سوالات متن هویت اجتماعی دوازدهم

این مطلب در مورد سوالات متن هویت اجتماعی دوازدهم است. این نمونه سوالات به صورت درس به درس و طبقه بندی شده در قالب pdf  در سایت قرار داده شده است. هویت اجتماعی از دروس نهایی سال دوازدهم است و با توجه به آسان بودن محتوای متن و تاثیر آن در کارنامه، در بالارفتن معدل کل کمک خواهد کرد.

سوالات متن هویت اجتماعی دوازدهم

 

نمونه سوالات درس هویت اجتماعی

سوالات درس به درس هویت اجتماعی دوازدهم نهایی

۱- کنش و کنشگر را تعریف کنید.

پاسخ: فعالیتی آگاهانه و ارادی که انسان انجام می دهد کنش انسانی است. انسانی که کنش انجام می دهد، کنشگر است.

۲- در زبان فارسی چه نام‌هایی برای فعالیت‌های انسان و انجام دهندگان آن وجود دارد؟

پاسخ: فعالیت: کار، عمل، فعل، رفتار، کردار، کنش

انجام دهندگان فعالیت: کارگر، کارمند، کارفرما، کارگزار و عامل

۳- مهمترین ویژگی های کنش انسانی را نام ببرید.

پاسخ: ۱- آگاهانه بودن ۲- ارادی بودن ۳- هدف دار بودن ۴- معنادار بودن

۴- مثالی ذکر کنید که در آن، فردی بدون آگاهی قادر به انجام کنش انسانی نیست.

پاسخ: اگر آدمی نسبت به کلمات و معانی آنها ناآگاه باشد. قادر به سختن گفتن نخواهد بود. فردی که به واژگان و دستور یک زبان آگاهی ندارد، نمی تواند با آن زبان سخن بگوید.

۵- چرا برای انجام کنش انسانی علاوه بر آگاهی، اراده نیز ضروری است؟

پاسخ: زیرا ممکن است فردی از کاری آگاه باشد، اما تصمیم به انجام آن نگیرد.

۶- چرا می توان پرسش «چرا چنین کاری کردی»؟ را از هر کنشگری پرسید؟

پاسخ: زیرا انسان فعالیت های خود را با قصد و هدف خاصی انجام می دهد،‌ اگر چه ممکن است همیشه به آن هدف نرسد.

۷- جای خالی جمله زیر را با کلمه مناسب پر کنید.

«انسان ها با توجه به …… کنش خود، آن را انجام می دهند.»

پاسخ: معنای

۸- پیامدهای کنش را چگونه می توان تقسیم بندی کرد؟ در قالب مثالی آن را توضیح دهید.

پاسخ: پیامدهای کنش را می توان به ارادی و غیرارادی (طبیعی) تقسیم نمود. پیامدهای ارادی خودشان کنش هستند و باید کنشگری آنها را انجام دهد. اما پیامدهای غیرارادی کنش نیستند، بلکه نتیجه طبیعی کنش‌اند. به عنوان مثال دانشجویی کتاب درسی خود را می خواند و در نتیجه آن به سوالات امتحانی پاسخ می دهد و استاد متناسب با تلاش او به وی نمره می دهد. پاسخ به سوالات امتحانی و نمره دادن استاد به او، پیامدهای ارادی کنش مطالعه کردن است (که اولی به اراده کنشگر و دومی به اراده دیگری وابسته است).

۹- چه تفاوتی بین پیامدهای ارادی و غیرارادی انسان وجود دارد؟

پاسخ: پیامد های غیر ارادی کنش قطعی هستند،یعنی حتما انجام می شوند ولی پیامد های ارادی کنش احتمالی اند؛یعنی ممکن است انجام بشوند یا نشوند.اگر فرد آنها را اراده کند،انجام می شوند و اگر آنها را نخواهد و اراده نکند،انجام نمی گیرند.

۱۰- به نظر شما فعالیت های انسان چه تفاوتی با فعالیت های مخلوقات دیگر دارد؟

پاسخ: فعالیت ای انسانی ارادی،‌ آگاهانه و از روی تعقل و تدبر است، اما دیگر موجودات بر اساس غریزه به انجام کاری می پردازند.

۱۱- کنش ویژگی هایی دارد که آن را از فعالیت سایر مخلوقات متمایز می کند. ب نظر شما این ویژگی ها کدام اند؟

پاسخ: ارادی بودن،‌ آگاهانه بودن، هدف دار بودن، معنادار بودن و ….

۱۲- وقتی برای اولین بار می خواهید از کالایی پیچیده مانند دوربین عکاسی یا تلفن همراه استفاده کنید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه می کنید ولی پس از آن، دیگر سراغی از دفترچه راهنما نمی گیرید؛ مگر اینکه مشکلی پیش بیاید. چرا؟

پاسخ: زیرا نسبت به عملکرد آن آگاهی پیدا کرده ایم و لذا خود را بی نیاز از دفترچه راهنما می بینی

۱۳- قرار گرفتن بر سر دوراهی، یکی از ویژگی های کنش را نشان می‌دهد. آن ویژگی کدام است؟

پاسخ: اینکه انسان در انجام کار و فعالیت صاحب اراده و اختیار است.

۱۴- فردی از میان جمع برمی خیزد و پنجره اتاق را باز می‌کند. اگر از او بپرسید چرا چنین کاری کردی، چه می‌گوید؟

پاسخ: می‌گوید برای عوض شدن هوای اتاق و ورود هوای تازه، پنجره را گشوده است. (در اینجا هدف کنش مورد نظر قرار می‌گیرد).

۱۵- آیا کنش انسان همواره بر اساس آگاهی صحیح صورت می گیرد؟

پاسخ: خیر، گاهی آدمی کنش را بدون آنکه نسبت به آن آگاه باشد، انجام می دهد و فعلی را تقلید گونه تکرار می‌کند.

۱۶- آیا فعالیت هایی مانند ضربان قلب، گردش خون، بسته شدن ناخودآگاه چشم در مواجهه با خطر، کنش محسوب می شوند؟ چرا؟

پاسخ: خیر، این گونه فعالیت ها طبیعی بوده و از اراده آدمی خارج اند.

۱۷- آیا انسان های مختلف از انجام کنش هایشان، هدف های یکسانی دارند؟

پاسخ: خیر، انسان ها بسته به عقاید، باورها، شرایط اجتماعی و… از انجام کنش ها، حتی یک کنش واحد، اهداف یکسانی را دنبال نمی کنند. به عنوان مثال هدف کسی از کمک به دیگران رضایت خداست و همین کنش را دیگری برای خودنمایی انجام می‌دهد.

۱۸- مدتی از شروع کلاس سپری شده است. همه به درس توجه دارند. ناگهان دانش آموزی در می‌زند و اجازهٔ ورود می‌خواهد. کنش او چه تغییراتی در کلاس ایجاد می‌کند؟ دربارهٔ آثار و پیامدهای کنش او گفت‌وگو کنید. آیا می‌توانید این پیامدها را دسته بندی کنید؟ به نظر شما، شناخت آثار و پیامدهای کنش انسان چه اهمیتی دارد؟

پاسخ: ورود دانش آموزی به کلاس درس هنگامی که معلم و دانش آموزان سرگرم کار آموزشی می باشند. می تواند در امر آموزش اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال می تواند رشته کلام معلم را پاره کند یا تمرکز دانش آموزان را بر هم زند و این خود می‌تواند سبب ایجاد نوعی بی نظمی در کلاس باشد. در شکل گیری این جریان پیامدهای ارادی و غیر ارادی پیش می آید. شناخت پیامدهای کنش انسانی از آن حیث قابل اهمیت است که آدمی می‌تواند با آگاهی و اراده خویش افعالش را چنان ساماندهی کند که بار دیگر گرفتار پیامدهای منفی کنشی نگردد و خود و دیگران را در معرض آسیبی قرار ندهد. یار اگر کنشی بیامد یا پیامدهای مثبتی دارد، آن را تکرار کرده و دیگران را تشویق به انجام آن نماید.

۱۹- کنش انسانی با کنش غیرانسانی چه تفاوت هایی دارد؟

پاسخ: کنش طبیعی با اراده ،آگاهی و برنامه ریزی انسان بدست نمی آید و خارج از کنترل اوست، ولی کنش انسانی آگاهانه ، ارادی،هدف دار،معنا دار و متناسب با زمان و مکان و اجتماع است.

۲۰- پیامدهای ارادی یک کنش انسانی با پیامد های غیر ارادی کنش انسانی چه تفاوت هایی دارد؟

پاسخ: پیامدهای کنش انسانی از قبل مشخص،هدف گذاری شده، با برنامه و انسانی است. ولی پیامد های غیر ارادی غیر انسانی، قطعی، طبیعی و خود به خود می باشد و از قبل نسبت به آن‌ها شناسایی صورت نگرفته است.

ادامه سوالات درس هویت اجتماعی دوازدهم در فایل pdf

دانلود سوالات متن هویت اجتماعی دوازدهم pdf

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند

ارسال دیدگاه