مصوبه جدید تغییر قیمت اینترنت اعلام شد

مصوبه جدید تغییر قیمت اینترنت اعلام شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

خبرگزاری مهر: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درحال بررسی طرحی است که براساس آن نرخ اینترنت کاربران به ازای حجم دانلود دریافتی محاسبه شود و فروش حجمی اینترنت از سوی شرکتهای اینترنتی به ازای هر گیگابایت دانلود، نرخ مشخصی داشته باشد.

حسن رضوانی – معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه این نرخ های جدید اینترنت حداکثر تا دوماه آینده اعلام می‌شود، تصویب این تعرفه ها را با هدف امکان نظارت بر فروش حجمی اینترنت عنوان کرد.

وی با تاکید براینکه مصوبه قیمت و تعرفه اینترنت حجمی برای رفع پاره ای از اشکالات از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به معاونت صدور مجوز رگولاتوری ارجاع داده شده است، ادامه داد: با رفع این اشکالات این طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی و پیش بینی می‌شود که حداکثر تا دو ماه آینده تصویب نهایی شود.

رضوانی تفاوت این مصوبه را با مصوبه تعرفه های فعلی اینترنت مربوط به فروش حجم دانلود از سوی شرکتهای اینترنتی برشمرد و گفت: تاکنون فروش حجمی اینترنت قیمت و تعرفه قانونی مشخصی نداشت اما با این مصوبه در فروش حجمی اینترنت وحدت رویه ایجاد شده و کاربر به راحتی می تواند محاسبه کند که چه مقدار اینترنت مصرف کرده و چه مبلغی را باید بپردازد.

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با بیان اینکه تاکنون شرکتهای اینترنتی برای فروش اینترنت سقف حجم دانلود اعلام می کردند، افزود: برای مثال کاربر به ناچار باید اینترنت با دانلود ۴ یا ۵ گیگابایت بر ثانیه را برای یک ماه خریداری می کرد اما در مصوبه جدید کاربر این اختیار را دارد که حجم دانلود را به ازای مصرف ماهانه و سالانه خود انتخاب کند و تنها بابت همان مصرفی که دارد هزینه اش را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: شاید در نگاه اول این مصوبه تغییر محسوسی برای نرخ اینترنت کاربران به همراه نداشته باشد اما با توجه به رقابت شرکتها و سقف های تعرفه ای برای حجم دانلود، در نهایت این قیمتها به نفع کاربر نهایی خواهد بود.

رضوانی گفت: این طرح از سوی معاونت صدور مجوز رگولاتوری و با مشورت و همکاری شرکت های زیرساخت و مخابرات و شرکتهای اینترنتی به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد داده شده است که در جلسات آینده این کمیسیون نهایی می‌شود.

این درحالی است که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مردادماه سال گذشته طرحی را به تصویب رساند که براساس آن نحوه ارائه سرویسهای پرسرعت اینترنت (ADSL) شفاف سازی شده و براساس آن اپراتورهای ارائه دهنده این سرویس نباید هیچگونه محدودیتی در میزان حجم آپلود، دانلود و زمان اتصال در طول دوره ارائه خدمات ایجاد کنند.

جدول فعلی نرخ استفاده از اینترنت ADSL

نرخ استفاده از اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری ADSL به شرح زیر اعلام شده است که این ارقام با توجه بهنرخ اشتراک و میزان حجم دانلود کاربران تغییر می کند.

تعرفه

حداکثر ضریب اشتراک پهنای باند

۵۹۲۰۰ ریال

۶۴ کیلوبیت بر ثانیه

۹۹۲۰۰ ریال

۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه

۱۲۵۶۰۰ریال

۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه

۲۰۴۸۰۰ ریال

۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه

۳۸۳۲۰۰ ریال

۱۰۲۴ کیلوبیت بر ثانیه

۷۴۵۶۰۰ ریال

۲۰۴۸ کیلوبیت بر ثانیه

نرخ اشتراک و میزان دانلود

نرخ اشتراک و میزان دانلود با توجه به سرعت اتصال خطوط برای کاربران ADSL در جدول زیر آمده است. (نرخ اشتراک ۱ به ۱۰ به معنای استفاده همزمان حداکثر ۱۰ نفر از ظرفیت یک خط است).

سرعت اتصال خط برحسبکیلوبیت برثانیه

نرخ اشتراک۱ به ۱

نرخ اشتراک ۱ به ۱۰

حداکثر مقدار دانلود با نرخ اشتراک یک به یک در یکماه برحسب گیگابایت

حداکثر مقدار دانلود با نرخ اشتراک یک بهده در یکماه برحسب گیگابایت

حداکثر سرعت دانلود

حداکثر سرعت دانلود

۶۴

۸

۰.۸

۲۰

۲

۱۲۸

۱۶

۱.۶

۴۱

۴

۲۵۶

۳۲

۳.۲

۸۳

۸

۵۱۲

۶۴

۶.۴

۱۶۵

۱۶

۱۰۲۴

۱۲۸

۱۲.۸

۳۳۱

۳۳

۲۰۴۸

۲۵۶

۲۵.۶

۶۶۳

۶۶

عموما ظرفیت خطوط اینترنت براساس کیلوبیت بر ثانیه (kbps) سنجیده و سرعت دانلود براساس کیلوبایت (kBps) اندازه گیری می شود که روش تبدیل آنها به یکدیگر با استفاده از فرمول ظرفیت تقسیم بر ۸ مساوی سرعت قابل حصول است و لازم است کاربران در زمان اندازه گیری ظرفیت خط و یا سرعت دانلود خود به این واحدها توجه کنند.

در صورتیکه کاربران سرویس اینترنت پرسرعت شکایتی در این رابطه از اپراتورهای خود داشته باشند با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی www.cra.ir ، تماس تلفنی، نمابر و یا مکاتبه می توانند شکایت خود را به رگولاتوری منعکس کنند.

 

 

گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي