مطالب پيشنهادي

فواید مصرف اسید فولیک قبل از بارداری

دسته بندي : اخبار پزشکی,سلامت
تاريخ : ۳ مهر
بازديد : 47

پزشکان توصیه می کنند زنانی که قصد باردار شدن دارند باید چند ماه قبل از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنند. همچنین مصرف اسید فولیک در دوران بارداری توصیه می شود چرا که نقش خونسازی و داشتن یک بارداری ایمن را بر عهده دارد. در ادامه تاثیرات مصرف اسید فولیک قبل از بارداری را بخوانید

فواید مصرف اسید فولیک قبل از بارداری

folic acid فواید مصرف اسید فولیک قبل از بارداری

نقص هنگام تولد در ۳تا ۴ هفته اول بارداری رخ می دهد. بنابراین در طی مراحل اولیه که مغز و نخاع جنین در حال رشد است ،بدن فولات را دریافت کرده باشد.

بیشتر پزشکان متخصص معتقدند مصرف فولیک اسید را بین ۸ تا ۱۲ ماه قبل از بارداری باید شروع کنید.

فقدان اسید فولیک در دوران بارداری باعث بروز بیماری های عصبی مثل اسپینا بیفیدا، آنانسفالی در کودک می‌شود.

مهمترین نقصهای لوله عصبی در جنین به شرح زیر است:

۱ – زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن
۲ – تولد نوزاد با مشکلات قلبی و عروقی
۳ – اسپینا بیفیدا، بسته شدن ناقص نخاع و ستون فقرات
۴ – آنانسفالی، عقب ماندگی شدید مغز

**آنسفالوسل، یعنی بافت مغز به دلیل وجود سوراخ غیر طبیعی در جمجمه بیرون آمده و به زیر پوست برسد.

درباره فواید اسید فولیک بخوانید

اسید فولیک (فولات) جزء ویتامین‌های گروه B بوده و محلول در آب می‌باشد و یکی از ویتامین‌هائی است که در شکل‌گیری سلول‌های خونی مؤثر بوده و در فرایند خونسازی در بدن نقش دارد. کمبود اسید فولیک در میان دختران و زنان (بخصوص برای تغذیه مناسب در دوران بارداری) بسیار شایع می‌باشد.

بخوانید :   مواد غذایی مناسب برای کودک بعد از گرفتن از شیر

وجود این ویتامین در بدن از اهمیت خاصی برخوردار است. دریافت کافی این ویتامین مقاومت کودکان را نسبت به بیماری ها افزایش می‌دهد و از نوعی کم خونی، بنام کم خونی مگالو بلاستیک (گلبولهای قرمز بزرگتر از اندازه طبیعی می‌شوند) در افراد جلوگیری می‌کند.

اسید فولیک همچنین باعث کاهش استرس و نگرانی در اشخاص می‌شود و از برخی سرطان ها (بخصوص سرطان ریه) پیشگیری می‌کند. همچنین وجود این ویتامین در ساخت لوله عصبی در جنین بسیار مهم و ضروری می‌باشد. خطر نقص لوله عصبی در جنین را کاهش می‌دهد و از زایمان‌های زودرس و نارس و عارضه هائی مانند فقدان یک عضو در بدو تولد پیشگیری می‌کند.

بخاطر همین مسئله نیاز مادران باردار، در ماه‌های اولیه بارداری نسبت به این ویتامین افزایش می‌یابد و مقدار دریافت آن باید بیشتر از اشخاص معمولی باشد. بدون حضور اسیدفولیک جنین نمی‌تواند بطور مطلوب رشد کند و در نتیجه احتمال سقط جنین و یا بدنیا آوردن بچه ناقص الخلقه افزایش میابد، پس دریافت کافی منابع غذایی اسیدفولیک و مکمل‌های اسیدفولیک در ماه‌های اولیه بارداری ضروری است.

مادران باردار بهتر است که سبزیجات غنی از این ویتامین مانند کلم بروکلی و یا اسفناج را بصورت خام میل نمایند و یا همراه سالاد مصرف کنند تا درصد کمتری اسیدفولیک از بین رود و بیشتر از مزایای این ویتامین بهره جویند.

همچنین اسیدفولیک باعث افزایش اشتها می‌شود و از گرفتگی رگ‌های مغزی و قلبی پیشگیری می‌کند دریافت این ویتامین برای بیمارانی که به مدت چندین روز در بیمارستان از تغذیه وریدی استفاده کرده اند و بسیار ضعیف و بی‌اشتها شده‌اند و یا سالمندانی که احتمال تجمع چربی در رگ‌ها و خطر گرفتگی عروق در آنان وجود دارد ضروری است حتی این اشخاص باید مکمل فولات (اسید فولیک) دریافت نمایند.

بخوانید :   قرص فلوکونازول ۱۵۰ + موارد مصرف و عوارض قرص فلوکونازول

کمبود اسیدفولیک در اثر مصرف یک رژیم غذائی نامطلوب (مانند رژیم‌های نادرست کاهش وزن، بی‌اشتهائی)، مصرف کم یا عدم مصرف میوه‌جات و سبزی‌های تازه بصورت خام، تهیه غذا به روش‌های سنتی (پخت طولانی مدت) و استفاده از داروهائی نظیر قرص‌های ضد بارداری، آنتی‌اسیدها و برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها (این داروها باعث اختلال در جذب این ویتامین و موجب بروز کم خونی و اسهال می‌شوند) بوجود می‌آید.

فولات (اسید فولیک) نسبت به نور و حرارت حساس می‌باشد پس تا حد امکان از پخت طولانی مدت غذا خودداری کنید، از غذاهای آماده و فراوری شده کمتر استفاده کنید و مواد غذائی را در معرض هوا و تابش نور خورشید قرار ندهید، چرا که درصد زیادی از این ویتامین در این غذاها از بین می‌رود.

میزان مصرف روزانه اسید فولیک در زنان و مردان ۴۰۰ میکروگرم، و در زنان باردار ۶۰۰ میکروگرم است. بدین جهت همیشه  از منابع غذایی غنی از فولات (اسید فولیک) استفاده نمایید که منابع آن شامل: جگر (به ویژه جگر مرغ)، نان تهیه شده از آرد کامل، تخم مرغ، گوشت، آب مرکبات تازه (مانند آب پرتقال)، جوانه گندم و سبوس آن، سیب‌زمینی، لوبیا چشم بلبلی و سبزیجات برگی سبز تیره (مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز) می‌باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي