تاریخچه هواپیما و نحوه به وجود آمدن آن

هواپیما یکی از بهترین اختراعات بشر محسوب می شود که از جنگ جهانی دوم تاکنون مورد استفاده های زیادی قرار می گیرد. از ان زمان تاکنون، هواپیما تغییرات و تحولات زیادی را تجربه کرده است. برای آشنایی با تاریخچه هواپیما این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد هواپیما و تاریخچه پیدایش هواپیما و چگونگی ساخت هواپیما می خوانید.

تاریخچه هواپیما و نحوه به وجود آمدن آن

تاریخچه هواپیما و نحوه به وجود آمدن آن

تاریخچه هواپیما

هواپیما یا طیاره نوعی هواگرد ثابت‌بال است که توسط موتور جت یا پیستونی به پرواز در می‌آید. هواپیماها در اندازه‌ها، نوع‌ها و کاربردهای گوناگونی وجود دارند. طیف گسترده استفاده از هواپیماها شامل استفاده‌های تفریحی و گردشگری، حمل‌ونقل عمومی، نظامی و تحقیقاتی است و برخی نیز تولید شده‌اند تا از راه‌دور به وسیلهٔ یک کامپیوتر کنترل شوند؛ همانند پهپادها.

اولین پرواز کنترل شده که به وسیلهٔ یک موتور توانست نیروی رانش برای پرواز را بدست بیاورد، پرندهٔ رایت ۱ بود که در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت در ایالات متحده آزمایش شد. سال‌ها قبل افرادی توانسته بودند دستگاه‌های پرنده‌ای بسازند و حتی با آن پرواز کنند اما اختراع برادران رایت اولین وسیلهٔ پروازی بود که کنترل آن کاملاً در دست خلبان بود.

از آن زمان به بعد طراحی هواپیما به سرعت بهبود یافت به طوری که در جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده قرار گرفت. اولین هواپیمای جت جهان ساختهٔ آلمان نازی به نام هاینکل هی ۱۷۸ (Heinkel He 178) و اولین هواپیمای جت مسافربری، «de Havilland Comet» بود که در سال ۱۹۵۲ ساخته شد. بوئینگ ۷۰۷ نیز اولین هواپیمای مسافربری بود که از نظر تجاری توانست به موفقیت برسد و از سال ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۰ برای بیش از ۵۰ سال در ناوگان حمل‌ونقل هوایی بسیاری از کشورها سرویس‌دهی کند. در سال ۱۹۷۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساخته شد و برای ۳۵ سال بزرگ‌ترین هواپیما مسافری جهان بود و از سال ۲۰۰۵ هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ این رکورد را در دست دارد.

تاريخچه پيدايش هواپيما

از زمان هاي گذشته و بس ديرين تسلط بر آسمان ها جزو آرزوهاي طلايي بشر محسوب مي شد.

قصص و حكايات افسانه اي مانند قاليچه ي حضرت سليمان و پروازهاي اساطيري حكايت از اميال و آرزوهاي بشر براي دست يافتن به آسمان ها بوده است.

به هر حال اولين اقدامات اساسي در مورد پرواز به آسمان در دوره ي رونسانس برداشته شد. فرانسيسكوملزي اولين كسي بود كه در اين زمينه اقداماتي به عمل آورد، ولي اسناد معتبري از عمليات و اقدامات اين شخص در دست نيست.

زمينه ي اصلي ساختن هواپيما و پرواز به آسمان ها با طرح ها و نظرات نابغه ي بزرگ ايتاليايي لئوناردو داوينچي در قرن 15 شكل گرفت. اما متأسفانه تعصبات شديد مذهبي آن دوره رشد و شكوفايي اين استعدادها را محدود كرد؛ تا اين كه پس از مرگ داوينچي شاگردش فرانسيسكو*ملزي طرح هاي او را تعقيب نمود.

در سال 1797 ميلادي يك نفر فرانسوي به نام ژي-ب-وانتوري خلاصه اي از نظريات داوينچي را منتشر كرد. اين نشان دهنده ي آن است كه نظريات اوليه ي داوينچي به قدري معتبر و ارزنده بودند كه پس از گذشت سه قرن هنوز مورد قبول و بررسي دانشمندان قرار مي گرفتند.

در 1709 نيز يك نفر پرتغالي به نام گوسمائو با بالني كه ساخته بود به هوا برخاست اما اين پرواز او ناموفق بود و موفقيتي حاصل نشد. اقدامات اساسي و متعدد براي پرواز به آسمان در قرن هيجدهم اوج گرفت.

لايبنيتز آلماني- كاونديش انگليسي و ليختنبرگ آلماني- ژوزف بلك انگليسي- كاوالو ايتاليايي- مونگلفيه فرانسوي از جمله كساني بودند كه در مورد صعود گازها و اجسام پر شده توسط اين گازها و فرستادن بالون به آسمان نظريات و عقايدي ارائه داده يا اقداماتي به عمل آوردند.

در همان سال دانشمند ديگر فرانسوي به نام الكساندر شارل، بالني را به وسيله ي پر كردن با گاز ئيدروژن تا ارتفاع هزار متري و به مدت 90 دقيقه در آسمان به پرواز درآورد.

در سال 1783 مجدداً برادران مونگلفيه، بالني را با سه سرنشين!!! (گوسفند، خروس و مرغابی) به آسمان فرستادند. تا اين كه در ماه نوامبر همين سال اولين پرواز انسان با بالن ساخته شده توسط همين برادران به آسمان صورت گرفت.

در 1785 دو فرانسوي به نام هاي بلانكارو و دكتر جفري از روي درياي مانش از بندر دوور انگلستان تا بندر كاله فرانسه به وسيله ي بالن پرواز كردند.

براي كنترل جهت پروازهاي بالن و هدايت آن به جهات دل خواه حدود يك قرن مطالعه و فعاليت صورت گرفت.

موسنيه فرانسوي- هانري ژيفارد فرانسوي- دكتر ولفرت آلماني- آلبرتو سانتوس برزيلي*الاصل فرانسوي- اسپنسر انگليسي و هانري ژوليو فرانسوي از جمله كساني بودند كه در اين زمينه فعاليت كرده و خدمات شاياني براي پرواز به آسمان به وسيله ي بالون هاي هدايت شونده انجام داده اند.

در اواخر قرن نوزدهم هم يك نفر آلماني به نام فرديناد فون زپلين، بالن هاي غول پيكري ساخت كه به نام غول آسمان ها و بالن هاي زپلين ناميده شدند و اولين پرواز آن در 1900 انجام گرفت.

بالاخره قرن نوزدهم بدون آن*كه كسي موفق به پرواز با هواپيماي موتوردار بشود به اتمام رسيد. با ايجاد شدن زمينه*ي فكري در ساختن هواپيما اين اقدامات اساسي به امريكا منتقل شد.

اوكتاوشانوت فرانسوي كه براي اقامت به امريكا رفته بود تجربيات و اندوخته هاي خود را از تمام مراحل پرواز و عمليات مربوط به آن كه در كشورهاي مختلف اروپايي انجام گرفته بود در كتابي به نام پيشرفت هاي حاصله در ساختن ماشين هاي پروازي ارائه داد كه پايه و اساس تحقيقات و اقدامات بعدي در ساختن هواپيما براي دانشمندان امريكايي گرديد.

در 17 دسامبر 1903(26 آذر 1282ھ .ق) برادران رايت (ويلبور- ارويل) اولين پرواز را با هواپيماي موتوردار در كاروليناي شمالي انجام دادند و با اين عمل مخترعين واقعي هواپيما شناخته شدند.

در فرانسه برادران ووآزن هواپيماي موتورداري به پرواز درآوردند. در 1909 خلبان فرانسوي به نام برليو با هواپيما از روي درياي مانش گذشت . در سال 1910 يك جوان برزيلي به نام چاوز از قله*ي سمپيليون كوه هاي آلپ عبور كرد ولي هنگام فرود آمدن سقوط كرد و كشته شد.

پرواز با هواپيماي اوليه در ارتفاعات پايين تري انجام مي گرفت(مثلاً 100 متري) در 1910 اين پروازها تا ارتفاع 1100 متري صورت گرفت.

آن چه كه به امر هواپيما سازي و تكامل آن سرعت بخشيد وقوع دو جنگ خانمان سوز جهاني اول و دوم بود كه آلماني ها را وادار به اختراع هواپيماهايي(تا سرعت 510 كيلومتر در ساعت) در اوايل جنگ جهاني دوم كرد.

در 1954 سرعت هواپيماهاي جت تا 1670 كيلومتر در ساعت نيز رسيده امروزه شاهد پروازهاي هواپيماهاي مسافربري با سرعت مافوق صوت و هواپيماهاي جت جنگي با سرعت هاي بيش ار 3000 كيلومتر در ساعت مي باشيم.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه