تورنمنت چیست + انواع تورنمنت

تورنمنت که نام دیگر آن مسابقه های چند جانبه می باشد، یک نوع از دوره های مسابقه است که در آخر به مسابقه پایانی میان دو بازیکن یا دو تیم باعث می شود. اگر می خواهید بدانید تورنمنت چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد تورنمنت و انواع تورنمنت و تورنمنت شطرنج و … می خوانید.

تورنمنت چیست + انواع تورنمنت

تورنمنت چیست + انواع تورنمنت

تورنمنت چیست

تورنمنت (tournament) یا مسابقات چندجانبه یک دوره مسابقه است که در پایان به مسابقهٔ نهایی بین دو تیم یا دو بازیکن منجر شود. تورنمنت ها تعداد زیادی از بازیکنان و تیم ها را دربر می گیرند و برگزاری آن ها معمولاً چندین روز ادامه دارد.

در تورنمنت ها معمولاً برنده نهایی با در نظر گرفتن کلیه نتایج به دست آمده شخص یا تیم مشخص می شود.

نام تورنمنت از مسابقات شوالیه های سده های میانه ریشه می گیرد که در آن ورزیدگی شهسواران در نیزه بازی و نبرد آزموده می شد. امروزه نیز تورنمنت ها بیشتر مربوط به ورزش ها می شوند اما گاه تورنمنت هایی چون تورنمنت سخنوری و تورنمنت سازهای بادی برنجین وتورنمنت ریاضی بین شهرها نیز برگزار می شود.

تورنمنت (فیلم)

تورنمنت (The Tournament) فیلمی بریتانیایی در سبک مهیج است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.

تورنمنت شطرنج

تورنمنت شطرنج یا مسابقات چندجانبهٔ شطرنج به مجموعه ای از بازی های شطرنج گفته می شود که به طور رقابتی برای تعیین یک قهرمان به صورت انفرادی یا تیمی برگزار می شود. از زمان برگزاری اولین تورنمنت بین المللی شطرنج در سال ۱۸۵۱ در لندن، این روش مسابقه تبدیل به شیوهٔ استاندارد برگزاری رقابت های شطرنج میان بازیکنان جدی این رشته شده است.

امروزه تورنمنت شطرنج لینارس و تورنمنت شطرنج کروس (ویک آن زی) که هر سال بین تعدادی بهترین شطرنج بازان برگزار می شوند، معتبرترین تورنمنت های انفرادی شطرنج به شمار می روند. المپیاد شطرنج هم که در آن ورزش کاران برای تیم کشور خود مسابقه می دهند، بزرگ ترین تورنمنت تیمی شطرنج دنیاست.

از دههٔ ۱۹۵۰ حتی کامپیوترهای شطرنج باز نیز به برخی تورنمنت های شطرنج وارد شده اند.

بیشتر این تورنمنت ها بر اساس دستنامهٔ فدراسیون بین المللی شطرنج (فیده)، که قوانین و دستورالعمل هایی را برای روش برگزاری مسابقات تعیین می کند، سازماندهی می شوند. تورنمنت های شطرنج عمدتاً به روش های دوره ای، سوئیسی و حذفی برگزار می شوند.

تورنمنت شطرنج آمبر

تورنمنت شطرنج آمبر (با نام رسمی تورنمنت شطرنج سریع و غایب آمبر، در گذشته ملودی آمبر) یک تورنمنت شطرنج سالیانه است که به صورت رفت و برگشت در دو بخش شطرنج سریع و شطرنج غایب (چشم بسته) از سال ۱۹۹۲ به این سو بین تعدادی از بهترین بازیکنان شطرنج جهان که به این مسابقات دعوت شده اند در شهر مونت کارلو در موناکو برگزار می شود. این تورنمنت با حمایت مالی تاجر و شطرنج باز هلندی یوپ وان اوستروم و به نام دختر او ملودی آمبر برگزار می شود.

در این تورنمنت همه حاضران یک دور به صورت چشم بسته و یک دور به صورت سریع با هم رقابت گرده و در پایان قهرمان رقابت در بخش غائب، در بخش سریع و در بخش مجموع مشخص می شود.

تا سال ۲۰۱۱ بیشترین قهرمانی در کل دوره های مسابقات به ولادیمیر کرامنیک شطرنج باز روس و قهرمان سابق جهان با ۶ دوره قهرمانی، بیشترین قهرمانی در بخش سریع به ویسواناتان آناند شطرنج باز هندی و قهرمان کنونی جهان با ۹ دوره، و بیشترین قهرمانی در بخش غایب هم به کرامنیک با ۹ دوره تعلق دارد. آناند تنها شطرنج بازی است که در هر دو بخش سریع و غایب در یک دوره قهرمان شده است که این مهم را در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۵ به ثبت رسانده است.

تورنمنت شطرنج دورتموند

تورنمنت شطرنج دورتموند با نام رسمی همایش شطرنج دورتموند اسپارکسن یکی از معتبرترین تورنمنت های شطرنج دنیاست که تابستان هر سال در شهر دورتموند ِ آلمان، بین بهترین بازیکنان شطرنج جهان که به این مسابقات دعوت شده اند، برگزار می شود. این تورنمنت معمولاً به صورت دوره ای تک بازی یا دوره ای رفت و برگشت برگزار می شود، هرچند در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ مسابقات سرگروهی نیز در آن انجام شد.

این تورنمنت در سال ۲۰۰۲ نقش مسابقه انتخابی برای رقابت قهرمانی کلاسیک شطرنج جهان ۲۰۰۴ را داشت که پیتر لکو در دیدار پایانی با نتیجه ۲٫۵ به ۱٫۵ وسلین توپالف را شکست داد.

تورنمنت شطرنج لینارس

تورنمنت شطرنج لینارس یک تورنمنت شطرنج است که معمولاً در اواخر فوریه در شهر لینارس در ایالت اندلس ِ اسپانیا برگزار می شود. این مسابقات یکی از معتبرترین رقابت های شطرنج دنیاست که گاه ویمبلدون شطرنج نامیده می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه