کارگاه متن پژوهی درس ششم فارسی دوازدهم + جواب

امتیاز دهید

در این محتوا جواب کارگاه متن پژوهی فارسی دوازدهم را تهیه کرده ایم ،”کارگاه متن‌پژوهی” به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی کتاب فارسی دوازدهم، فضایی را برای تحلیل و واکاوی عمیق‌تر متون ادبی فراهم می‌کند. درس ششم این کتاب نیز با ارائه متنی غنی و آموزنده، بستری را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان با بررسی ساختار، معنا، و پیام‌های آن، مهارت‌های ادبی و تفکر انتقادی خود را تقویت کنند. این بخش، فرصتی برای درک بهتر میراث گران‌قدر ادبیات فارسی و شناخت زیبایی‌های نهفته در کلمات و عبارات است.

کارگاه متن پژوهی درس ششم فارسی دوازدهم + جواب

کارگاه متن پژوهی درس ششم فارسی دوازدهم

قلمرو زبانی

1- معنای واژه «دستو» را در بیتهای زیر مشخّص کنید.

  • چه نیکو گفت با جمشید دستور / که با نادان نه شیون باد و نه سور

پاسخ: وزیر، مشاور

معنی کلمات: (شیون: ناله و ماتم، زاری و فریاد که در مصیبت و محنت برآرند / سور: جشن)
  • گر ایدونک دستور باشد کنون / بگوید سخن پیش تو رهنمون

پاسخ: اجازه، رخصت

معنی کلمات: (ایدونک: ایدون که: ایدون: این چنین)

2- با توجّه به دو بیت زیر از مولوی، آیا میتوان «دیر شدن روز» و «بیگاه شدن» را معادل معنایی یکدیگر دانست؟

مکر او معکوس و او سرزیر شد / روزگارش برد و روزش دیر شد
بیگاه شد، بیگاه شد، خورشید اندر چاه شد / خورشیدِ جانِ عاشقان، در خلوتِ الله شد

پاسخ: بله؛ زیرا هر دو به معنای گذشتن زمان، سپری شدن و به پایان رسیدن عمر هستند.

3- نقش دستوری گروه های اسمی مشخّص شده در بیت زیر را بنویسید.

هر کسی از ظنّ خود شد یار من / از درون من نجست اسرار من

پاسخ: یار من: مسند / اسرار من: مفعول


قلمرو ادبی

1- بیت های زیر را از نظر کاربرد آرایه جناس همسان (تام) بررسی کنید.

  • آتش است این بانگ نای و نیست باد / هر که این آتش ندارد نیست باد

پاسخ: نیست اول: فعل اسنادی «نیست» 
نیست دوم: نابود / باد در مصراع اول: هوا و نسیم – باد در مصراع دوم: باشد.

  • نی، حریف هر که از یاری بُرید / پرده هایش پرده های ما درید

پاسخ: پرده اول: آواز و نغمه
پرده دوم: حجاب و اسرار.

2- به بیت زیر توجّه کنید:
مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد / غنچه خاموش، بلبل را به گفتار آورد

معنی کلمات:(مستمع: شنونده، گوشدارنده)

3- در کدام بیت درس، شاعر از «اسلوب معادله» بهره گرفته است؟ دلیل خود را بنویسید.

پاسخ: محرم این هوش جز بیهوش نیست / مر زبان را مشتری جز گوش نیست
 زیرا مصراع دوم در حکم مصداقی برای مصراع اوّل است؛ به گونه ای که میتوان جای دو مصراع را عوض کرد.


قلمرو فکری

1- مقصود مولوی، از «نی» و «نیستان» چیست؟

پاسخ: نی: استعاره (نماد) از مولانا یا انسان آگاه به حقایق عالم معنا / نیستان: استعاره (نماد) از عالم معنا

2- کدام بیت، به این سخن مشهور: «کُلُّ شَیءٍ یَرجِعُ إِلَی أَصلِهِ» (هرچیزی سرانجام به اصل و ریشه خود باز میگردد) اشاره دارد؟

پاسخ: ← بیت چهارم: هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش

3- حافظ، در هر یک از بیتهای زیر، بر چه مفاهیمی تأکید دارد؟ بیتهای معادل این مفاهیم را از متن درس بیابید.

  •  در ره عشق نشد کس به یقین محرم راز / هر کسی بر حسب فکر گمانی دارد (کلمات: *بر حسب: مطابقِ، طبقِ)

پاسخ: بیگانگی و محدودیت درک بشری ← هر کسی از ظنّ خود شد یار من / از درون من نجست اسرار من

  • زمانه گر بزند آتشم به خرمن عمر / بگو بسوز که بر من به برگ کاهی نیست

پاسخ: استغنای عارفانه و بی توجّهی به تعلّقات ← روزها گر رفت، گو، رو، باک نیست/تو بمان، ای آنکه جز تو پاک نیست

4- جدول زیر را با توجّه به مفاهیم ابیات درس کامل کنید.

مفهومشماره بیت
دشوار و پر خطر بودن راه عشقسیزدهم
آشکار بودن راز عشق و انعکاس درون در بیرونهفتم
اشتیاق پایان ناپذیر عاشقهفدهم
نقش ظرفیت وجودی افراد در تأثیرپذیری از عشقدوازدهم
فراگیر بودن و تأثیرگذاری عشقدهم
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند

ارسال دیدگاه