چرا نباید روی زمین خوابید؟

تاريخ : 17 خرداد

آیا می دانید که نباید روی زمین خوابید ؟

نباید روی زمین خوابید. موضوعی که بسیاری از محققین و پزشکان آن را باور دارند و بر آن تاکید می نمایند. انتخاب بهترین شرایط برای خوابی سالم و آرام، می تواند روزی سرشار از نشاط و انگیزه را برای فرد به ارمغان آورد.

چرا نباید روی زمین خوابید؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

نباید روی زمین خوابید!

انسان‌ها يك سوم از كل زندگي خود را در خواب سپري مي‌كنند. تقريبا همه مي‌دانيم كه خوابيدن فوايد بسياري براي بدن دارد اما آيا مي‌دانستيد كه حالت خوابيدن شما به پهلو، به پشت يا روي شكم مي‌تواند زمينه‌ساز بعضي از بيماري‌ها باشد؟  تحقيقات نشان مي‌دهد ۹۵ درصد مردم هميشه در يك حالت ثابت به خواب مي‌روند. در اين نوشته سعي مي‌كنيم شما را با بعضي از فوايد و مضرات حالت‌هاي مختلف خوابيدن آشنا كنيم.

وقتي مانند مصدومان مي‌خوابيد

از اين حالت به‌عنوان ريكاوري ياد مي‌شود، چرا كه معمولا بعد از تصادفات و سوانح، پزشكان اورژانس بيماران را در اين وضعيت قرار مي‌دهند. به اعتقاد كارشناسان خوابيدن به اين شكل مي‌تواند كمك زيادي به هضم غذا كرده و از بازگشت اسيد معده به داخل دهان پيشگيري كند. مهم‌ترين دليل بازگشت محتويات شكم به داخل دهان،  ضعيف بودن دريچه خاصي است كه در محل اتصال معده به مري قرار گرفته است. در بعضي مواقع اين وضعيت همراه با احساس سوزش شديد در دهان و حالت تهوع است. تحقيقات نشان مي‌دهد بهترين روش براي پيشگيري از اين حالت كه به آن رفلاكس معده گفته مي‌شود.

خوابيدن به پهلوي سمت چپ است كه البته دانشمندان هنوز به‌دليل اصلي آن پي نبرده‌اند. اگرچه اين حالت مي‌تواند سوزش‌هاي شكمي را كاهش دهد اما اثر بدي روي چين و چروك‌هاي صورت دارد. در اين وضعيت فشار بيشتري در قسمتي از صورت كه در بين گوشه بيني تا كناره‌هاي دهان قرار گرفته وارد مي‌شود.  از اين ناحيه به‌عنوان خط خنده ياد مي‌شود و بسته به اينكه شما روي سمت چپ يا راست بدن خود مي‌خوابيد، به مرور زمان اين خط‌ها عميق‌تر شده و چين و چروك‌هاي بيشتري روي صورت ظاهر مي‌شوند.

وقتي مانند جنازه مي‌خوابيد

به گفته كارشناسان خوابيدن به پشت كمك زيادي به افرادي مي‌كند كه از آرتروز و دردهاي مفصلي رنج مي‌برند. در اين حالت وزن بدن به‌طور مساوي در همه جهات تقسيم مي‌شود و هيچ نقطه‌اي بيشتر از قسمت‌هاي ديگر تحت فشار قرار نمي‌گيرد اما در عوض خوابيدن به اين شكل مي‌تواند صداي خر و پف شما را بلندتر از هميشه كند. در اين وضعيت عضلات آرواره‌ها و زبان كه معمولا در هنگام خواب شل و آويزان مي‌شوند تحت‌تاثير نيروي جاذبه قرار گرفته و مسير تنفسي را سد مي‌كنند.

به اين ترتيب گلو باريك‌تر شده و عبور و مرور هوا با سختي بيشتري همراه مي‌شود كه در نهايت منجر به خر و پف مي‌شود. اين موضوع به‌خصوص براي افراد چاق از اهميت بيشتري برخوردار است، چرا كه چربي‌هاي اضافي كه در جلوي گردن انباشته شده‌اند مي‌تواند به بدتر شدن شرايط كمك كند. البته مهم‌تر از خر و پف كردن، قطع شدن مسير تنفس براي مدت كوتاه و حتي بلند است كه از آن به‌عنوان وقفه‌هاي تنفسي يا ايست تنفسي ياد مي‌شود. در بعضي از مواقع قطع‌شدن نفس ممكن است تا بيش از ۱۰ثانيه به طول بينجامد كه باز هم عامل اصلي آن تاثير جاذبه روي گلو و زبان است.

وقتي مانند جنين مي‌خوابيد

اين معمول‌ترين حالت خواب در جهان است. تقريبا سه چهارم از ما روي پهلوي خود مي‌خوابيم درحالي‌كه پاهاي خود را به داخل شكم خم كرده‌ايم. محققان معتقدند اين وضعيت مي‌تواند به ما در ترميم جراحات و آسيب‌هاي وارد شده به بدن كمك كند. در طول روز، ستون فقرات ما تحت فشار زيادي از جانب نيروي جاذبه قرار مي‌گيرد كه اين فشار مستقيما به فاصله بين مهره‌ها وارد مي‌شود.
اگر شما در حالتي بخوابيد كه فشاري به پشت كمرتان وارد نشود، جريان آب داخل بدن بيشتر به سمت ديسك‌هاي كمر جذب مي‌شود و به ترميم آسيب‌ها كمك مي‌كند.

اما در اين وضعيت حتما بايد اطمينان حاصل كنيد كه گردن شما به‌خوبي با ديگر قسمت‌هاي بدن تنظيم شده باشد. به عبارت ديگر بالش شما نبايد خيلي بالا يا خيلي پايين باشد، چرا كه در غيراين صورت فشار زيادي به عصب‌هاي گردن وارد شده و سردرد و گردن‌درد را در صبح روز بعد به همراه خواهد داشت.

بهترین شرایط برای خواب کدام است ؟

بشر برای سالم بودن و سالم زیستن به خواب نیاز دارد. اکثر متخصصان معتقدند هشت ساعت خواب شبانه یعنی معادل یک‌سوم شبانه‌روز برای همه لازم است، اما آیا می‌دانید علاوه بر ساعات خواب، نحوه خوابیدن نیز روی سلامت تاثیر می‌گذارد؟

خوابیدن به پشت، روی شکم، به پهلو یا به شکل جنینی جزو وضعیت‌های معمول خواب است که روی نحوه تنفس، وضع ستون فقرات و یا جریان خون تاثیر می گذارد.

خوابیدن روی زمین باعث ایجاد “کمر درد”، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهند دانشمندان با مطالعه روی نحوه خوابیدن افراد دریافتند که شخص برای خوابیدن حداقل ۳۰ سانتی متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد در غیر این صورت گرانش زمین باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن می‌شود.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند اگر روی زمین می‌خوابید باید یک یا دو بالشت زیر ساق پاهایتان قرار دارید زیرا این کار باعث رسیدن گردش خون بیشتر به مغز شما می‌شود و کیفیت خوابتان افزایش می‌یابد و بهترین بالشت برای گذاشتن زیر سر باید از جنس پنبه باشد و گردن روی آن قرار بگیرد.

افراد حدود هشت ساعت از شبانه روز را در حالت خوابیده به سر می برند و این زمان در مورد کودکان بیشتر است. اگر فرد وضعیت صحیحی در هنگام خواب نداشته باشد، فشارهای زیادی روی مفاصل و عضلات او وارد خواهد شد و چه بسا زمینه ساز تغییر شکل بدن نیز شود.

کسانی که دچار درد کمر هستند و در دوره حاد بیماری قرار دارند، باید به پشت بخوابند و زیر زانوها یک بالش بزرگ قرار دهند، طوری که زانوها در حالت ۶۰ درجه خمیده قرار بگیرند (مطابق تصویر)، زیرا در این صورت فشار کمتری به ریشه عصب کمر وارد می شود و فرد احساس راحتی بیشتری می کند.

افرادی که دچار آرتروز زانو هستند، وقتی به پهلو می خوابند و زانوها را روی هم قرار می دهند احساس درد زانو می کنند، پس بهتر است این افراد هم یک بالشت خیلی کوتاه ولی پهن را بین دو زانوی خود قرار دهند (مطابق تصویر) تا احساس راحتی بیشتری در ناحیه زانو کنند.

خوابیدن روی زمین چه اثراتی را به دنبال خواهد داشت ؟

در گذشته افراد کمتر روی تخت می‌خوابیدند و اغلب ترجیح می‌دادند رختخواب‌شان را روی زمین پهن کرده و مشغول استراحت شوند، اما کدام یک از این روش‌ها برای حفظ سلامت مفید است و به فرد کمک بیشتری می‌کند؟

بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، چنان به خوابیدن روی زمین عادت کرده و آن را مفید و مؤثر می‌دانند، که به هیچ‌وجه حاضر نیستند، روش‌شان را تغییر دهند.

این گروه تا حدی به خوابیدن روی زمین باور دارند که حتی اگر زمانی روی تخت بخوابند نیز احساس کمر درد به سراغ‌شان می‌آید و تصمیم می‌گیرند چند شبی روی زمین بخوابند تا دردشان آرام شود.

صادقی در این‌ مورد، خاطرنشان می‌کند: خوابیدن روی تخت با خوابیدن روی زمین یک تفاوت مهم و عمده دارد؛ در واقع زمانی که فرد روی تخت می‌خوابد، موقع بیدار شدن دیگر لازم نیست از روی زمین بلند شود و به همین دلیل زانوها خیلی خم نخواهد ‌شد.

به گفته وی، نکته دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که خیلی علمی نیست؛ ولی بسیاری از افراد به آن باور دارند؛ آنها می‌گویند زمانی‌که روی زمین می‌خوابند، بدن‌شان خشک‌شده و هنگام صبح به راحتی از جای خود بلند نمی‌شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي