آیا کم خوابی، شما را چاق میکند ؟

کم خوابی در به هم ریختن سیستم بدن و هورمونها اثر قابل توجهی دارد ، شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به این علت دچار اضافه وزن شده اید و نمی دانید چرا؟

آیا کم خوابی، شما را چاق میکند ؟

آخرین باری که کسی به شما گفت به تختخواب بروید کی بود ؟ شما 8ساله بودید یا 10 ساله ؟ این احتمالا بهترین چیز برای شما بود. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تصمیم می گیرند 10شب به رختخواب بروند , اما ناگهان به ساعت نگاه میکنند ساعت 11 است و میگویند : اه خوب ، حالا که دیر شده … و یک ساعت دیگر هم بیدار میمانند!!

کم کردن زمان خوابتان علاوه بر آثار بدی که روی روحیه و تمرکز شما دارد ، اثرات قابل توجهی نیز درافزایش  وزن دارد :
.  عدم تعادل هورمونی باعث میشود که اشتهایتان زیاد شود اما احساس سیری کمی میکنید .
. از دست دادن آخرین ساعات خواب در یک چرخه خواب کامل , به معنی از دست دادن ساعات مهمی است ، مرحله ای از خواب که درآن زمان، بیشترین مقدار کالری را میسوزانید .
. کم خوابی باعث میشود که تمایل به خوردن مواد غذایی باچربی بالا افزایش یابد .

چطور باید بدانید که وقت خوابتان چقدر باید باشد و یا واقعا به چه مقدار خواب نیاز دارید ؟ بخصوص اگر بخواهید که متابولیسم بدنتان بطور موثر کار کند .

یافتن زمان خواب مناسب :
1 ) وقت معمول بیدار شدنتان را تعیین کنید .
2 ) تعداد 5 چرخه 90 دقیقه ای و یا 7/5 ساعت خواب نیاز دارید . ( هر چرخه خواب بطور متوسط 90 دقیقه طول میکشد و فرد بطور متوسط در هر شب به 5 چرخه 90 دقیقه ای نیاز دارد . )
3 ) ساعت زنگ دار و یا تلفن همراهتان را تنظیم کنید تا زمانی را که باید به رختخواب بروید به شما بگوید ( اما یادتان نرود که آن را برای زنگ صبح نیز مجددا تنظیم کنید . )
4 ) اگر در عرض 10 دقیقه از زنگ صبحتان بیدار شوید بعد از 3 روز در وقت دقیق خوابتان به رختخواب میروید و شما زمان دقیق خوابتان را پیدا خواهید کرد .
5 ) اگر نتوانستید به موقع بیدار شوید هنوز نیاز دارید که صبح ها با زنگ از خواب بیدار شوید . پس زنگ خواب خود را برای 3 روز تنظیم کنید که هر 15دقیقه یک بار زنگ بخورد . تازمانی که شما قبل از زنگ صبح , خودتان از خواب بیدار شوید . وقتیکه قبل از زنگ صبح خودتان از خواب بیدار شوید شما زمان خواب کامل خود را پیدا خواهید کرد .

به عنوان مثال : اگر شما باید هر روز صبح ساعت 6/30 بیدار شوید زنگ ساعت یا موبایلتان را برای ساعت 11 شب تنظیم کنید تا طی 15 دقیقه بعد از آن در بستر باشید . ( بعضی ها آن را برای 8 ساعت خواب تنظیم میکنند یعنی 10/30 شب , تا زمان کافی آماده شدن برای رفتن به تختخواب را داشته باشند ) در مورد آن فکر کنید .
مدت زمان خواب یکی از مواردیست که شما می توانید آن را کنترل کنید. به طور معمول ما باید برحسب شرایط و موقعیت اجتماعیمان در ساعات خاصی بیدار شویم , برای کار ، مدرسه و یا آماده کردن بچه بیدار میشویم و شما این را میدانید .
اما زمانهایی که ما به رختخواب میرویم میتواند متفاوت باشد و میتوانیم کاملا آن را کنترل کنیم . بارفتن به تختخواب در زمان مناسب میتوانید از کم خوابی جلوگیری کنید و هورمون هایتان همیشه در تعادل خواهد بود و سوخت و ساز بدنتان بهتر انجام خواهد شد .
فکر کنید به اینکه چطور بدون ساعت زنگدار بیدار خواهید شد ؟
نکته :سعی کنید ساعات خواب شما در طول شب باشد چرا که شاید شما در طول روز به اندازه کافی بخوابید ولی کارکرد خواب شب را نخواهد داشت ، شب بیداری با به هم ریختن ساعت طبیعی بدن ، سیستم هورمونی شما را نامتعادل می کند .

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه