درمان خانگی نیش زنبورهای زرد

راهکارهای آسان برای درمان خانگی نیش زنبورهای زرد و آشنایی با این حشره کوچک و درمان سریع علائم خارش و شناخت نشانه هایی از نیش برای اقدام درمان در مطلب زیر با ما همراه باشید…

 

درمان خانگی نیش زنبورهای زرد

درمان خانگی نیش زنبورهای زرد

نیش زنبورهای زرد بشناسید

زنبور زرد اغلب به دلیل شباهت قابل توجه آنها در اندازه و ظاهرشان به اشتباه به عنوان “زنبور عسل” نامیده می شود.

با این حال، زنبورهای زرد در واقع آنهایی هستند که نوارهای سیاه و زرد روی بدن دارند. این حشرات کوچک اغلب برای خوردن غذا خونسرد به نظر می رسند و معمولا مضطرب نیستند.

اگر آنها احساس کنند که لانه آنها در معرض خطر است شروع به دفاع از آن می کنند و در این فرایند ممکن است به مردم اطرافشان حمله کنند. نیش زنبور زرد دردناک است، و هر یک از آنها چندین بار می توانند به شما حمله کنند.

 

خارش خفیف می تواند باعث ایجاد قرمزی، تورم، درد، خارش و التهاب در ناحیه آسیب دیده شود. موارد جزئی را می توان در خانه با کمک اساسی اولیه و وسایل آشپزخانه ساده درمان کرد.

با این حال، نیش زنبور زرد ممکن است منجر به واکنش شدید آلرژیک در برخی افراد شود و باعث نشانه هایی مانند بلعیدن به دشواری، واکنش خفیف، سردرگمی، ضعف، تنگی نفس، تنگی قفسه سینه، تورم زبان، استفراغ و خستگی شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با درمان سریع، علائم خارش خفیف در طی 24 تا 72 ساعت در معرض کم شدن قرار می گیرند. قبل از اعمال هر گونه درمان، مطمئن شوید که سم نیش در پوست تان نفوذ نکند.

اگر نشانه ای از نیش در پوست تان گیر کرده باشد، آن را با یک چاقوی ضد عفونی شده درآورده و منطقه را با صابون و آب شستشو دهید.

سعی نکنید نیش را کاملا خارج کنید، زیرا که سم بیشتری را در سیستم بدن شما تولید می کند و شرایط را حتی بدتر می کند

سپس، می توانید برخی از درمان های طبیعی برای تسکین سریع علائم را امتحان کنید.

 

درمان خانگی نیش زنبور برای تسکین علائم نیش زنبور زرد

 

1. درمان نیش زنبورهای زرد با کمپرس سرد

برای کاهش درد و خارش، قبل از قرار دادن چیز دیگری روی آن، کمپرس سرد را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. کمپرس سرد با تحریک اعصاب باعث کاهش تورم و التهاب می شود.

مطالعه ای در سال 2006 منتشر شده که تکنیک های بالینی درباره حملات کوچک حیوانات را گزارش می دهد که اثبات می کند یخ یا کمپرس خنک همراه با درمان موضعی لیدوکائین یا لوسین کورتیکواستروئید در کنترل نیش زنبور زرد بسیار مهم است.

  • در یک کاسه آب سرد و چند تکه یخ اضافه کنید.
  • یک تکه پارچه در آن قرار دهید.
  • آب اضافی را از بین ببرید، سپس پارچه را به طور مستقیم در منطقه آسیب دیده قرار دهید.
  • 10 دقیقه آن را کنار بگذارید.
  • 2 یا 3 بار تکرار کنید و 15 دقیقه بین برنامه ها زمان دهید. در صورت نیاز، چندین بار در طول 24 ساعت اول تکرار کنید.
  • شما همچنین می توانید یک بطری سرد از آب یا یک کیسه سبزیجات یخ زده (بسته بندی شده در یک پارچه نازک) را روی منطقه آسیب دیده نگه دارید.

توجه:  هرگز یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید، که می تواند باعث یخ زدگی شود.

2. درمان نیش زنبورهای زرد با جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان طبیعی مؤثر برای نیش زنبور زرد است. ماهیت قلیایی جوش شیرین باعث خنک شدن خارش می شود و از درد و خارش جلوگیری می کند. علاوه بر این، عامل ضد التهاب است و باعث کاهش تورم، التهاب و قرمزی می شود.

  • 1 قاشق چایخوری از جوش شیرین را با کمی آب برای تهیه خمیر مخلوط کنید.
  • خمیر را در ناحیه آسیب دیده برای 5 تا 10 دقیقه اعمال کنید.
  • آن را با آب گرم یا وارم بشویید.
  • در صورت نیاز، پس از چند ساعت تکرار کنید.

3. درمان نیش زنبور با سرکه

سرکه سفید و سرکه سیب به عنوان داروهایی موثر برای نیش حشرات عمل می کنند. اسید استیک موجود در سرکه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تورم و التهاب کمک می کند. همچنین کمک می کند تا اسید را در سم خنثی کند تا درد و خارش را از بین ببرد.

یک پد پنبه ای را در سرکه سیب یا سرکه سفید بخیسانید. 5 تا 10 دقیقه پد پنبه ای را در منطقه آسیب دیده نگه دارید و در صورت نیاز این کار را تکرار نمایید.

4. درمان خانگی نیش زنبور با عسل

عسل یکی دیگر از درمان های بزرگ است که باعث تسکین فوری نشانه های ناشی از نیش زنبور زرد می شود. آنزیم های عسل کمک می کند که سم را در محل آسیب دیده خنثی کنید. همچنین کمک می کند تا درد و خارش در عرض چند دقیقه کاهش یابد. به علاوه، دارای خواص ضد باکتریایی است که از عفونت جلوگیری می کند.

عسل خالص را سخاوتمندانه در منطقه آسیب دیده قرار دهید. آن را در حدود 30 دقیقه در همان حالت نگه دارید یا تا زمانی که عسل خشک شود سپس آن را با آب گرم بشویید. پس از آن به مدت چند روز از لوسیون استفاده کنید.
روش دیگر این است که عسل را به یک قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید تا خمیری تهیه نمایید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. اجازه دهید خشک شود، سپس آن را با آب ولرم بشویید. چند بار در روز به مدت 2 روز تکرار کنید.

5. پلانتین

برگ های پلانتین معمولا توسط کارشناسان سلامت برای خواص درمانی خود جهت کاهش سریع نشانه های نیش زنبور زرد رنگ توصیه می شود. طبیعت ضد التهابی این برگ ها باعث کاهش درد، تورم و خارش می شود. همچنین املاح ضد باکتری خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد که می تواند تسریع در بهبودی را به دنبال داشته باشد.

به آرامی عصاره را از برگ های پلانتین با فشردن آنها در دست های خود جدا کنید. عصاره را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. اجازه دهید خشک شود سپس آن را با آب ولرم بشویید. 2 یا 3 بار در روز برای چند روز متوالی این عمل را تکرار کنید.
شما همچنین می توانید چندین بار در روز برای تسکین بهبود سریع، یک پماد حاوی عصاره این گیاه را  بدون نسخه خریداری کرده و در منطقه آسیب دیده استفاده کنید.

6. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال هنگامی که از نیش یک زنبور زرد صدمه دیده اید، استفاده می شود و بسیار کمک می کند. خصوصیت جذب ذاتی آن کمک می کند تا مواد سمی را از بدن دفع کند. هنگامی که بلافاصله استفاده می شود، زغال چوب فعال باعث جلوگیری از تورم و همچنین درد می شود.

قرص زغال چوب کمی مرطوب را تا زمانی که کاملا منطقه آسیب دیده سیاه شود، مالش دهید. باند استریل را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. بعد از چند ساعت آن را با یک باند جدید جایگزین کنید. در صورت نیاز کار را تکرار نمایید.
گزینه دیگر این است که محتویات 2 یا 3 کپسول زغال چوب را در یک کاسه کوچک خالی کنید. برای تهیه خمیر آن را با آب کافی مخلوط نمایید. برای چند ساعت آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. در صورت نیاز تکرار نمایید.
همچنین می توانید پس از مشاوره با پزشک، کپسول های زغال چوب فعال را مصرف کنید.

7. پیاز برای درمان نیش زنبورهای زرد

پیاز یکی دیگر از درمان های طبیعی خانگی برای نیش زنبور زرد است و باعث کاهش تورم و خارش ناشی از نیش این حشرات کوچک می شود. به علاوه، بوی قوی آنها حشرات را دفع می کند و مانع بازگشت آنها می شود.

یک پیاز را ببرید و آن را در عرض چند دقیقه به منطقه آسیب دیده برسانید، به این ترتیب آب آن می تواند جادو کند. بگذارید آب 15 دقیقه روی منطقه بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید و در صورت نیاز تکرار کنید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که یک تکه پیاز را در منطقه آسیب دیده قرار داده و آن را با استفاده از گاز پانسمان کنید تا آن را در محل محکم نگه دارد. 30 دقیقه آن را ترک کنید، سپس آن را بیرون بیاورید و محل را با آب ولرم بشویید. در صورت نیاز تکرار کنید.

8. آسپرین درمان خانگی نیش زنبور

آسپرین نیز درمان بسیار مفیدی برای درمان نیش حشرات است. این به خنثی کردن سم برای بهبود سریع از علائم کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که در کنترل درد و تورم موثر است.

2 یا 3 آسپرین را پودر کرده و با آب کافی مخلوط کنید تا خمیری تهیه نمایید.
آن را در منطقه آسیب دیده قرار داده و اجازه دهید خشک شود.
آن را با آب ولرم بشویید و در صورت نیاز تکرار نمایید.

9. درمان خانگی نیش زنبور با آمونیاک

از آنجایی که آمونیاک در طبیعت قلیایی است، آن را با سم های اسیدی در سم حشرات مقابله می کند و از علائم تسکین می گیرد. این می تواند احساس خارش و همچنین درد و خارش را متوقف کند.

یک پد پنبه ای را در آمونیاک خانگی خیس کنید.
آن را در منطقه آسیب دیده نگه دارید.
در صورت نیاز تکرار نمایید.

توجه: قبل از استفاده از آمونیاک، یک آزمایش انجام دهید تا هر نوع واکنش آلرژیک را بررسی کنید.

10. خمیر دندان سفید

حتی خمیر دندان سفیدی که برای دندان های خود استفاده می کنید هم می تواند به نجات شما کمک کند. این کمک می کند تا سم اسیدی را خنثی کند که به نوبه خود باعث تسکین سریع درد و تورم می شود.

خمیر دندان سفید را در ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.
اجازه دهید برای چند ساعت روی پوست بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
در صورت نیاز تکرار نمایید.

نکته: از سفید کننده، ژل یا خمیر دندان رنگی استفاده نکنید.

11. سیر برای درمان نیش زنبورهای زرد

آیا می دانید که خوردن سیر به صورت منظم می تواند شانس شما را برای جلوگیری از حمله حشرات افزایش دهد؟

درست مانند انسان، حشرات از جمله زنبورها نیز از محیط اطراف شان که بوی بدی دارد دوری می کنند. در نهایت بوی بد دهان می تواند به نجات شما بینجامد.
بعضی از نظریه ها این است که خوردن غذاهای تند و تیز مانند سیر می تواند بوی عرق شما را تغییر دهد و باعث شود حشرات از شما دور بمانند. در حالی که این تئوری به طور کامل مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما مطمئنا نمی تواند صدمه ای به دنبال داشته باشد.

برای استفاده از سیر به منظور درمان زخم نیش زنبور، سیر را له کرده و آن را مستقیما در منطقه آسیب دیده قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که سیر را مستقیما بر روی خراش قرار دهید. پس از استفاده از سیر، یک باند روی آن قرار دهید. سپس صبر کرده و اجازه دهید سیر جادوی خود را انجام دهد.

به یاد داشته باشید که این درمان خانگی تنها می تواند با سیر خام کار کند.

12. درمان خانگی نیش زنبور با صابون

صابون بسیار ساده به نظر می رسد اما در واقع، یکی از اساسی ترین و موثرترین راه های خانگی برای تسکین نیش زنبور زرد است.

فقط منطقه آسیب دیده را با آب مرطوب کنید و صابون ساده را روی آن با دست های ملایم بکشید سپس خوب بشورید. اطمینان حاصل کنید که فقط از صابون غیر عطری استفاده می کنید.

توجه داشته باشید: صابون با عطرهای اضافه باعث خارش ناخوشایند می شود.

13. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری فوق العاده با خواص قوی است که می تواند درد را کاهش دهد و باعث خارش ناشی از نیش زنبور زرد شود.

این روغن آنتی سپتیک قوی است زیرا سلول های سفید خون را فعال می کند و شروع به فرآیند حمله به بیماری هایی می کند که زنبور ممکن است به وجود آورد. روغن درخت چای همچنین از میان داروهای گیاهی بسیار کم برای نیش زنبور استفاده می شود و به راحتی روغن را می توان بر روی پوست استفاده کرد. در مقادیر بسیار کم، روغن درخت چای حتی برای نوزادان و کودکان نیز ایمن است.

برای انجام این درمان خانگی، یک پد پنبه ای را بردارید و چند قطره از روغن درخت چای خالص را روی آن بگذارید. سپس پد را به طور مستقیم بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

14. خیار برای درمان نیش زنبورهای زرد

خیار اغلب درمانی مفید برای چین و چروک و هیدراته کردن پوست محسوب می شود اما به یاد داشته باشید که همچنین یک درمان عالی برای درمان زخم ها و نیش حشرات است. خیار می تواند بافت بدن را منقبض کند و همچنین می تواند تورم را کاهش دهد.

برای استفاده از خیار جهت رفع خارش، یک تکه را بشویید و آن را مستقیما بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. این کار موجب خنک شدن آن می شود و به شدت درد را کاهش می دهد.

15. خمیر شیر تهیه کنید

آنزیم های موجود در شیر گفته می شود که سم را خنثی کرده و علائم ناخوشایند را کاهش می دهند. برای از بین بردن خارش ناشی از نیش زنبور، خمیری با استفاده از یک قسمت شیر ​​و دو قسمت آب تهیه کنید. برای افزایش اثربخشی، کمی نمک به آن اضافه کنید. این خمیر را به روی نیش بمالید.

16. روغن اسطوخدوس

روغن اسطوخودوس حاوی خواص ضد التهابی است و یک روش مخصوص تسکین دهنده برای درمان زخم هاست.

فراموش نکنید قبل از استفاده، آن را با روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. حالا چند قطره در منطقه آسیب دیده قرار داده و آن را به آرامی روی پوست بمالید.

17. آلوئه ورا

آلوئه ورا عامل شناخته شده ای برای مبارزه با مشکلات پوستی است. این گیاه خواص آرام بخش بر روی پوست دارد که باعث می شود آن را به عنوان دارویی طبیعی برای درمان زخم های ناشی از حمله زنبور استفاده کنیم.

برای استفاده از آن، سعی کنید از گیاه آلوئه ورای طبیعی استفاده کنید. یکی از برگ های آن را قطع کنید و ژل را به منطقه آسیب دیده بمالید.

راهنمایی های اضافی  درمان خانگی نیش زنبور

هنگامی که از یک زنبور زرد به شما حمله می کند، بلافاصله به یک منطقه ایمن حرکت کنید تا از نیش زدن بیشتر جلوگیری کنید.

هنگامی که زنبور زرد روی شما می نشیند، سعی کنید آرام باشید و با دقت آن را بردارید یا فقط صبر کنید تا پرواز کند. از تکان دادن، کشیدن یا حرکت کردن اجتناب کنید، زیرا این کارها تنها باعث می شود زنبور بیشتر حالت تهاجمی بگیرد.

شما ممکن است وسوسه شوید یک زنبور زرد را بکشید تا از شر آن خلاص شوید اما از انجام این کار اجتناب کنید. هنگامی که له می شوند، این حشرات یک فرومون آزاد می کنند که نشان می دهد آنها نزدیک به حمله هستند.

در طول فصل تابستان، مواد غذایی و نوشیدنی های خود را پوشش دهید زیرا این حشرات اغلب به غذاهای شیرین و نوشیدنی ها جذب می شوند.

همچنین، زباله های خود را تا می توانید در همه جا پوشش دهید.

قسمت از پوست را که دچار خارش شده، خراشیده نکنید زیرا ممکن است باکتری ها را به داخل پوست وارد کرده و باعث عفونت شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه