در این قسمت از گهر به بررسی مشخصات ساینا gx به همراه عکس های این خودرو خواهیم پرداخت. ساینا gx، نسخه لیفتشده تیبا صندوقدار است که به دلیل چهره قابل قبولتر نسبت به تیبا و قیمت مقرون به صرفه مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. باید بدانید که ظاهر و شکل کلی ساینا S و ساینا GX یکسان هستند و تفاوتی در آنها دیده نمیشود.
مشخصات ساینا gx
در حال حاضر با توجه به خاتمه تولید تیبا و تا پیش از آغاز عرضه سهند، ساینا تنها سدان اقتصادی سایپا محسوب میشود. به همین دلیل، این شرکت با ارائه نسخههای مختلفی از این خودرو با پسوندهای مختلف مثل S، آپشنال، SR، اتوماتیک، S DA و… قصد دارد تنوع خانواده آن را بیشتر کند و جدیدترین عضو این خانواده ساینا GX نام دارد که قصد داریم در این مقاله آن را بررسی کنیم. البته همین ازدیاد تیپها با نامهای مختلف و تفاوتهای جزئی با یکدیگر میتواند باعث گیجی و سردرگمی خریداران شود.
بررسی ساینا GX
ساینا GX در اصل نسخه جدیدی از ساینا S محسوب میشود که تغییراتی را در بخش پیشرانه و تجهیزات تجربه کرده است. ساینا S به عنوان نسخه فیسلیفت ساینا با تغییراتی نه چندان بزرگ در نیمه دوم سال 1399 به بازار آمد و هم اکنون بهطور کامل جای ساینای قدیمی را در سبد محصولات سایپا گرفته است زیرا آن مدل دیگر تولید نمیشود. ساینا S در نسخههای مختلفی مثل اتوماتیک و دوگانه سوز راهی بازار شد و حالا مدل جدید GX ساینا هم به خانواده آن افزوده شده است.
جدول مشخصات فنی ساینا GX
پیشرانه | M15 I |
حجم موتور | 1503 سیسی |
سوپاپ | 8 سوپاپ VVT |
قدرت | 90 اسب بخار |
گشتاور | 137 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
وزن خالص | 1050 کیلوگرم |
طول | 4,209 میلیمتر |
عرض | 1,667 میلیمتر |
ارتفاع | 1,490 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,414 میلیمتر |
مصرف سوخت | 6.9 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 41 لیتر |
حجم صندوق بار | 370 لیتر |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
فرمان | هیدرولیک |
رینگ و لاستیک | 14 اینچی 185 |
طراحی بیرونی ساینا GX
در قسمت جلو میتوان گفت این امر تا حدودی محقق شده اما در عقب طراحی و گرافیک چراغها اصلاً مدرن نیست و پرایدهای صبای قدیمی را به یاد میآورد. درهرحال، تنها تغییرات بیرونی که در تیپ جدید GX نسبت به ساینا S ایجاد شده پنجرهها و شیشه عقب دودی و ارائه رینگ آلومینیومی است.
طراحی داخلی
زمانی که ساینا S معرفی شد، سایپا وعده ارائه نسخه مجهزتری از آن را با نام ساینا G داد که این نسخه علاوه بر تجهیزات و آپشنهای بیشتر، در داخل به کنسول میانی جدیدی با دریچههای تهویه دایرهای مجهز شده و نمای مدرنتر و باکیفیتتری نسبت به نسخه قبلی داشت.
حال اما در تصاویری که از داخل ساینا GX منتشر شده، همان داشبورد قدیمی بدون هیچ تغییر خاصی دیده میشود و مشخص نیست که آیا سایپا اصلاً آن داشبورد جدید را ارائه خواهد کرد یا کلاً فراموش شده است.
درهرحال، با توجه به این موضوع، ویژگی قابلذکری در مورد داخل ساینا GX وجود ندارد و در اینجا هم شاهد همان داشبوردی هستیم که سالها است در مدلهای مختلف ساینا و کوییک دیدهایم.
تجهیزات داخلی ساینا GX
یکی از دو تغییر اصلی ساینا GX در بخش تجهیزات صورت گرفته است. به این تیپ چند آپشن جدید شامل روکش چرمی صندلیها، نمایشگر لمسی 7 اینچی با ناوبری، دوربین دید عقب و دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان اضافه شده است.
مجهز بودن به رینگ آلومینیومی و شیشههای دودی عقب هم که در بالا به آن اشاره کردیم.
دیگر تجهیزات ساینا GX هم شامل دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، آینههای جانبی برقی، غربیلک فرمان D شکل، سنسور دنده عقب، تنظیم دستی شش جهته صندلی راننده و چهار جهته صندلی سرنشین جلو، چراغهای مشایعتکننده، دیلایت، سیستم نمایش باد تایرها و چراغهای جلوی اتوماتیک میشود.
پیشرانه ساینا GX
دومین تغییر مهم ساینا GX را هم در بخش پیشرانه یا همان انجین میبینیم زیرا این تیپ جدید به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر M15 مجهز شده که با نام M15 I شناخته میشود. این نسخه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییرات فنی مختلفی که مهمترین آنها تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا VVT-i است،
به لطف این تغییرات خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به 87 اسب بخار و 130 نیوتن متر نسخه قبلی نشان میدهد.
اما علاوه بر این افزایش خروجی، نمودار گشتاور موتور هم بهبود پیدا کرده و حالا در دورهای پایین گشتاور بیشتری را ارائه میکند.