درمان تیرگی زیر بغل

برای برطرف کردن و درمان تیرگی زیر بغل و علت بوجود آمدن این تیرگی ها در نقاط مختلف بدن، شما را با راهکارهای خانگی و درمانی کلینیکی بسیاری آشنا می کنیم ، بنابراین در ادامه این مطلب برای درمان با ما همراه باشید…

 

درمان تیرگی زیر بغل

درمان تیرگی زیر بغل

 

تیرگی زیر بغل، مشکلی است که هم برای مردان و هم زنان پیش می‌آید. این مشکل می‌تواند بر اثر تعریق زیاد، استفاده از دئودرانت (ضد بو و ضد عرق)، عدم مراقبت مناسب از پوست و سایر علل مشابه، به وجود بیاید.

شما می‌توانید با انجام برخی از درمان‌های ساده‌ی خانگی از دست مشکل تیرگی زیر بغل خود خلاص شوید. در ادامه با علل تیرگی زیر بغل و روش‌های درمان و پیشگیری از بروز آن، آشنا می‌شوید.

 

درمان سیاهی و تیرگی پوست زیر بغل

امروزه استفاده از دارو های شیمیایی و لیزر برای درمان و رفع سیاهی زیر بغل استفاده می شود اما روش های خانگی بدون عوارض جانبی بوده و تاثیر بهتری دارند.

روش های خانگی برای رفع تیرگی و سفید کردن زیر بغل و گردن

درمان تیرگی زیر بغل

 

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. سیب زمینی برای درمان تیرگی زیر بغل

املاح اسیدی ملایم موجود در سیب زمینی یک عامل سفید کننده طبیعی هستند و بر خلاف مواد سفید کننده قوی باعث تحریک پوست نمی شود.

سیب زمینی را لایه لایه ببرید و بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن ماساژ دهید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس آن را با آب گرم بشویید.

برای به دست آوردن نتایج بهتر و سریعتر این کار را دو بار در روز انجام دهید.

2. خیار

خیارها مانند سیب زمینی می تواند به روشن شدن پوست کمک کند.

یک قطعه خیار نازک یا یک خیار را رنده کرده و آن را بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن بمالید.

در روشی دیگر آب خیار را با زردچوبه و آب لیموترش تازه مخلوط کنید و آن را بر روی نواحی مورد نظر بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید.

برای به دست آوردن نتایج بهتر این کار ها را هر روز انجام دهید.

3. لیمو ترش

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی و عامل ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی شناخته می شود، به همین دلیل لیموترش برای درمان سیاهی زیر بغل و گردن مناسب می باشد.

آب لیموترش را بگیرید و بر روی نواحی مورد نظر بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس کامل بشویید. برای لایه برداری بهتر می توانید کمی شکر را به آب لیموترش اضافه کنید.

در روشی دیگر پودر زردچوبه را با عسل یا ماست و آب لیموترش ترکیب کنید و آن را بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

این روش ها را سه یا چهار بار در هفته تکرار کنید.

4. بکینگ پودر برای درمان تیرگی زیر بغل

بکینگ پودر به عنوان یک اسکراب برای از بین بردن سیاهی زیر بغل و گردن شناخته می شود، بکینگ پودر و آب را ترکیب کنید و مقداری از آن را بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن بمالید، بگذارید تا خشک شود و سپس با آب بشویید.

این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

5. پوست پرتقال

پوسته پرتقال را می توان برای سفید کردن زیر بغل و گردن استفاده کرد، پوست پرتقال را برای چند روز زیر نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود، آن را پودر کنید؛

دو قاشق چای خوری پودر پوست پرتقال با آب و شیر ترکیب کنید تا خمیری یکدست شود آن را بر روی تیرگی زیر بغل و گردن بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

6. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از گزینه های خوب برای سفید شدن و رفع تیرگی زیر بغل و گردن می باشد، روغن نارگیل را بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب و صابون بشویید.

این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا به نتایج دلخواه برسید.

7. شیر برای درمان تیرگی زیر بغل

ویتامین ها و اسیدهای چرب موجود در شیر می تواند به تدریج باعث رفع سیاهی زیر بغل و گردن شده و پوست آن نواحی را نرم کند.

دو قاشق غذاخوری شیر را با دو قاشق غذاخوری آرد و یک قاشق چایخوری ماست ترکیب کنید، آن را بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

زعفران برای تیرگی زیر بغل و گردن : در روشی دیگر مقداری زعفران را در دو قاشق چای خوری شیر بریزید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و آن را بر روی نواحی تیره زیر بغل و گردن بمالید، بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

این روش ها را روزانه استفاده کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

8. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از موادی است که می تواند برای رفع تیرگی زیر بغل و گردن استفاده شود، آرد برنج را با سرکه مخلوط کنید سپس این خمیر را بر روی سیاهی زیر بغل و گردن بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

9. چوب صندل

چوب صندل نیز برای خلاص شدن از سیاهی زیر بغل، گردن و رفع بوی بد عرق مناسب می باشد، دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با دو تا سه قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید و آن را بر روی تیرگی زیر بغل و گردن بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس آب سرد بشویید.

این کار را هر روز انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

10. آرد نخود برای درمان تیرگی زیر بغل

آرد نخود هم می تواند به سفید شدن تیرگی زیر بغل و گردن کمک کند، دو قاشق غذاخوری آرد نخود، یک قاشق چای خوری ماست، آب لیموترش و پودر زردچوبه را ترکیب کنید و آن را بر روی نواحی زیر بغل و گردن بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

این کار را برای دو هفته هر روز انجام دهید و سپس سه بار در هفته تکرار کنید تا نتایج دلخواه را به دست آورید.

 

درمان تیرگی زیر بغل در کلینیک

استفاده از کرم‌های موضعی

کرم رتین-آ : این دارو که به صورت کرم است، نوعی رتینوئید موضعی است (که از مشتقات ویتامین A است) که موجب لایه‌برداری پوست می‌شود و روند تولید کلاژن در پوست را سرعت می‌بخشد و علاوه بر رفع سیاهی و لکه‌های تیره در زیر بغل، موجب از بین رفتن ضایعات پوستی نیز می‌شود.

پیلینگ شیمیایی

در این روش یک ماده‌ی شیمیایی بر روی پوست مالیده می‌شود. این ماده موجب کنار رفتن خارجی‌ترین لایه‌ی پوست که حاوی سلولهای مرده و رنگدانه‌های اضافی است، می‌شود. بعد از پیلینگ شیمیایی پوست شما سلول‌های جدیدی تولید می‌کند و کلاژن بیشتری با الگوی منظم‌تر، در پوست تولید می‌شود و بنابراین پوست شما روشن و شفاف می‌شود. شدت لایه‌برداری پوست در این روش به نوع ماده شیمیایی مورد استفاده، غلظت آن و مدت زمان ماندن آن روی پوست، بستگی دارد.

درم‌ ابریژن برای درمان تیرگی زیر بغل

این روش درمانی در بهبود رنگ پوست بسیار موثر است. در این روش از یک برس سیمی ‌مخصوص استفاده می‌شود که به کمک آن لایه‌ی خارجی پوست برداشته می‌شود. انجام این کار موجب جهش ناگهانی در تسریع فرآیند‌های درمانی در پوست و جایگزینی سلولهای سالم به جای سلول‌هایی می‌شود که توسط لایه‌برداری کنار رفته‌اند. میزان تولید کلاژن در پوست نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه پوست بسیار با ثبات تر و جمع‌تر می‌شود (افتادگی پوست بر طرف می‌شود). البته این روش درمانی کاملا تهاجمی ‌است و برخی عوارض جانبی به دنبال دارد و همچنین دارای دوره ریکاوری طولانی است.

میکرودرم‌ ابریژن

در این روش نیز خارجی‌ترین لایه‌ی پوست برداشته می‌شود، اما با این تفاوت که مکانیزم لایه‌برداری با این روش بسیار ملایم‌تر است. در این روش دانه‌های بسیار ریز کریستالی با سرعت بالا بر روی پوست اسپری می‌شوند. همزمان با اسپری شدن ذرات کریستالی روی پوست، یک دستگاه ساکشن نیز کریستال‌های اسپری شده و پوسته‌های مرده که از سطح پوست جدا می‌شوند را در یک مخزن جمع می‌کند. با شروع روند بهبودی بعد از لایه‌برداری با میکرودرم‌ابریژن، رنگ پوست بهبود می‌یابد و روشن‌تر می‌شود. این روش همچنین موجب افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود.

این روش درمانی، کم‌تهاجمی ‌است و نیازی به بستری شدن در کلینیک ندارد. عوارض جانبی این روش نیز بسیار خفیف و اساسا موقتی هستند. برای اطمینان از این که بیمار هیچ دردی احساس نمی‌کند، قبل از انجام میکرودرم‌ابریژن، ژل بیحس‌کننده روی پوست مالیده می‌شود.

لیزر درمانی

لیزر، به غیر از بین بردن موهای زائد، مزیت دیگری نیز دارد که ممکن است شما به آن توجه نکرده باشید و آن مزیت این است که این روش باعث سفید شدن پوست زیر بغل نیز می‌شود. بنابراین با انجام لیزردرمانی می‌توانید مطمئن باشید که پوست زیر بغل شما از پوست سایر نواحی بدنتان تیره‌تر نخواهد بود و می‌توانید همچنان با خیال راحت لباس‌هایی بپوشید که با آن‌ها زیر بغل شما نمایان است.

نحوه عملکرد لیزر

زمانی که برای رفع موهای زائد زیر بغل خود  روش لیزر‌درمانی را انجام می‌دهید، این کار نه تنها موجب از بین رفتن موهای زائد این ناحیه می‌شود، بلکه باعث می‌شود که پوست شما روشن‌تر شود. لیزردرمانی در ناحیه زیر بغل  می‌تواند مشکل تیرگی زیر بغل را برای یک دوره زمانی بلند مدت برطرف کند.

در روش رفع موهای زائد با لیزر، توس اشعه‌ی لیزر توسط بیم نوری مستقیما به ریشه و فولیکول مو تابانده می‌شود. تابش اشعه‌ی لیزر به ریشه‌ی مو، موجب از بین رفتن مو می‌شود و از همه مهم‌تر، مانع از رشد مجدد موها در ناحیه تحت درمان می‌شود.

IPL برای درمان تیرگی زیر بغل

در روش IPL یا روش پالس نوری شدید، از انرژی امواج نوری برای مختل کردن عملکرد فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. انرژی به دست آمده از پالس‌های نوری توسط مو جذب می‌شود و موجب طولانی شدن مدت زمان رشد مجدد موها شده و نهایتا رشد موها را به حداقل میزان ممکن می‌رساند.

بوتاکس

هر چند تزریق بوتاکس بیشتر به عنوان یک عمل زیبایی شناخته می‌شود، اما کاربردهای درمانی نیز دارد. تزریق بوتولونیوم‌توکسین در زیر بغل معمولا برای مبارزه با تعریق بیش از حد انجام می‌شود. بوتاکس مانند یک مسدودکننده عمل می‌کند و مانع از آزادسازی استیل کولین (ماده‌ی شیمیایی که عصب‌ها برای فعال‌سازی غدد تعریق استفاده می‌کنند) می‌شود.

بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی، تعریق در زیر بغل کاهش می‌یابد و حتی ممکن است کاملا قطع شود. نتایج تزریق بوتاکس در زیر بغل بین ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه