شیاف میزوپروستول + عوارض شیاف و قرص میزوپروستول

سایتوتک نام تجاری دارویی میزوپروستول می باشد که در این مطلب درباره شیاف میزوپروستول و آشنایی با اطلاعات جامع این دارو و نیز عوارض شیاف و قرص میزوپروستول شما را مطلع می کنیم. با ما همراه باشید…

شیاف میزوپروستول 

شیاف میزوپروستول + عوارض شیاف و قرص میزوپروستول

عوارض شیاف و قرص میزوپروستول

سایتوتک از جمله داروهای ضد زخم و مهار کننده اسید می باشد، که در طبقه بندی دارویی جزو داروهای گوارشی به شمار می آید و به صورت قرص و با دوزهای MISOPROSTOL 100mcg و MISOPROSTOL 200mcg در بازار دارویی ایران عرضه می گردد.

اطلاعات دارویی قرص سایتوتک

این قرص برای درمان زخم های معده، محافظت از مخاط معده (آنالوگ پروستاگلاندین E1)، پیشگیری از زخم معده در طول درمان با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAIDs) و آسپرین، همچنین برای تحریک سقط جنین و بهبود خود به خودی سقط مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر سایتوتک یا میزوپروستول:

تولید بی کربنات (هیدروژن کربنات) و موکوس با مصرف قرص سایتوتک افزایش پیدا می کند و همچنین میزان ترشح اسید معده کاهش پیدا می کند.

عوارض جانبی مصرف شیاف میزوپروستول :

  • پس از گذشت ۱۰ دقیقه بعد از استفاده از این دارو، درد شکمی ایجاد می شود.
  • اسهال، حالت تهوع و استفراغ از عوارض بعدی مصرف این قرص می باشد، که این عوارض معمولا سریع برطرف می شوند.
  • بتدریج تب و لرز ایجاد می شود و در نهایت مصرف این دارو منجر به خون ریزی و سقط جنین می گردد. زمان سقط جنین به طور معمول ۱۲ ساعت بعد از مصرف این قرص می باشد و گاهی مواقع ممکن است، زمان آن تا ۲ هفته نیز طول بکشد.
  • در خانم های که سابقه سزارین دارند، احتمال پارگی لوله رحمی(دهانه رحمی) وجود دارد، بنابراین حتما باید زیر نظر پزشک متخصص و در بیمارستان از این قرص ها مصرف نمایند.

شیاف میزوپروستول

شیاف میزوپروستول + عوارض شیاف و قرص میزوپروستول

نحوه و میزان مصرف سیتوتک:

نحوه استفاده از قرص سایتوتک (میزوپروستول) به دو صورت خوراکی و واژینال می باشد. در روش خوراکی باید ابتدا برای خیس شدن دهانتان، مقداری آب میل کنید، بعد ۴ عدد قرص را مابین دندان های پایین و گونه ها قرار دهید، به این صورت که ۲ عدد قرص را در یک سمت دهان و در سمت دیگر دهان نیز ۲ عدد قرص بگذارید و اجازه دهید، تا به مدت نیم ساعت به همان حال باقی بماند. البته هنگامی که قرص در دهانتان قرار دارد، از آشامیدن و خوردن پرهیز نمایید. برای روش دوم نیز بهتر است، با توجه به دستور پزشک آن را مورد استفاده قرار دهید.

قرص میزوپروستول

بهترین زمان برای سقط جنین با استفاده از این دارو، در بین هفته چهارم تا هشتم بارداری می باشد، که میزان اثردهی این قرص در سه ماه اول بارداری ۹۸% است. همچنین تاثیر آن در هفته چهارم تا پنجم بارداری ۵۰% می باشد. بنابراین برای بارداری های زیر شش هفته اثردهی استفاده از آمپول پروستاگلندین بیشتر می باشد، البته با عوارضی همچون تهوع، افت فشار خون، اسهال شدید و درد شکمی همراه می باشد. در بارداری بیشتر از ۳ ماه اثردهی شیاف این دارو بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که، اقدام عامدانه سقط جنین از دیدگاه اسلام و همچنین قانون مدنی به وسیله دارو و یا هر روش دیگری تنها در چند مورد خاص جایز می باشد و باید با دستور مقام قضایی پیش از آن که روح در بدن جنین دمیده شود، انجام گیرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه