آموزش چیدن سفره هفت سین

تاريخ : 13 اسفند

نوروز جشن كهن ایرانیان به پاس آمدن بهار است. اولین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یكی از كهن‌ ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. آموزش چیدن سفره هفت سین را در این بخش از سایت گهر برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

آموزش چیدن سفره هفت سین

آموزش چیدن سفره هفت سین, پورتال خبری فرهنگی گهر

نوروز جشن كهن ایرانیان به پاس آمدن بهار است. اولین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یكی از كهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

قرن‌هاست كه مردم مناطق مختلف ایران، با رعایت رسوم سنتی نوروز، آن را جشن می‌گیرند اما نه به این معنا كه تكرار هر ساله این جشن در هنرنمایی‌های بانوان ایرانی كه به‌راستی مدیر اصلی برگزاری آن در هر خانه‌ای هستند، باعث یكنواختی و دلزدگی شده باشد.

هفت‌سین سفره‌ای است كه ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند، هنگام تحویل سال گرد آن جمع می‌شوند و گاهی تا سیزدهم فروردین ‌ماه زینت‌ بخش منازل خانواده‌های ایرانی خواهد بود؛ سفره‌ای از جلوه‌های اصیل نوروز، كه در طی سالیان دراز حضورش در خانه‌های ایرانی با حفظ نشانه‌ های اصلی خود به زیبایی با هنر دست بانوان ایرانی عجین شده است. همه ما با اجزای اصلی این سفره آشناییم و تا حدودی فلسفه حضورشان را می‌شناسیم.

هفت‌سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و. . . اشاره می‌كند. اما ما می‌خواهیم در اینجا به جنبه دیگری از سفره هفت‌سین بپردازیم و آن هم چیدمان و همنشینی این اجزا در كنار هم است. می‌خواهیم با نگاهی هنری نمونه‌های زیبای چیدمان این سفره را با هم ببینیم و شما را با نكاتی كاربردی برای زیباتر شدن هفت‌سین آشنا كنیم.

انتخاب تم كلی برای سفره هفت‌سین

قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید كه قصد دارید با چه سبك و سیاقی سفره هفت‌سین نوروز امسال‌تان را بچینید. آیا به سفره‌ای با رنگ و روی سنتی علاقه دارید یا به دنبال یك تم جدید برای آن هستید؟!

پاسخ دادن به این سوال، ادامه كار را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد كرد. انتخاب شما هر كدام از دو گزینه بالا كه باشد مهم نیست؛ مهم این است كه در پایان كار تم كلی را فراموش نكرده باشید و با فكر داشتن سفره‌ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یك هفت‌سین نامنظم و ناموزون نكنید. پس با تصمیمی قطعی سراغ انتخاب اجزای سفره بروید.

انتخاب سفره و ظرف‌های هفت ‌سین

سفره‌های بته ‌جقه ، گل‌های ترمه و انواع پارچه‌های دست ‌دوز ایرانی سالیان درازی است كه به زیباتر كردن سفره هفت ‌سین ما كمك كرده‌اند. اگر انتخاب شما برای سفره، پارچه‌ای با نقش و نگار زیاد است به شما پیشنهاد می‌كنم اجزای دیگر سفره را ساده انتخاب كنید. ظروف شیشه‌ای و كریستال و ظرف‌های تك‌رنگ از هر جنسی مناسب چنین سفره‌هایی هستند.

پارچه‌های تك‌رنگ و ساده به ظروف كار شده و رنگارنگ اجازه خواهند داد تا به خوبی خودنمایی كنند. ظرف‌های تزیین شده با هنر ویترای، چینی‌های طرحدار و ظرف‌های سفالی لعابدار،  اگر طرح و نقش زیادی داشته باشند روی چنین سفره‌ای چشمگیر ظاهر خواهند شد.

تركیب رنگ زیبا برای سفره هفت‌سین

انتخاب تركیب رنگ برای سفره هفت‌سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می‌كند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است. سعی كنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت‌سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ‌های آن در كنار هم فكر كنید.

شاید برای این كار مجبور باشد كه چندین بار آنها را كنار هم بچینید و از دور و نزدیك به تماشای‌شان بنشینید. سعی كنید با شناخت قوانین رنگ‌ها و با توجه به سلیقه شخصی‌تان بهترین گزینه را انتخاب كنید.

تزیین آینه و تنگ ماهی برای سفره هفت‌سین

گرچه این یك قانون نیست اما معمولا شش‌سین از اجزای سفره هفت‌سین در ظروف هماهنگ تزیین شده و در كنار سبزه قرار می‌گیرند. در این بین آینه و تنگ ماهی شاید بتوانند با ظاهری هماهنگ سفره نوروز را تكمیل كنند.

به كمك هنر ویترای یا دیگر وسایل تزیینی آنها را زیباتر كنید؛ البته استفاده از آینه و شمعدان مراسم عقدكنان روی سفره هفت‌سین یكی از رسوم زیبایی است كه می‌تواند خاطرات خوش شما را با هم پیوند دهد.

خلاقیت در تزیین اجزای سفره هفت‌سین

درست است كه اجزای اصلی سفره هفت‌سین همگی نشانی از زیبایی هستند اما بد نیست با كمك دیگر وسایل تزیینی این زیبایی را دوچندان كنید:

–   از شمع و شمعدان‌های زیبا استفاده كنید. اگر فكر می‌كنید پیدا كردن این وسایل تزیینی و هماهنگ كردن‌شان با تم كلی سفره شما كار دشواری خواهد بود، باید به شما یادآوری كنم كه روش‌های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید خودتان این شمع و شمعدان‌ها را بسازید.

–   مقداری میوه و آجیل و شیرینی روی سفره بگذارید.

–   از گل و گلدان‌های بهاری با رنگ‌های شاد استفاده كنید.

–   سبزه را به شیوه‌ای تازه بكارید و تزیین كنید.

–   در رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها همنشینی رنگ آنها را با دیگر اجزای سفره فراموش نكنید.

–   به كمك روبان، گل‌ها و. . . ظرافت را در تمی كه انتخاب كرده‌اید به نمایش بگذارید.

انتخاب مكان مناسب برای پهن كردن سفره هفت‌سین

بخش‌های مختلف منزل را به خوبی ببینید. چیدمان خانه را بررسی كنید و با توجه به اینكه قرار است هنگام دید و بازدیدهای نوروز در چه فضایی از ‌مهمانان خود پذیرایی كنید، بهترین مكان را برای سفره هفت‌سین بیابید.

اجازه دهید ‌مهمانان نیز هنگام حضور در خانه شما از زیبایی سفره هفت‌سین‌تان لذت ببرند. بهتر است میزی برای پهن كردن سفره انتخاب كنید كه باعث نشود هنگام پذیرایی از ‌مهمانان دچار مشكل شوید. كنسول‌های كنار دیوار یا میزهای كنار مبلی در حاشیه فضای پذیرایی خانه فضای خوبی برای پهن كردن سفره هفت‌سین هستند.

 چیدمان كلی سفره هفت‌ سین

سفره هفت‌سین را می‌توانید روی زمین بچینید یا روی میز! از چند میز كوچك با اختلاف ارتفاع استفاده كنید یا در محدوده‌ای كوچك آن را خلاصه كنید. اگر انتخاب شما سفره‌ای سنتی است، رعایت تقارن در چیدمان سفره شما را به هدف‌تان نزدیك‌تر می‌كند اما اگر از سبكی تازه پیروی كرده باشید تنها به توازن سفره فكر كنید. نیازی نیست از هر چیزی دو تا در هر طرف سفره داشته باشید یا به فكر چیدمانی گرد و مشخص باشید؛ آزاد و رها، تنها به زیبایی سفره فكر كنید.

این روزها حتی سفره‌های هفت‌سین با ظاهری كاملا متفاوت چیده می‌شوند. سفره‌های هفت‌سین آویزی، سفره‌های هفت‌سین در یك حباب شیشه‌ای و ایده‌های بسیار دیگری كه می‌تواند ظاهری منحصر به‌فرد به سفره نوروز امسال شما ببخشد.

مجله منزل در مطالب مختلف خود در این شماره سعی كرده تا شما را با ایده‌های متفاوت و جذاب دیگری نیز آشنا كند. به امید سالی سرشار از شادی! منتظر دیدن تصاویر هفت‌سین‌های زیبای شما خواهیم بود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي