آموزش پیگیری پرونده قضایی با اینترنت و پیامک

بسیاری از کسانی که در دادگستری پرونده قضایی دارند به دلیل مشغله های زیادی که دارند می خواهند با استفاده از اینترنت و پیامک پرونده خود را پیگیری کنند. گهر در این بخش آموزش پیگیری پرونده قضایی با اینترنت و پیامک را شرح می دهد.

آموزش پیگیری پرونده قضایی با اینترنت و پیامک

آموزش پیگیری پرونده قضایی با اینترنت و پیامک

خدمات الکترونیک راهکاری جهت سرعت بخشدین به کارها و کم کردن رفت و آمد و ترافیک میباشد،سازمان دادگستری نیز در راستای دولت الکترونیک و مکانیزه کردن امور خود سامانه الکترونیک و همچنین سامانه پیامکی قضایی را راه اندازی کرده است این سامانه هم بصورت وبسایت و پیام کوتاه که مکمل هم میباشند فعالیت میکند.

پیگیری پرونده از درگاه خدمات الکترونیکی قضایی

در هر پرونده قضائی، به تمامی اشخاص ذی سمت و مرتبط آن پرونده رمزی 5 رقمی با عنوان رمز شخصی تخصیص داده می شود. فقط با داشتن این رمز است که یک شخص می تواند از خلاصه پرونده و روند کار پرونده ( اتفاقات و تصمیمات اخذ شده ) مطلع شود. رمز شخصی را می توان به دو بدست آورد:

1- مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده

2- ارسال پیامک به شماره 30009699

( در صورتی که شماره همراه شما توسط شعبه در پرونده قید شده باشد)

و همچنین به دلایل امنیتی و قضائی، اطلاع رسانی در پرونده های مدنی فقط به خواهان، خوانده و وکلای آنها و در پرونده های کیفری فقط به شاکی، متهم و وکلای آنها انجام می شود.

اطلاع رسانی ( شامل خلاصه پرونده و روند کار ) بر اساس اطلاعاتی است که توسط کارمندان شعبه در سیستم کامپیوتری شعبه ثبت شده است. در صورتی که در ثبت اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، اطلاع رسانی نیز همان را منعکس می کند. این سامانه الکترونیکی ( که توسط مرکز آمار و فن آوری قوه قضائیه طراحی و ساخته شده است)، فقط در حد اطلاع رسانی به اطلاعات پرونده ها دسترسی دارد و به هیچ وجه امکان تغییر در اطلاعات از این طریق وجود ندارد. برای اصلاح و یا تکمیل اطلاعات پرونده بایستی حضورا به شعبه مراجعه شود و یا از طریق دفاتر خدمات قضائی ( فعلا شهر تهران) اقدام به ارائه لایحه شود.

وقتی پیام (اطلاع رسانی در این پرونده فقط به اشخاص ذی سمت و نمایندگان قانونی مجاز است) داده می شود که رمز وارد شده مربوط به شخصی باشد که هیچ یک از سمت های فوق را در پرونده نداشته باشد و یا سمت وی توسط شعبه اشتباه ثبت شده باشد.

ردیف فرعی چیست و نحوه بدست آوردن آن

چون ممکن است در رسیدگی به یک پرونده قضائی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره 16 رقمی پرونده، یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده می شود که نشان می دهد این پرونده مربوط به کدام شعبه است. اولین بار ردیف فرعی یک (1) به پرونده تخصیص داده می شود و اگر پرونده به شعبه دیگری ارسال شد، ردیف فرعی دو (2) تخصیص داده می شود و به همین ترتیب ردیف های بعدی ( 3، 4، 5 و …) هر جا در اطلاع رسانی، نیاز به ردیف فرعی باشد فقط باید عدد مربوط به آن ( مثلا 1) وارد شود. در صفحه اطلاع رسانی، گزینه ای با عنوان مشاهده ردیف های فرعی در نظر گرفته شده است که تمامی ردیف های فرعی مربوط به یک شماره پرونده را نشان می دهد.

رفع اشکال در ارسال و دريافت پیامک از سامانه

در صورتی که از مخابرات قطع ارسال پیامک های تبلیغاتی درخواست شده باشد، پیامک های با این شماره نیز بدست شما نمی رسد.

و همچنین ممکن است در ارائه شماره توسط افراد ذينفع (خواهان، خوانده، وكلا و….) و یا ثبت آن از طرف کارکنان به اشتباه صورت گرفته باشد.

آگاهی از خلاصه پرونده قضایی با استفاده از پیامک

معاون مرکز آمار قوه قضائیه اعلام کرد: روزانه به صورت میانگین ۴ هزار شهروند با استفاده از سامانه پیامک ۳۰۰۰۹۶۹۹ يا ۵۰۰۰۲۹ خلاصه پرونده قضایی خود را دریافت می کنند.

سیامک رفعتی با اعلام اینکه شهرواندان می توانند از طریق سامانه پیامکی خلاصه پرونده خود را دریافت کنند گفت: دریافت خلاصه پرونده، رمز پرونده، دریافت شعبه رسیدگی کننده و مشاهده فهرست پرونده ها مهمترین کارایی این سامانه است که اکنون مدت یک سال است که فعال شده و شهروندان می توانند از طریق این سامانه جزئیات پرونده خود را مشاهده کنند.

توسط همین سامانه تمامی اتفاقات مربوط به پرونده به سرعت به شهروندان اعم از شاکی و متهم ارسال می شود.

شهروندان جهت دریافت راهنمای استفاده از این سامانه، می توانند عدد صفر را به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹ پیامک کنند و همچنین برای دریافت هر بخش به شرح زیر، عدد مربوط را به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹ پیامک کنند.

  • راهنمای دریافت خلاصه پرونده = عدد ۱
  • راهنمای دریافت رمز پرونده =عدد ۲
  • راهنمای دریافت شعبه رسیدگی کننده و آدرس = عدد ۳
  • راهنمای ارسال پیشنهاد و یا انتقاد = عدد ۹
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه