درمان هموروئید خارجی

درباره درمان هموروئید خارجی

درمان بواسیر در خانم ها به عنوان یکی از آسیب پذیر ترین افراد جامعه می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این در حالی است که درمان این بیماری به صورت کلی به عنوان یک بیماری شایع دارای سطح بالایی از بازتاب های سلامت محور در جامعه خواهد بود.

بهترین راه برای درمان هموروئید

ترومبوزه به معنای لخته می باشد، معمولا شخص به دلیل فعالیت های شدید و سنگین و همچنین برداشتن یک جسم سنگین یا یک فشار یا یک استرس روحی دچار این بیماری می گردد. در کتاب های درسی جراحی به ندرت از این موضوع یاد شده ولی در تجربه کاری بسیار شایع می باشد و وقتی از مریض پرسیده می شود، مشاهده می گردد طی یک روز تا یک هفته قبل از شروع این بیماری ، افراد یک استرس سنگین را پشت سر گذاشته اند.

بواسیر خارجی در خانم ها

شیوع بواسیر خارجی بین خانم ها و آقایان تفاوت خیلی عمده ای ندارد، ولی برخی از آمارها نشان می دهد آقایان مراجعه بیشتری نسبت به خانم ها به پزشک دارند. همه افراد سالم جامعه ممکن است به درجاتی از بواسیر خارجی مبتلا باشند و در کسانی که یبوست طولانی مدت دارند، شیوع بواسیر خارجی بیشتر است. این یعنی اگر یبوست درمان شود، تا حد زیادی علائم بواسیر هم بهبود می یابد.

هشدار : باید مراقب باشیم خونریزی بواسیر را با خونریزی های دیگر اشتباه نگیریم. چون بواسیر یک اختلال خوش خیم و پاره شدن یک رگ سطحی است ولی خونریزی می تواند علت های دیگری مثل برآمدگی یا پولیپ داخل روده بزرگ، زخم روده بزرگ و یا در موارد نادری، سرطان های روده بزرگ داشته باشد.

پیشگیری از بواسیرخارجی در خانم ها

– از زور زدن‌ و نشستن‌ طولانی‌مدت‌ در توالت‌ خودداری‌ کنید.
– اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کاهش‌ دهید و از سبزیجات تازه زیاد استفاده نمایید.
– مقدار فیبر غذایی‌ را در رژیم‌ خود افزایش‌ دهید.
– روزانه‌ 8 تا 10 لیوان‌ آب‌ بنوشید.
– به‌طور منظم‌ ورزش‌ کنید.
– پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحیه‌ مبتلا را به آرامی بشویید.
علایم بواسیر خارجی | هموروئید ترومبوزه در خانم ها

 

عمده ترین علایم بواسیر به شرح زیر می باشد

(شایان ذکر است که داشتن همه علل نامبرده ذیل الزامی نیست)

1- وجود یك توده دردناك در لبه مقعد ( معمولا بصورت ناگهانی بوجود می آید)
2- درد
3- خارش

درمان بواسیر خارجی در خانم ها

این بیماری بستگی به اندازه آنها درمانشان متفاوت می باشد، در اندازه های زیر 1 تا 2 میلیمتر می توان درمان نگه دارنده یا درمان دارویی انجام شود که یک درمان مسکن و ملین می باشد ولی در مواردی که اندازه آنها بیش از 1 میلیمتر می باشد اینها معمولاً دردهای بسیار زیادی دارند و خود محدود شونده نیستند و اگر هم محدود شوند یک زائده مثل زگیل باقی می ماند، که در درمان این بیماری حتماً باید با جراحی انجام شود که همانگونه که گفتیم جراحی آنها با چاقو و لیزر امکان پذیر بوده که درمان با لیزر آنها فوق العاده راحت می باشد که حتی در مطب هم می توان انجام داد با یک بی حسی موضعی که کنار توده تزریق شده و سپس یک برش مختصر با لیزر روی ناحیه داده می شود، لخته کامل که بستگی به سن لخته دارد هرچه از شروع بیماری بیشتر گذشته باشد، لخته ارگانیزه تر و مشخص تر می باشد، لخته خارج شده و رگ یا مویرگی که پاره شده سوزانده می شود که حتی نیاز به هیچ گونه بخیه هم ندارد فقط طی چند روز نشتی خونابه دارد که به تدریج آرام آرام طی چند روز خوب می شود و یکی از بیمارهای شایع و یکی از دلایل دردهای ناگهانی معقد هموروئید ترومبوزه می باشد.

مزایای درمان هموروئید خارجی با لیزر در خانم ها

• 1) نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته ومتعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
• 2) نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است .
• 3)عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
• 4) درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
• 5)انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
• 6)بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید وغیرو کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی-کبدی-کلیوی وبیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.

عوامل مستعد کننده بیماریهای نشیمنگاه: گذشته از عوامل ارثی و ژنتیکی مهمترین عامل تغییر در نوع دفع مدفوع بصورت یبوست یا اسهال شدید می باشد که هر دو این حالت ها منجر به صدمه به ناحیه آنوس ونهایتا ایجاد بیماری میشود.اما علت یبوست چه میتواند باشد.مهمترین عامل تغییر در شیوه زندگی و رفتن به سمت بی تحرکی است همچنین عدم استفاده از مواد غذایی فیبردار و به جای آن استفاده از غذاهای چرب و سرخ شدنی مثل فست فود ها است

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه