بهترین تغذیه برای افزایش قد کدام مواد غذایی هستند؟

داشتن قد بلند یکی از فاکتورهای جذابیت و زیبایی است. هم برای خانم ها و هم برای آقایان. برای افزایش قد می توان از مواد غذایی هم کمک گرفت چرا که برخی از مواد غذایی هستند که تاثیر مستقیمی بر افزایش قد دارند. بهترین تغذیه برای افزایش قد را بخوانید.

بهترین تغذیه برای افزایش قد

بهترین تغذیه برای افزایش قد کدام مواد غذایی هستند؟

اگر که شما و همسرتان قد بلند هستید احتمال اینکه کودکان نیز قد بلند شود بسیار بالاست و اگر پدر و مادر هر دو قد کوتاه باشند احتمالا کودکشان نیز قد کوتاه شود. اما چیزی که بسیاری از پدر و مادر ها نسبت به آن آگاه نیستند این مساله است که آنها نقش بسیار مهمی در رشد قدی کودک دارند و میتوانند با رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد و داشتن فعالیت مناسب روزانه موجب افزایش قد کودک شوند که تاثیر آن میتواند از نقش ژنتیک هم پررنگ تر باشد.

البته نباید انتظار معجزه برای افزایش قد داشته باشیم اما میتوانیم از نهایت ظرفیت رشد قدی کودک استفاده کنیم و باعث قد بلند تر شدن کودک شویم.

کودک رشد قدی خود را دقیقا پس از تولد آغاز میکند، دختران تا سن ۱۹ سالگی و پسران تا سن ۲۵ سالگی امکان رشد قدی دارند و تا این سن به نهایت رشد قدی خود میرسند. مهمترین نقش در بدن برای رشد قدی را غده هیپوفیز انجام میدهد، هیپوفیز با ترشح هورمون رشد باعث رشد انسان بخصوص رشد قدی میشود، در ادامه تعدادی از غذا های مفید برای رشد قد که سبب ترشح هورمون رشد و تحریک استخوان سازی و در نهایت رسیدن به بیشترین میزان افزایش قد میشوند را بیان میکنیم:

پروتئین

پروتئین یکی از مهمترین اجزای رژیم غذایی است که سبب افزایش سرعت رشد قد در کودکان میشود، پروتئین برای ساختن ماهیچه ها و ترمیم و حفظ آنها ضروری است، بعلاوه در تشکیل ساختار استخوان های بدن نیز پروتئین مورد استفاده قرار میگیرد. کمبود پروتئین در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان موجب سوءتغذیه و کوتاه قدی و کاهش رشد و کمبود میزان عضله ها در کودک میشود. بنابر این باید میزان پروتئین در رژیم غذایی برای رشد قد به اندازه کافی و مناسب استفاده شود.

مواد معدنی

وجود برخی مواد معدنی برای افزایش رشد قدی کودک ضروری است، غذاهایی سرشار از روی، آهن، منیزیوم، منگنز، فسفر و فلوئور برای رشد قد کودکان شناخته شده هستند، کلسیم هم یکی از عناصر حیاتی برای رشد قدی میباشد که سبب استخوان سازی وافزایش استحکام استخوان میشود.

ویتامین ها

وقتی صحبت از سلامت استخوان و رشد قد میشود، ویتامین D نقشی حیاتی ایفا میکند، نقش مهم ویتامین D در جذب کلسیم در بدن است، کمبود ویتامین D نه تنها باعث کاهش جذب کلسیم و ضعیف شدن استخوان ها میشود بلکه سبب کاهش رشد قدی و کوتاهی قد هم میشود. بعلاوه سایر ویتامین هایی که در رشد قدی تاثیر گذار هستند و برای رشد قد افراد بخصوص رشد قد کودکان ضروری هستند شامل ویتامین A، ویتامین های گروه B و ویتامین C میباشد، میوه ها و سبزی ها سرشار از ویتامین های مختلف هستند که باید در برنامه غذایی افزایش قد گنجانده شوند.

کربوهیدرات ها

مصرف کربوهیدرات زیاد معمولا باعث ضرر و زیان برای بدن میشود، اما یکی از اجزای ضروری رژیم غذایی و بخصوص رژیم افزایش قد همین کربوهیدرات ها هستند. کربوهیدرات ها انرژی بدن رو تامین میکنند بخصوص در تامین انرژی در کودکان نقش مهمی دارند، البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که کربوهیدرات های رژیم افزایش قد باید از کربوهیدرات های سالم تشکیل شده باشند، کربوهیدرات مصرفی در رژیم افزایش قد باید از نوع کربوهیدرات های پیچیده یا غلات کامل مثل گندم و برنج سبوس دار باشد، غذاهایی که از غلات تصفیه شده تهیه شده اند مثل نان باگت، نان پیتزا و … بهتر است زیاد مصرف نشوند.

در کنار کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مینرال، کودک شما نیاز به مصرف میزان مناسب اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای رشد مناسب قدی دارد، کودک خود را به انتخاب میان وعده های مناسب و غذاهای سالم تشویق کنید، تامین مواد مغذی گفته شده در رژیم غذایی برای افزایش قد را میتوان از طریق مصرف غذاهای زیر تامین کرد:

لبنیات

لبنیات مثل شیر، کشک، ماست و دوغ حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین های A، B، D و E میباشد، بعلاوه لبنیات منبع خوبی از پروتئین ها هست که به رشد سلول های بدن کمک مینماید، در واقع هیچ رژیم غذایی سالمی نیست که در آن از لبنیات استفاده نشده باشد، نیاز است تا در رژیم افزایش قد کودک روزانه یک لیوان شیر قرار داده شود، ماست هم انتخاب خوبی برای تامین نیاز بدن به کلسیم است.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین B۱۲، ویتامین A و ویتامین D است، اگر به دنبال رشد سریع قد برای کودکتان هستید تخم مرغ را در رژیم غذایی فرزندتان فراموش نکنید، قسمت سفیده تخم مرغ تشکیل شده از آلبومین است که صد در صد پروتئین است و برای رشد قدی کودکتان پروتئین یک ماده ضروری است، در صورتی که میخواهید از چربی تخم مرغ را مصرف نکنید میتوانید فقط سفیده آن را استفاده کنید و زرده تخم مرغ را مصرف نکنید.
بهترین نکته در مورد تخم مرغ این مسئله است که شما میتوانید به روش های مختلف آن را مصرف کنید بدون آنکه تکراری شود، از تخم مرغ آب پز و املت گرفته تا در سالاد الویه و …

مرغ

گوشت مرغ هم همانند تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین است، در واقع یکی از غذاهای جانوری سرشار از پروتئین گوشت مرغ است، مصرف گوشت مرغ در رژیم غذایی کودکتان باعث افزایش ماهیچه سازی و کمک به رشد قدی کودک شما میشود.

سویا

یکی دیگر از مواد غذایی مفید در رژیم افزایش قد لوبیای سویا است، سویا غنی از پروتئین، آهن، منیزیوم، ویتامین، کربوهیدرات و فیبر است و برای افراد گیاهخوار یک جایگزین خوب برای دریافت پروتئین است، توفو یا پنیر سویا هم انتخاب خوبی برای مصرف در رژیم افزایش قد میباشد.

مغز ها و دانه ها

مغز ها و دانه ها یک انتخاب خوب برای استفاده به عنوان میان وعده در رژیم غذایی برای افزایش قد هستند، مغز ها و دانه ها سرشار از مواد معدنی ضروری و اسید های چرب امگا ۳ هستند که هر دو برای رشد قد کودک ضروری هستند، شما میتوانید این مواد را در وعده های غذایی به صورت پودر شده و یا به عنوان میان وعده در برنامه غذایی افزایش قد استفاده کنید.

سبزیجات برگ سبز

کودک شما ممکن است در برابر خوردن سبزیجات خیلی علاقه ای از خودش نشان ندهد و یا در برابر خوردن سبزیجات مقاومت کند، با این حال نمیتوان از فواید سبزیجات در رژیم افزایش قد چشم پوشی کرد، سبزیجات برگ سبز مثل بروکلی، اسفناج، نخود فرنگی و … غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند. همه این مواد برای رشد قدی و داشتن رژیم غذایی سالم ضروری هستند، مهم نیست که کودک شما خیلی تمایل به خوردن این سبزیجات نداشته باشد و ضروری است که سبزیجات در رژیم غذایی کودکتان قرار داشته باشد. از سبزیجات میتوانید به صورت جداگانه و یا در غذاهای مختلف نظیر سوپ و … استفاده کنید.

میوه

مصرف میوه های فصل به صورت تازه برای رشد کودکان بسیار مفید است، میوه ها منبع بسیار خوبی برای ویتامین ها، املاح و فیبر غذایی هستند که بدون مصرف میوه ها رژیم غذایی ناقص و ناکامل است، بنابر این مطمئن شوید که کودکتان از همه انواع میوه ها در رژیم غذایی خود استفاده کند، بخصوص انواع آن که حاوی ویتامین C و ویتامین A هستند مثل مرکبات، انبه، زردالو و …

ماهی

ماهی یکی دیگر از غذاهای بسیار مفید برای رشد قد کودکان است، گوشت ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین D و اسید چرب امگا ۳ است که هر سه این مواد از مواد غذایی ضروری برای رشد بدن هستند، بنابر این سعی کنید در رژیم افزایش قد کودکتان از ماهی به میزان زیاد استفاده کنید. ماهی آب آزاد و دریا دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به ماهی های پرورشی هستند.

هویج

کمتر کسی از این موضوع اطلاع ندارد که هویج منبع بسیار غنی از ویتامین A است، هویج علاوه بر ویتامین A حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هم میباشد. این ویتامین ها برای حفظ کلسیم در استخوان و حفظ سلامت استخوان ضروری هستند.

غلات کامل

غلات کامل یک انتخاب سالم و مناسب برای رژیم غذایی کودکان است، غلات کامل منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین های گروه B، آهن، منیزیوم و سلنیوم است که اصلی ترین منبع تولید انرژی در بدن همین غلات هستند. نان های تهیه شده از غلات کامل و یا استفاده از برنج سبوسدار انتخاب بسیار مناسبی برای مصرف در رژیم غذایی افزایش قد هستند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع پروتئین است که علاوه بر داشتن پروتئین با کیفیت حاوی مقادیر زیادی آهن و روی نیز میباشد که از مینرال های ضروری برای افزایش قد محسوب میشوند، هرچند گوشت قرمز یک ماده غذایی بسیار مفید برای افزایش قد است اما باید توجه داشته باشید که نباید به میزان زیادی از گوشت قرمز استفاده کنید، دو بار در هفته انتخاب مناسبی برای مصرف گوشت قرمز میباشد.

منبع
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه