چرا باید هر روز قهوه بخوریم؟

چرا هر روز باید قهوه بخوریم ؟

قهوه بخوریم. سوالی که پرسیدن آن کاملا به جا است. چرا که قهوه از جمله نوشیدنی های محبوب در جهان بوده و هر روزه بر تعداد طرفداران آن نیز افزوده می گردد. سلامت را در قهوه می توان جست و جو کرد.

چرا باید هر روز قهوه بخوریم؟

آیا باید قهوه بخوریم یا قهوه نخوریم ؟

مردم آن‌قدر قهوه را دوست دارند که حتی اگر سرطان‌ زا هم بود، باز هم گالن گالن از آن می‌نوشیدند. البته خوشبختانه سرطان‌ زا نیست و حتی دلایل علمی بسیاری هم وجود دارند که می‌گویند نوشیدن آن بسیار هم مفید است. پس اگر جزء افرادی هستید که به قهوه اعتیاد دارید، باید بابت این اعتیاد خوش‌حال باشید. ولی باید حواستان باشد این نوشیدنی را با خامه یا شکر خراب نکنید و آن را تلخ بنوشید.

کافئین موجود در قهوه سبب افزایش سطح هوشیاری و برطرف شدن خواب آلودگی می‌شود. کارشناسان بهترین زمان برای مصرف قهوه را در اوایل روز می‌دانند و به این ترتیب فرد تا شب از انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های مورد نظر برخوردار می‌شود.

برای کسانی که قهوه می‌نوشند، بزرگ‌ترین و تنها منبع آنتی‌اکسیدان، همان قهوه است و دارای چند مواد مغزی مهم شامل: ویتامین B۲، B۳ و B۵، منگنز، منیزیم و پتاسیم است. هم‌چنین خوب است بدانید که بدن انسان از قهوه نسبت به سایر منابع آنتی‌اکسیدان مانند میوه و سبزیجات، مقدار بیش‌تری مواد مغزی جذب می‌کند. قهوه زندگی سالم‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

لطفا به خاطر بسپارید که اگر قهوه‌ی خود را با شکر یا خامه می‌نوشید، این جمله‌ی بالا در مورد شما برعکس است. ولی اگر قهوه را تلخ و خالص می‌خورید، خوشحال باشید؛ زیرا تحقیقات نشان داده‌اند به ازای هر فنجان قهوه در هر روز (یعنی ۱۵۰ میلی‌لیتر)، خطر ابتلا به دیابت تا هفت درصد کاهش می‌یابد. معمولا هر ماگ ۳۰۰ میلی‌لیتر قهوه می‌گیرد، پس اگر در روز دو ماگ قهوه می‌نوشید (حدود ۶۰۰ میلی لیتر)، تا ۲۸ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در خود کاهش داده‌اید.

حرفه ای قهوه میل کنید !

هفته نامه همشهری جوان: قهوه چشم های آدم را باز می کند و خواب از سر می جهاند. البته قهوه ها با نگارنده همواره خصومت داشته اند و بگویید صدم میلی متری به باز شدن چشم ها کمک کرده، نکرده اما از آنجا که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها، توصیه می شود وقت هایی قهوه بخورید که بخواهید هوشیار باشید. می گویند به خاطر کافئینی که دارد و خاصیت محرکش آدم را شارژ می کند و بیدار نگه می دارد. بنابراین اگر صبح ها به ضرب چوب، چماق، چک، لگد، کتری آب جوش و سرد هم از جاتان تکان نمی خورید.

هر قهوه ای، قهوه نیست

همچنان که می دانید، دانه های قهوه دانه هایی ریز و بیضوی هستند که عین زبان وسطشان قاچ خورده و درختشان در مناطق گرمسیری می روید. دانه ها ابتدا به رنگ سبز هستند اما وقتی داغ شوند اول رویشان زرد و سپس قهوه ای و برشته می شود. خلاصه که نوشیدی محبوبی است.

اسپرسو و مافیای قهوه ای

این دانه ها که هواداران زیادی در جهان دارند، به دو نوع Arabica و Robusta تقسیم می شوند که اولی گران تر است و عطر و طعمش از باقی بهتر و دومی کافئینش بالاتر است و برای جوانه زدن و رشد قر و ناز اولی را ندارد. طعمش تلخ و ترش است و انواع بهترش در اسپرسو به کار می رود. یادتان باشد که گول اسم های مختلف قهوه هایی که در کافی شاپ ها سرو می شود را نخورید و مرعوب جناب کافی من با آن لبخند پیروزمندانه اش نشوید.

اصولا همه انواع قهوه، به جز قهوه ترک و فرانسه که خودشان اند، پایه شان اسپرسوست و فقط چهره عوض کرده اند و رد گم. بنابراین هر جا خواستید پشم و پیل سفارش گیرنده را بریزید، نگاهی به منو بیندازید و به رویش بیاورید که همه شان مادرزادی اسپرسو اند. طرف فکر می کند حرفه ای هستید و شاید برایتان قهوه بهتری بیاورد. کیفیت هم عوض نشود لااقل آن لبخند پیروزمندانه که می رود. نمی رود؟

اخیرا در راستای کشف خوراکی های جدید، نگارنده به یک محصول وطنی هم دست پیدا کرده که دور دانه های قهوه لایه نازکی از شکلات کشیده و به عنوان شکلات قهوه و با ظاهری بس زیبا عرضه می کردند. در یک آزمایش، این محصول را به هرکه عرضه کردیم. با اخ و تف گیرنده مواجه شد و تنها  مشتری سالانه اش لابد خودش ماند و خودش. البته این تولیدات به ذات مهربان و برانگیزاننده قهوه لطمه ای وارد نمی کند.

روی بعضی از انتقال دهنده‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا حافظه انسان افزایش یابد. با مصرف روزانه و مداوم قهوه، این تاثیر به طور مستمر ادامه می‌یابد و احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را خصوصا با افزایش سن، کاهش می‌دهد. آمار نشان داده است کسانی که به نوشیدن مداوم قهوه عادت دارند، تا ۶۵ درصد کم‌تر به بیماری‌های عصبی دچار می‌شوند.

قهوه، منبع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

بدن انسان روزانه در حال مبارزه با رادیکال‌ های آزاد و عوامل سرطان‌ زا است. هر روز میلیون‌ها سلول دچار دگرگونی در ساختار می‌شوند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها را از بین می‌برد و زمانی که قادر به انجام این کار نباشد فرد مبتلا به سرطان می‌شود.

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد به آنتی اکسیدان‌ها نیاز دارد و یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان در دانه‌های قهوه است به همین دلیل مصرف این نوشیدنی می‌تواند درمقابله با ابتلا به سرطان مفید باشد. اما قهوه را برای این منظور باید تلخ یا با مقدار کم شکر و خامه مصرف کنید.

قهوه کلید عمر طولانی

مصرف منظم قهوه روزانه سبب جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن و افزایش طول عمر افراد می‌شود.

راز لاغری با مصرف قهوه

برای تناسب اندام و حفظ لاغری یکی از راه‌هامصرف قهوه است. براساس پژوهش‌ها نوشیدن قهوه سبب افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن چربی و کالری‌های اضافی در بدن می‌شود.

جلوگیری از ابتلا به دیابت با نوشیدن قهوه

افراد مبتلا به بیماری دیابت و یا افرادی که قند خونشان بالا است با مصرف روزانه قهوه می‌توانند قند خون خود را کنترل کنند. کارشناسان دانشگاه هاروارد دریافتند نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2  را تا ۹ درصد کاهش دهد.

محافظت از ابتلا به بیماری آلزایمر با قهوه

نوشیدن قهوه یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و از دست رفتن سلول‌های مغزی است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد سالمند در رژیم غذایی خود مصرف قهوه را قرار دهند.

قهوه عامل پیروزی در مسابقات ورزشی 

افراد ورزشکاری که قبل از انجام مسابقه‌های ورزشی از نوشیدنی قهوه استفاده می‌کنند رکورد‌های ورزشی بهتری ثبت می‌کنند.

درمان اختلال‌های روانی با نوشیدنی درمانی قهوه

مصرف قهوه می‌تواند سبب بهبود خلق و خو، درمان افسردگی و ایجاد آرامش درافراد به ویژه زنان شود. توصیه کارشناسان به بانوان دچار افسردگی قرار دادن قهوه در رژیم غذایی روزانه است.

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

پژوهش‌ها نشان داده است مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش دهد.

پیشگیری از ابتلا به پارکسینون با مصرف منظم قهوه

نوشیدن قهوه می‌تواند از ابتلا به بیماری پارکینسون و یا پیشرفت آن جلوگیری کند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه