علایم تشنج نوزاد

تاريخ : 17 دی

تشنج یک نوع تخلیه الکتریکی غیر طبیعی سلول های عصبی مغز می باشد. تشنج در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. انواع مختلفی از تشنج در کودکان وجود دارد که به خلاصه ای از شرح علایم تشنج نوزاد آن می پردازیم.

علایم تشنج نوزاد

علایم تشنج نوزاد, پورتال خبری فرهنگی گهر

تب بالا علت تشنج در کودکان

تشنج های ناشی از تب شایع ترین اختلال تشنجی دوران کودکی هستند که معمولا روند خوبی در آینده دارند، اما ممکن است نشانه ای از بیماری های عفونی (سپسیس و مننژیت) باشند.علایم تشنج نوزاد, پورتال خبری فرهنگی گهر

تشنج در کودکان

بنابراین هر کودک مبتلا به تشنج را که به نزد پزشک می آورند، حتما باید علت تب مشخص شود. سن شروع این تشنج ها نه ماهگی تا پنج سالگی (بخصوص ۱۴ تا ۱۸ ماهگی) است و سه درصد کودکان دچار تشنج شیرخوار هستند. زمینه ژنتیک در تشنج ناشی از تب بسیار پررنگ است. پس در گرفتن شرح حال باید به سابقه خانوادگی توجه ویژه ای داشت.

تشنج ها معمولا در تب ۳۹ درجه سانتی گراد یا بالاتر اتفاق می افتد و میزان عود تشنج ناشی از تب ۳۰ تا ۵۰ درصد است. کودکان دارای تب پایین تر از ۳۹ درجه، دارای سابقه خانوادگی و کودکانی که در سن زیر ۱۲ ماهگی دچار تشنج می شوند، در آینده بیشتر در معرض خطر عود تشنج ناشی از تب یا ابتلا به صرع هستند.

تشنج ناشی از تب معمولا عفونت سیستم عصبی مرکزی و یا اختلالات خونی نمی باشد ودر بیمار سابقه تشنج بدون تب هم وجود ندارد.
علایم تشنج نوزاد, پورتال خبری فرهنگی گهر

تب اولین و شایع ترین علل بروز تشنج در کودکان است

در اکثریت موارد تشنج، ابتدا کودک هوشیاری خود را از دست می دهد، گاهی یک گریه ناگهانی کرده، سپس چشم ها به سمت بالا چرخش یافته، عضلات تمام بدن و اندام ها دچار سفتی شده پس از آن کودک به روی زمین سقوط می کند، دچار توقف تنفس و کبودی لب ها می شود.

در گروهی از بیماران قبل از شروع سفتی عضلات یک حرکات لرزشی مختصر نیز وجود دارد و سپس پس از سفتی لرزش منتشر اندام ها رخ می دهد، به تدریج با پیشرفت تشنج، انقباضات ریتمیک به تدریج آهسته تر شده، تا این که پس از ۲-۱ دقیقه بعد خاتمه می یابد.

به دنبال آن کودک دچار بی اختیاری ادرار و یا مدفوع می گردد و پس از آن بی حال شده و به صورت خواب آلوده می شود.

در تشنج های ناشی از تب ساده، این فاز بی حالی و خواب آلودگی بسیار کوتاه بوده و معمولا دقایقی بعد از تشنج کودک به میزان طبیعی هوشیاری و رفتاری قبلی خود برمی گردد. مهمترین خطر در حین تشنج های ساده، برگشت مواد غذایی به ریه و احتمال آسیب رسیدن به کودک است.

علایم تشنج نوزاد, پورتال خبری فرهنگی گهر

اولین تجربه هولناک تشنج در نوزاد

حدود ۵-۳ درصد از کودکان سالم حداقل یک نوبت تشنج ناشی از تب را تجربه می کنند که معمولا از نوع ساده است.

در این نوع تشنج خطر مرگ وجود ندارد ولی اولین تجربه آن برای والدین بسیار ناخوشایند و هراسناک است.

در این کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب ساده عوارض جانبی در درازمدت دیده نمی شود.

این بیماران همچنین مشکلی در عملکرد درسی، کارکرد شناختی و واکنش های رفتاری و یا تمرکز ندارد. اما اگر کودک بعدا به بیماری صرع دچار شود این مشکلات دیده می شود.

احتمال تکرار تشنج در ۳۰ درصد کودکان با یک حمله و ۵۰ درصد کودکان با بیشتر از یک حمله وجود دارد از بین کودکان در هنگام بروز تشنج کمتر از یکسال باشد، احتمال تکرار آن بیشتر است.

علاوه بر سن کمتر از یکسال، برخی عوامل از جمله مدت تب کمتر از ۲۴ ساعت، تب بالاتر از ۳۸ درجه، تاریخچه خانوادگی تشنج ناشی از تب، تاریخچه خانوداگی صرع و… برای تکرار تشنج ناشی از تب نقش دارد.

نهایتا در ۷-۲ درصد کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب، در آینده احتمال تبدیل به صرع وجود دارد.

نقش عوامل ژنتیک در بروز تشنج های ناشی از تب از طریق سابقه خانوادگی مثبت در بسیاری از بیماران نشان داده شده است.

هر کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب بایستی به طور کامل معاینه عمومی و عصبی دقیق شود.

تشنج های ناشی از تب اغلب در زمینه عفونت های گوش، عفونت های برخی ویروس ها از جمله ویروس روزئه اولا، اسهالهای  عفونی و… دیده می شود. در ارزیابی این کودکان یکسری آزمایشات لازم است.

در مواردی که سن کودک کم باشد و یا کودک بدحال بوده باشد، بررسی آزمایشگاهی از مایع نخاعی یا به اصطلاح پونکسیون کمری لازم است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي