تعداد کهکشان های جهان

تاريخ : 22 فروردین

همانطور که می دانید در دنیا کهکشان های زیادی وجود دارد. گهر در این بخش در مورد تعداد کهکشان های جهان صحبت می کند.

تعداد کهکشان های جهان

تعداد کهکشان های جهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

کهکشان‌ها سامانه‌هایی بزرگ و با اندازه و مرزی مشخّص هستند که از ستاره‌ها، بقایای ستاره‌ای، ماده تاریک، گازها و گرد و غبارهای میان ستاره‌ای تشکیل یافته‌اند و با نیروهای گرانشی به گردِ هم آمده‌اند.

سرشماری جدید کهکشان‌های موجود در جهان قابل مشاهده نشان می‌دهد بیش از یک تریلیارد کهکشان در جهان وجود دارند، یعنی ۱۰ برابر بیش از تعدادی که پیش از این تصور می‌شد.

براساس گزارش لايو‌ساينس، گروهي بين‌المللي از اخترشناسان با استفاده از تصاوير ثبت شده از اعماق فضا و ديگر انوع داده‌هاي ثبت شده توسط تلسكوپ هابل براي ايجاد نقشه‌اي سه‌بعدي از جهان شناخته شده كه حاوي ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميليارد كهكشان است، استفاده كردند. تمركز بيشتر روي داده‌هاي به دست آمده از دوربين ميدان عميق هابل بود كه توانسته دورافتاده‌ترين كهكشان‌هاي جهان را رصد كند.

پس از آن محققان با به كار گرفتن مدل‌هاي محاسباتي جديد موقعيت احتمالي كهكشان‌هايي كه شايد تاكنون تصوير آنها ثبت نشده‌‌باشد را محاسبه كردند و به اين نتيجه رسيدند احتمالا تعداد كهكشان‌هاي موجود در جهان ۱۰ برابر رقمي است كه پيش از اين تعيين شده‌بود، اما به دليل كم‌نور بودن يا دور بودن اين كهكشان‌ها،‌تا به امروز امكان رصد آنها فراهم نيامده‌است.

به گفته كريستوفر كانسليس استاد فيزيك اخترشناسي دانشگاه ناتينگهام در لندن كه هدايت اين پروژه را به عهده داشته‌است مي‌گويد دانستن اينكه هنوز ۹۰ درصد از كهكشان‌هاي جهان ناشناخته‌اند، ذهن را مغشوش مي‌كند، چه كسي مي‌داند كه با استفاده از نسل بعدي تلسكوپ‌ها چه پديده‌هاي جالب توجهي مي‌توان در ميان كهكشان‌هاي ناشناخته يافت؟

نگاه كردن به اعماق فضا به معني نگاه كردن به گذشته نيز هست، زيرا نور براي پيمودن فواصل كيهاني زمان طولاني را طي مي‌كند. محققان در بخشي از اين تحقيق به فواصلي بسيار دورافتاده در ۱۳ ميليارد سال نوري چشم دوختند. نگاه كردن به چنين نقطه دورافتاده‌اي در فضا به محققان امكان داد تا به تكه‌هايي از روند تكامل جهان از ۱۳ ميليارد سال پيش تا كنون نگاه كنند، دوراني كه تنها ۱۰۰ ميليون سال از انفجار بزرگ فاصله داشته‌است.

محققان دريافتند كه جهان اوليه نسبت به جهان امروزي كهكشان‌هاي بيشتري داشته‌است. كهكشان‌هاي دورافتاده كهكشان‌هاي كوتوله و كم نوري بوده‌اند كه به تدريج و با تكامل يافتن جهان با يكديگر تلفيق شده . كهكشان‌هاي بزرگتري را ايجاد كرده‌اند.

كانسليس در بيانيه‌اي مجزا درباره نتيجه اين تحقيق گفت: نتايجج به دست آمده از اين رو بسيار حيرت‌انگيز است كه ما مي‌دانيم طي ۱۳.۷ ميليارد سال تكامل جهان هستي پس از انفجار بزرگ، كهكشان‌ها رشد كرده و با يكديگر تلفيق شده‌اند. يافتن كهكشان‌هاي بيشتر در گذشته نشاندهنده اين موضوع است كه روند تكاملي شديدي به وقوع پيوسته است كه به واسطه آن كهكشان‌ها با يكديگر تركيب شده و در نتيجه تعداد آنها از گذشته تاكنون كاهش يافته‌است.

گونه‌های کهکشان از دید ریخت‌شناسی

کهکشان نامنظم

کهکشان‌های ناهمگون یا بی قائده هیچ شکل یا ساختار سامان‌مندی ندارند، آنها دارای جرم بیشتری از کهکشان‌های دیگر هستند و بیشتر ستاره‌های موجود در آنها دارای طول عمر کم و درخشان می‌باشند. با وجود اینکه بسیاری از کهکشان‌های ناهمگون در بر گیرنده نواحی تابان گازی هستند که ستاره‌ها در آنها ساخته می‌شوند، بیشتر گاز میان ستاره‌ای کهکشان‌ها بایستی فشرده شوند تا ستاره‌های تازه‌ای بسازند. نزدیک به پنج درصد از هزار کهکشان درخشان را کهکشان‌های ناهمگون تشکیل می‌دهند. این در حالی است که یک چهارم کهکشان‌های شناخته شده نیز کهکشان‌های ناهمگون هستند.

کهکشان مارپیچی

کهکشان‌های مارپیچی دارای بازوهایی هستند که شکلی مارپیچی در پیرامون بر برآمدگی میانه‌ای یا هسته، قرصی ایجاد می‌کنند که چرخش هسته با چرخش بازوهای آن همراه می‌شود. جوان‌ترین ستاره‌های کهکشان‌های مارپیچی در بازوهای کم توده یافت می‌شوند و ستاره‌های کهن بیش تر در هسته فشرده جای دارند. کهن‌ترین ستاره‌ها در هاله‌های کروی پراکنده جای دارند و پیرامون قرص کهکشانی را فرا گرفته‌اند. این بازوها همچنین دارای غبار و گاز فراوانی هستند که منجر به ساخته شدن ستاره‌های تازه می‌شود.

کهکشان مارپیچیِ میله‌ای

یک کهکشان مارپیچی میله‌ای دارای یک هسته برآمدگی میانه‌ای کشیده شده و میله‌ای شکل است. همزمان با چرخش هسته این طور به نظر می‌رسد که در هر سوی هسته یک بازو نیز می‌چرخد. برخی ستاره‌شناسان بر این باورند که کهکشان راه شیری نیز یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است. شکل کهکشان‌های مارپیچی و کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای از کهکشان‌های با برآمدگیهای میانه‌ای بزرگ با بازوهای نه چندان به هم پیوسته تا کهکشانهای با برآمدگی‌های مرکزی کوچک و بازوهای آزاد متغیر است. اگر چه کهکشان‌های مارپیچی و مارپیچی میله‌ای پیش از این به عنوان دو گونه کهکشان جدا دسته‌بندی می‌شدند، ولی امروزه ستاره‌شناسان آنها را همانند می‌دانند.

کهکشان بیضوی

کهکشان‌های بیضوی از دید شکل، از شکل بیضی‌گون (شبیه توپ راگبی) تا شکل کروی متغیر هستند و اشکالی میان این دو نیز یافت می‌شوند. برعکس کهکشان‌های دیگر که نوری آبی از ستاره‌های فروزان و کم عمر منعکس می‌کنند، کهکشان‌های بیضوی زرد رنگ دیده می‌شوند. علت این امر ساخته شدن ستاره‌ها در این کهکشان‌ها می‌باشد که در نتیجه کمابیش همه نور آنها از ستاره‌های غول سرخ که دارای طول عمر زیادی هستند به دست می‌آید.

کهکشان راه شیری

کهکشان راه شیری کهکشانی است که ما زمینیان در آن زندگی می‌کنیم. این کهکشان به شکل نوار درخشانی که آسمان را دور می‌زند و با استوای سماوی ۶۳ درجه زاویه می‌سازد. در شب‌های تاریک بدون ماه با چشم غیر مسلح دیده می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي