کاشت مو با لیزر چگونه انجام می شود؟

امروزه برای کاشت مو روش های مختلفی ابداع شده است. یکی از روش های کاشت مو، استفاده از لیزر است. برای آشنایی با کاشت مو با لیزر این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد کاشت مو و کاشت موی سر و همچنین لیزر مو را می خوانید.

کاشت مو با لیزر چگونه انجام می شود؟

کاشت مو با لیزر چگونه انجام می شود؟

کاشت مو با لیزر

هنگام استفاده از روش کاشت موی سر ، پزشک متخصص موهای سالم شما را از پشت سر برداشته و سپس آنها را در نواحی خاص سر که موها نازک شده یا به خاطر هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) طاس شده است، قرار می دهد. کاشت موی طبیعی به خودی خود می تواند در هر سطح بین چند صد تا چند هزار پیوند را پوشش دهد و این موضوع بستگی به مقدار موهای از دست رفته بیمار و مقدار موی مورد نیاز برای پرپشت کردن موی سر در نواحی مورد نظر دارد. در روش کاشت موی طبیعی هر یک از پیازهای مو از ناحیه اهدا کننده گرفته شده و به دقت در نواحی بی موی سر کاشته می شود و این کار تا زمانی انجام می شود که الگوی رشد موی قبلی بیمار بازسازی شود.

در ادامه مو می تواند فرآیند رشد عادی خود را از سر گرفته و ادامه دهد. روش ترکیبی پیوند موی طبیعی یک روش جدید است که برای بازیابی سیستم رشد طبیعی موها طراحی شده و به این ترتیب می توان بر اساس نیاز بیمار عملیات کاشت مو را انجام داد و به نتایجی دست یافت که بیشترین شباهت را به ظاهر طبیعی فرد داشته باشد. روش کاشت مو sut نیز تکنیکی غیرجراحی برای درمان ریزش مو  است.

هم چنین یکی از روش های کاشت مو موثر دیگر برای برخی از بیمارن روش پی آر پی است.

روش ترکیبی برای بیماران موهای پرپشتی را به ارمغان می آورد و برخلاف روش های قدیمی جای بخیه یا کم پشت شدن مو در ناحیه اهدا کننده را، در پی نخواهد داشت. کاشت مو به روش ترکیبی عوارضی ندارد و تنها در دو جلسه (دو روز متوالی) صورت می گیرد. در کلینیک های کاشت مو، به منظور هر چه طبیعی تر به نظر رسیدن نتایج، الگوی رشد موهای طبیعی بیمار بررسی می شود و پس از  آن طرحی از الگوی کاشت مو تهیه می شود، بدین ترتیب نتایج حاصله بیشترین شباهت ممکن را به موهای فرد خواهد داشت.

اقدامات قبل از کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

قبل از انجام کاشت مو و کاشت ابروی طبیعی یک آزمایش خون انجام می دهد تا سلامت عمومی شما بررسی شود. همچنین توصیه هایی قبل از کاشت مو به شما میشود به اینصورت که برای دو هفته قبل از کاشت مو بانوان و آقایان لازم است آسپرین مصرف نکنید چرا که ترکیبات آسپرین موجب رقیق شدن خون و بیشتر شدن خونریزی می شود.  موها نباید بیش از حد کوتاه باشند و حداقل دو سانتی متر بلند شده باشند. روز قبل از کاشت مو موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید و در روز کاشت مو با معده خالی به کلینیک نروید و مانند روزهای عادی غذا بخورید.

روش ترکیبی کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

زمانی که ناحیه ی وسیعی از سر دچار طاسی شده باشد ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ پیوند (به عبارت دیگر ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ تار مو) نیاز است تا پس از کاشت مو، پرپشت شدن مو به ظاهر طبیعی فرد نزدیک باشد. اگر این تعداد مو با روش FUT پیوند زده شود، باید نواری به عرض ۲ تا ۲٫۵ سانتی متر و طول ۳۰ تا ۳۳سانتی متر از پشت سر بیمار برداشته شود، تا امکان ایجاد ظاهر طبیعی برای فرد وجود داشته باشد. اگر بخواهیم کاشت مو در زنان و مردان را تنها با روش بدون جراحی FIT انجام دهیم، نیاز به گرفتن تعداد زیادی پیوند از سر بیمار می باشد، که این عامل ممکن است باعث ایجاد طاسی در پشت سر بیمار شود. از این گذشته برای افرادی که طاسی کامل دارند و نمی توانند چند جلسه به کلینیک کاشت مو بروند، امکان استفاده از این روش ها وجود ندارد.

در روش ترکیبی کاشت موی طبیعی، عمل پیوند موی سر در ۲ روز متوالی انجام شده و در یک روز مرحلهFUT  و روز دیگر مرحله کاشت موFIT انجام می شود و هر روز در یک منطقه از سر مو کاشته می شود. به این ترتیب حداکثر موها در حداقل زمان کاشته می شود. بزرگترین مزیت این روش این است که سطح وسیع تری پوشش داده می شود و تراکم موهای کاشته شده نیز بهبود می یابد. با استفاده از این روش می توان دو الی سه برابر پیوند مویی که تا کنون امکان داشته را به سر بیمار پیوند زد.

برداشت مو به روش FIT از منطقه ی بدون ریزش انجام می شود (اینکار به این دلیل می باشد که موها در آینده دچار ریزش نشوند؛ درصورت ریزش مو می توان از روش پی ار پی برای درمان استفاده کرد. ترمیم مو به روش PRP یک روش غیر تهاجمی است که به سادگی با تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت (PRP) در سر بیمار انجام می‌شود.). اگر تنها با استفاده از مزایای کاشت مو fut تار موی زیادی کاشته شود، مستلزم برداشتن نوار پهن و عریضی از ناحیه پشت سر می باشد، که نتیجه آن کم پشتی مشهود در ناحیه پشت سر است که باعث ناراحتی فرد می شود. با استفاده از کاشت موی طبیعی به روش ترکیبی این مشکل برای بیماران بوجود نخواهد آمد و ظاهر پشت سر بیمار حفظ خواهد شد، علاوه بر این تار موی بیشتری قابل پیوند زدن خواهد بود.

در روش ترکیبی معمولا ۲۵۰۰ الی ۳۲۰۰ پیوند (۷۰۰۰ الی ۹۰۰۰ تار مو) از پشت سر برداشته می شود، مگر در مواردی که فرد انعطاف پذیری پوست سرش زیاد باشد و یا ایجاد جای عمل برایش مهم نباشد می توان اقدام به برداشتن ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ تار مو نمود. این میزان تفاوت علاوه بر میزان انعطاف پذیر پوست به تراکم موهای ناحیه اهدا کننده نیز بستگی دارد. در صورتی که تراکم مو در ناحیه پشت سر کافی باشد می توان حدود نه ماه بعد دوباره این عمل را تکرار کرد و به این ترتیب تعداد موهای کاشته شده را افزایش داد.

مزیت دیگر روش ترکیبی تراکم بیشتر موها در ناحیه کاشته شده می باشد. با روش های قدیمی در هر سانتیمتر ۴۰ الی ۶۰ تار مو کاشته می شد و نه ماه بعد در جلسه دوم مابین موهای کاشته شده در جلسه اول، موهای جدید کاشته می شد، اما در روش کاشت موی طبیعی ترکیبی در همان جلسه اول می توان اینکار را انجام داد و نتیجه آن کاشت مو با تراکم بیشتر است که رضایت بیشتر فرد را به همراه خواهد داشت.

همانطور که پیشتر شرح داده شد، در روش ترکیبی کاشت مو از هر دو روش FIT و FUT استفاده می شود. در ادامه هر کدام از این روش ها به تفصیل شرح داده می شود.

مرحله FUT کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

کاشت مو بصورت یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی همراه با بی حسی موضعی بوده و شخص متقاضی کاشت مو در حین عمل هیچگونه دردی حاصل از موهای که روی سرش کاشته می شود را حس نمی کند. پس از اتمام یک جلسه کاشت مو ( که حدود ۳-۸ ساعت طول می کشد ) به مدت یک روز پانسمان مناسبی روی سر گذاشته شده . بیمار فردای آن روز جهت تعویض پانسمان و ویزیت جراح و شستشوی سر مراجعه می کند.

فرآیند رشد طبیعی مو در بسته های ۱، ۲، ۳ یا ۴ تایی بطور میانگین انجام می شود. میزان رشد موها بعد از کاشت مو  معمولاً در قسمت پشت و کنار سر بیشتر است و این رشد تحت تاثیر هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) قرار نمی گیرد. در عمل به این ناحیه (کناره ها و پشت سر) که شبیه نعل اسب است، ناحیه اهدا کننده گفته می شود.

هنگام کاشت مو به روش FUT مو از ناحیه اهدا کننده سر برداشته می شود و ناحیه اهدا کننده با یک بخیه ظریف بسته می شود. در ادامه ناحیه برداشته شده مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان پیازهای مو را در آن شناسایی کرد و با استفاده از میکروسکوپ آنها را از هم جدا نمود. در نهایت پیازهای برداشته شده به ناحیه پذیرنده یا بخش های طاس و بی موی سر پیوند زده می شود.

با بررسی دقیق و تفکیک پیازهای مو پزشک و تیم همراه وی مطمئن می شوند پیوندهای مو از پیازهای موی دست نخورده و سالم تشکیل شده که می توانند به نحو مناسب به رشد خود ادامه دهند. هدف نهایی در این حالت دستیابی به نتایج کاملاً طبیعی برای ظاهر بیمار است. به بیان دیگر، پیوند موی طبیعی از چهار مرحله اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:

مرحله ۱- برداشتن پیوند

در این مرحله ناحیه اهدا کننده با استفاده از مواد بی حسی موضعی بی حس می شود. سپس پوست نگهدارنده مو از پشت و اطراف سر برداشته می شود.

مرحله ۲- بریدن

بافت نگهدارنده مو به قسمت هایی تفکیک می شود که ضخامت تقریبی هر یک از آنها تقریباً ۱ میلیمتر است.

مرحله ۳- تفکیک میکروسکوپی

تکه های جدا شده از بافت نگه دارنده با استفاده از میکروسکوپ تفکیک می شوند تا به این ترتیب بتوان پیوند های مورد نیاز که هر یک شامل ۱، ۲، ۳ و ۴ مو در هر پیوند است را تهیه کرد.

مرحله ۴- کاشت مو

در این مرحله شکاف های بسیار کوچک در ناحیه پذیرنده پیوند ایجاد می شود. سپس واحدهای پیوندی در این ناحیه های باز شده کاشته می شود. پیوندهایی که دارای ۱ تار مو است معمولاً در قسمت جلوی خط سر کاشته می شوند و در ادامه پیوند های حاوی ۲ تار مو یا بیشتر در پشت آن قرار می گیرند و این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند که تراکم مورد نیاز برای موی کاشته شده بر روی سر ایجاد شود.

در تکنیک های قدیمی، کاشت مو بانوان و آقایان با استفاده از تکه های استوانه ای مو به قطر تقریبی ۴ میلیمتر انجام می شد که این استوانه ها از موی سالم گرفته می شده و معمولاً در قسمت اهدا کننده مو ایجاد مشکل می کرده است. امروزه استفاده از این روش قدیمی منسوخ شده است. به هر حال، استفاده از روش FUT یک راهکار عالی برای ترمیم تاثیرات منفی ناشی از پیوند مو با استفاده از تکنیک های قدیمی می باشد.

مهم است که توجه کنید در روش FUT موی جدید بر روی سر بیمار رشد نمی کند، بلکه موهای سالم از پشت و پهلوی سر گرفته شده و در نواحی بی مو یا طاس سر پخش می شود. موی پیوند زده شده در این حالت می تواند به رشد عادی خود ادامه دهد و ظاهر طبیعی و مناسب فرد در نتیجه آن بازیابی و ترمیم خواهد شد.

مرحلهFIT کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

در این روش پیوند مو، هر واحد فولیکولار بطور جداگانه از سر گرفته شده و هیچ بخشی از بافت سر برداشته نمی شود. در این حالت هر یک از پیازهای مو به صورت تصادفی برداشته می شوند و در نتیجه آن تراکم مو در ناحیه اهدا کننده کاهش پیدا می کند، ولی این کاهش تراکم برای سایرین قابل توجه نمی باشد. این روش کار تفاوت اصلی بین روش های FIT و FUT را نشان می دهد. با توجه به اینکه در مقایسه روش های کاشت مو، این روش در هر زمان فقط یک پیاز مو برداشته می شود، امکان برداشتن پیازهای موی کمتری در طول یک جلسه درمانی در مقایسه با روش FUT وجود دارد. به همین خاطر این روش انتخاب بهتری برای ترمیم مو های از بین رفته در نواحی کوچکتر در مقایسه با روش قدیمی FUT است. بعضی افراد ترجیح می دهند از این روش به این دلیل استفاده کنند که امکان تفکیک درمان و انجام آن در دو روز به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده مورد نظر در هنگام کاشت مو وجود دارد.

با توجه به اینکه در کاشت مو به روش fit نیازی به بخیه زدن وجود ندارد و جراحتی بر روی سر ایجاد نمی شود، فرآیند بهبود در این روش سریع تر است و ناراحتی کمتری در مقایسه با روش FUT وجود خواهد داشت.

به خاطر اینکه روش FIT نیازمند برداشتن پیازهای مو به صورت مجزا از روی سر است، هیچ نشانه ای از زخم پس از درمان بر روی سر باقی نمی ماند. به هر حال، در این روش دایره های ریز به قطر ۱ میلیمتر یا کمتر بر روی سر ایجاد می شود که پس از چند روز این سوراخ ها بهبود پیدا می کنند. این جراحت های ایجاد شده معمولاً با گذشت سه تا هفت روز ترمیم می شوند.

بعد از کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

این روش درمانی معمولاً به ۳ تا ۸ ساعت زمان با توجه به شرایط بیمار و حجم موی پیوندی مورد نیاز دارد. در این زمان معمولاً هر دو بخش اهدا کننده و دریافت کننده پیوند با استفاده از مواد بی حسی بطور موضعی بی حس می شود. مقدار ناراحتی در طول این درمان در سطح حداقل است و حتی بسیاری از بیماران مقدار درد احساس شده در این حالت را حتی کمتر از درد احساس شده در هنگام ساده ترین معاینات دندان پزشکی بیان کرده اند. شما در زمان کاشت مو کاملا هوشیار هستید. لازم است که هنگام انجام این روش درمانی با یک نفر از اعضای خانواده یا دوستان برای رساندن شما به خانه صحبت شود، زیرا همواره ممکن است به خاطر داروهای استفاده شده توانایی شما برای رانندگی دچار مشکل شود. پزشک از شما می خواهد تا چند روز پس از کاشت موی طبیعی، به منظور بررسی وضعیت موهای پیوند زده شده، مجددا به کلینیک مراجعه کنید.

از آنجا که زنان غالباً موهای بلندتر و پُرپشت‌تری از مردان دارند، بنابراین موی مورد استفاده برای کاشت و ترمیم موی زنان نسبت به ترمیم مو در مردان به گونه‌ای طراحی می‌شود که محکم‌تر و بادوام‌تر باشد و بتواند حداقل دو سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

بهبودی کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

دوره ریکاوری از بیماری به بیمار دیگر متفاوت می باشد. برای ۲۴ ساعت پس از عمل، رانندگی کرده یا با ماشین آلات خطرناک کار کنید. در اکثر موارد این دوره درمان بین یک تا دو هفته پس از درمان است. بخیه های احتمالی استفاده شده در این درمان معمولاً پس از گذشت ۷ روز کشیده می شوند و پیوندهای زده شده پس از گذشت ۱۰ روز در محل خود محکم می شوند. پس از گذشت ۱ تا ۲ روز از عمل پیوند مو، اکثر بیماران نیازی به استفاده از داروهای مسکن برای کاهش و کنترل درد ندارند. وضعیت پیوند مو بر روی سر بیمار با توجه به مجموعه ای از شرایط همچون مقدار موی موجود روی سر فرد، شرایط پوستی و ویژگی های درمانی بیمار، در فاصله زمانی کمتر از یک ماه برای سایرین غیر قابل تشخیص خواهد شد. به هر حال، این شرایط برای بعضی بیماران برای مدت دو تا سه ماه بر طرف می شود. موهای پیوند زده شده فرآیند رشد خود را با گذشت ۳ تا ۴ ماه پس از عمل جراحی شروع می کنند. به این ترتیب رشد کامل و عادی موها پس از کاشت موی طبیعی به یک سال زمان نیاز دارد.

اگر شدت نور لیزر در کاشت مو لیزری کم باشد بجای اثر موبری و تخریبی اثر عکس آن یعنی اثر رشد مو ، تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو خواهیم داشت .یعنی نور لیزر با شدت کم اثرات رشد روی موها و بافت های بدن دارد .

اثر لیزر در موارد زیر به اثبات رسیده است :

۱- لیزر باعث افزایش رشد مو می شود .

۲- لیزر باعث استریل کردن منطقه جراحی می شود.

۳- لیزر باعث افزایش خونرسانی منطقه جراحی می شود.

۴- لیزر باعث کاهش ورم منطقه جراحی می شود .

۵- لیزر باعث تسریع بهبود زخم جراحی می شود.

۶- لیزر اثر ضد التهاب و ضد درد در منطقه جراحی دارد .

از این اثر لیزر استفاده شده است و دستگاه های لیزر متفاوتی به نام لیزر کم توان ساخته شده است که این دستگاه ها خاصیت رشد و تقویت مو دارند .

مزایا کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

یکی از مزایای کاشت موی طبیعی این است که بر خلاف کلاه گیس که ممکن است دقیقاً با رنگ و نوع موی شما هماهنگی و مطابقت نداشته باشد، موی کاشته شده به علت اینکه موی خود شما است، دقیقاً مشابه موی طبیعی است. در این حالت لازم است از خدمات یک پزشک با تجربه و متخصص برای کاشت موی طبیعی و ایجاد ظاهر طبیعی برای فرد استفاده شود. متخصصان با تجربه این مرکز به صورتی عمل پیوند مو را انجام می دهند که امکان تشخیص موی اصلی و موی پیوند زده شده پس از کاشت مو تقریباً غیر ممکن می باشد.

برای عمل پیوند مو از موهای سالم استفاده می شود که معمولاً در قسمت عقب سر یا اطراف سر وجود دارند. در اصطلاح به این بخش ناحیه اهدا کننده گفته می شود. مراحل کاشت موی طبیعی یک عمل جراحی سر پایی است که به کمتر از یک روز زمان نیاز دارد.

بخش پیچیده پیوند مو خود عمل جراحی نیست، بلکه مربوط به هنر ایجاد یک ظاهر طبیعی برای فرد با توجه به وضعیت صورت، ویژگی های ظاهری، و سن بیمار به صورتی است که بتوان ساختار طبیعی و غیر قابل تشخیص برای موی بیمار ایجاد کرد.

هزینه و قیمت کاشت موی طبیعی با تکنولوژی لیزری

هزینه کاشت موی سر و هزینه پیوند مو مشابه سایر روش های درمانی با توجه به شرایط تغییر می کند. قیمت و هزینه کاشت مو با توجه به مدت زمان لازم برای درمان، مقدار موی کاشته شده و ناحیه تحت درمان متغیر است. قیمت کاشت مو ی سر در قبال آنچه فرد بدست می‌آورد (زیبایی، جوانی، اعتمادبه‌نفس…) واقعاً اندک است. پس در قبال این موارد دیگر دغدغه هزینه ترمیم مو را نداشته باشید.

برای عوارض کاشت موی طبیعی به روش ترکیبی، مورد خاصی بیان نشده و در مدت زمان کوتاه می تواند چهره شما را جوانتر و شاداب تر جلوه دهد. استفاده از روش کاشت موی ترکیبی مزایای هر دو روش FUT و FIT را دارا می باشد. نتیجه این روش موهایی پر پشت و با ظاهر طبیعی برای افراد می باشد. هزینه کاشت ابروی طبیعی به تعداد موهای پیوندی موردنیاز بستگی دارد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه