چند سایت در سه ماه گذشته فیلتر شد؟

چند سایت در سه ماه گذشته فیلتر شد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

خبرگزاری ایسنا: اگرچه هيچ گاه آمار دقيقي از آمار سايت‌هاي فيلتر شده منتشر نمي‌شود اما نگاهي كوتاه به برخي استان‌ها كه آمار فيلترينگ خود را اعلام كرده‌اند گوياي آن است كه در سه ماهه اول امسال بيش از ۱۰۰ سايت ايراني و خارجي فيلتر شده است.

سي خردادماه سرپرست پلیس فتاي استان هرمزگان از فيلتر شدن ۶۰ سايت داخلي و خارجي به دستور مقام قضايي در رصد ماموران پليس فتا در اين استان خبر داد و گفت: کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان در دو ماهه ابتدای سال جاری ۴۴۴ سایت داخلی و ۱۷۷ سایت خارجی را رصد و ۴۱ سایت داخلی و ۱۹ سایت خارجی را فیلتر كردند.

به عبارت ديگر بررسي اين اعداد گوياي اين است كه در اين مدت حدود ۱۰ درصد از سايت‌هاي داخلي و نزديك ۱۱ درصد از سايت‌هاي خارجي اين استان فيلتر شده‌اند.

علاوه بر هرمزگان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی نيز چندي پيش در گفت و گويي با يكي از خبرگزاري‌هاي كشور از فيلتر شدن ۱۰۰ سایت اين استان طي شش ماه گذشته خبر داد و گفت: این سایت‌ها غیراخلاقی بودند که اقدام به کلاهبرداری، فروش غیرمجاز و تجهیزات جاسوسی می‌کردند.

البته او درباره تعداد سايت‌هايي كه مورد بازبيني و رصد قرار گرفته‌اند توضيحي نداده تا بتوان درصدي از سايت هاي فيلتر شده اين استان ارائه كرد.

**۸۰ درصد تخلفات سايت ها اقتصادي است

اما در ارتباط با فيلتر سايت‌ها توسط پليس، سال گذشته معاون وقت تشخيص و پيشگيري پليس فتا بيشترين جرم در فضاي اينترنتي ايران را مربوط به جرايم اقتصادي دانسته و اعلام كرد كه بيشتر سايت‌ها در ايران از امنيت مناسبي برخوردار نيستند.

سرهنگ سيدمحسن ميربهرمسي در اين زمينه خاطرنشان كرد: معاونت تشخيص و پيشگيري پليس فتا به جرايم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي همچون كلاهبرداري، سرقت و توهين به مقدسات، اشاعه محتويات غيرفرهنگي و غيره رسيدگي مي‌كند و در نهايت تعدادي از اين سايت‌ها مسدود شده و تعدادي ديگر نيز به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

وي با تاكيد بر اينكه بيشترين جرم در فضاي اينترنتي ايران مربوط به جرايم اقتصادي است، اضافه كرد: حدود ۸۰ درصد تخلفات اينترنتي در ايران مربوط به تخلفات اقتصادي و مالي است.

** قانون مبارزه با جرايم رايانه‌اي كامل نيست

معاون وقت تشخيص و پيشگيري پليس فتا در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تاكيد بر اين كه قانون مبارزه با جرايم رايانه‌يي كامل نيست، خاطر نشان كرد: بايد اين قانون به شكلي باشد كه بتواند جرايم را پيش‌بيني كند.

وي درباره فيلترينگ سايت‌ها با بيان اينكه كار پليس فيلتركردن نيست و پليس بخشي از شوراي فيلترينگ است، اضافه كرد: يكي از برنامه‌هاي پليس اين است كه نرم‌افزاري را براي بستن سايت‌ها در اختيار خانواده‌ها قرار دهد تا كودكان به سايت‌هايي كه در رده سني آنان نيست دسترسي نداشته باشند و موضوع مسدودسازي سايت‌ها از سوي خانواده‌ها انجام شود.

 

گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي