در حیوانات شده است. با این همه اثر مشابه آن در انسان ها نامشخص است. در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

اینکه آیا پرگابالین به شیر مادر انتقال می یابد یا میتواند به نوزاد در حال تغذیه با شیر مادر آسیب برساند، مشخص نشده است. در صورت شیردهی به یک نوزاد هنگام استفاده از این دارو، به پزشکتان اطلاع دهید.

مصرف پرگابالین برای افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند مجاز نیست.

 

قرص پرگابالین  75 + موارد مصرف و عوارض قرص پرگابلین
قرص پرگابالین 75

موارد مصرف و عوارض قرص پرگابلین

پرگابالین را دقیقا مطابق دستورات پزشک مصرف کنید. پزشک شما جهت حصول نتایج بهتر در طول درمان ممکن است مقدار مصرفی دارو را کم و زیاد کند. از مصرف این دارو بیشتر از مقدار و مدت زمان توصیه شده توسط پزشک اجتناب کنید.

دارو را روزانه در یک زمان مشخص و معین مصرف کنید.

پرگابالین میتواند با یا بدون غذا مصرف شود.

پیش از مصرف داروی مایع میزان دوز آن را با سرنگ و یا قاشق های مخصوص اندازه گیری دوز دارو بسنجید تا دقیقا معادل با مقداری باشد که توسط پزشک تجویز شده است.

از توقف مصرف پرگابالین بصورت ناگهانی خودداری کنید. زیرا ممکن است سبب بروز علایم ناخوشایند حاصل از ترک دارو شود. درمورد نحوه صحیح قطع مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

درصورت عدم بهبودی و یا وخیم تر شدن علایم بیماری به پزشک اطلاع دهید.

درصورت دریافت هرگونه خدمات پزشکی، پزشکان را از مصرف داروهای ضد تشنج آگاه سازید.

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و تابش مستقیم نور نگهداری کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو: نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا به زمان نوبت استفاده بعدی دارو نزدیک شده اید، از مصرف مقدار فراموش شده، چشم پوشی کنید. برای جبران نوبت از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

درصورت مصرف بیش از حد(اووردوز) فورا به اورژانس مراجعه کنید.

درطول مصرف پرگابالین از مصرف الکل خودداری کنید. زیرا الکل میتواند سبب تشدید برخی از عوارض جانبی پرگابالین شود.

این دارو  میتواند سبب مختل شدن تفکر و واکنش های بدن شود. هنگام رانندگی و سایر کارهایی که به هوشیاری و دقت نیاز دارند بیشتر احتیاط کنید.

عوارض قرص پرگابالین

درصورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تاول زدن پوست، تورم صورت، زبان، لب ها و گلو مصرف دارو را متوقف کرده و فورا به اورژانس مراجعه نمایید.

درصورت بروز علایم جدید و یا بدتر شونده به پزشک اطلاع دهید؛ از جمله: تغییرات رفتار و خلق و خو، اضطراب، حملات هراس (پانیک)، مشکلات خواب، تحریک پذیری، پرخاشگری و رفتارهای خصومت آمیز، بی قراری، بیش فعالی جسمی یا فکری، افزایش افسردگی و افکار مرتبط با خودکشی و آسیب زدن به خود.

درصورت داشتن هریک از موارد زیر  به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکلات بینایی
  • تورم دست ها یا پاها، افزایش وزن سریع (به ویژه اگر دچار دیابت یا مشکلات قلبی هستید)
  • درد غیر معمول ماهیچه ها، حساسیت نسبت به لمس (بروز درد یا ناراحتی)، ضعف (به ویژه اگر همراه با تبُ خستگی غیر معمول یا ادرار تیره رنگ باشد)

اگر مبتلا به دیابت هستید درصورت بروز هرگونه زخم یا مشکلات پوستی فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع پرگابالین میتواند شامل موارد زیر باشد:

تداخلات دارویی قرص پرگابالین 75

مصرف پرگابالین با داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی میشوند می تواند این حالت را تشدید کند. قبل از مصرف پرگابالین همراه با قرص های خواب آور، داروهای ضد درد(حاوی مخدر)، شل کننده عضلانی یا دارو های ضداضطراب، افسردگی یا تشنج با پزشک مشورت کنید.

درمورد تمام داروهایی که مصرف میکنید با پزشک مشورت کنید به ویژه:

  • داروهای خوراکی دیابت: پیوگلیتازون،روزیگلیتازون
  • بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACE inhibitor): بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، موکسی پریل، پریندوپریل و…

سایر داروها نیز میتوانند با پرگابالین تداخل ایجاد کنند این موارد میتواند شامل داروهای با نسخه یا بدون نیاز به نسخه پزشک، ویتامین ها و داروهای گیاهی باشد. پزشک را از تمام داروهایی که مصرف میکنید مطلع سازید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه