پیش ثبت نام ارزش افزوده

یکی از درآمدهای دولت، دریافت مالیات از بخش های مختلف اقتصادی می باشد. آموزش پیش ثبت نام ارزش افزوده را در مطلب زیر با ما همراه باشید چرا که پرداخت ارزش افزوده از اهم دریافت های دولت در پایان سال می باشد.

پیش ثبت نام ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده :

زمانی که خریدار جنسی را می خرد به همراه پرداخت وجه جنس ، مبلغی را نیز در ازای خدمات کالا به فروشنده پرداخت می کند که بر روی قیمت کل جنس محاسبه می شود و فروشنده نیز موظف است این وجه دریافتی را در سایت ارزش افزوده پرداخت کند.

این مالیات غیر مستقیم ، مالیات بر ارزش افزوده نامیده می شود. چون که فروشنده خود نیز در زمان خرید کالا ، مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است ، این حق را دارد که مالیات ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات پرداختی در سایت ارزش افزوده کسر کند.

به تمام کالاهایی که در کشور با پول داد و ستد می شود مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد و فقط در صورتی که دولت برای آن تخفیف در نظر گرفته باشد ، از مالیات ارزش افزوده کالا ، کسر می شود.

ثبت نام در سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده

مودیان اقتصادی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ، بر اساس نوع فعالیت خود می توانند با مراجعه به سایت مالیات بر ارزش افزوده کشور و مطالعه بخشنامه های ارزش افزوده از مشمول یا غیر مشمول بودن و همچنین میزان ارزش افزوده خود مطلع شوند ، و در ادامه به سامانه عملیات الکترونیکی سایت ارزش افزوده به آدرس evat.ir مراجعه و بر حسب نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی خود در قسمت پیش ثبت نام ارزش افزوده evat اقدام به تکمیل فرم نمایند.

آموزش تصویری کامل ثبت نام و ارسال ارزش افزوده www.eavt.ir

اطلاعات مورد نیاز تکمیل فرم پیش ثبت نام در سایت ارزش افزوده 

اشخاص حقوقی

  • نام شرکت / موسسه                                             
  • شماره ثبت
  • شماره اقتصادی
  • شماره شناسایی ملی مدیر عامل
  • نام و نام خانوادگی مدیر عامل
  • محل ثبت

اشخاص حقیقی

  • نام و نام خانوادگی
  • نام فروشگاه / کارگاه / دفتر
  • شماره جواز کسب ( اختیاری )
  • شماره اقتصادی

پس از تکمیل فرم پیش ثبت نام سایت ارزش افزوده در انتها در قسمت آدرس ، نشانی محل فعالیت خود را برای تماس در مرحله بعد نوشته و پس از تایید عدم ثبت نام و عدم دریافت دعوت نامه ، کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد و ارسال اطلاعات را انتخاب کنند.

پس از تکمیل فرم ثبت نام ، بعد از هفت الی ده روز بسته ای برای مودی ارسال می شود که حاوی دعوت نامه ثبت نام ، نام کاربری و رمز عبور می باشد. مودی مجدد وارد سایت ارزش افزوده شده و با واردکردن نام کاربری و رمز عبور ، ثبت نام را تکمیل می کند.

 

مراحل تکمیل ثبت نام الکترونیکی سایت ارزش افزوده www.evat.ir

ثبت مشخصات اصلی

  • اشخاص حقیقی : آدرس محل فعالیت و مشخصات فردی مودی باید تکمیل شود. نکته مهم در این مرحله ، شماره ۱۲ رقمی جدید برای مودیان اقتصادی است که پس از تکمیل ثبت نام برای اشخاص حقیقی در سامانه ارزش افزوده صادر می شود.

اشخاص حقوقی : آدرس محل فعالیت و مشخصات حقوقی شخص باید تکمیل شود.

مشخصات تجاری www.evat.ir

  • اشخاص حقیقی : در این مرحله اطلاعات جواز کسب ، کارت بازرگانی و شماره قدیم اقتصادی در صورتی که وجود داشته باشد بر مبنای فعالیت مودی در قالب فروشگاه کارگاه یا دفتر ثبت می شود.
  • اشخاص حقوقی : در قالب شرکت یا موسسه ، اطلاعات کارت بازرگانی و جواز کسب ثبت می شود.

نشانی : اشخاص حقیقی و حقوقی در این مرحله باید آدرس دقیق محل فعالیت خود را به همراه کدپستی و شماره تماس ثبت کنند.

فهرست مشخصات کارخانه/ کارگاه/ شعبه/ نمایندگی/ فروشگاه

اشخاص حقیقی و حقوقی در این مرحله باید مشخصات کامل کارخانه ، کارگاه ، شعبه ، نمایندگی ، فروشگاه خود را در صورت وجود وارد کنند و دکمه ثبت در فهرست مربوطه دارایی ارزش افزوده را انتخاب و در صورتی که نمایندگی و شعب دیگر هم دارند ثبت کنند.

مشخصات شرکاء

  • اشخاص حقیقی : نام خانوادگی ، شماره شناسایی ملی و مقدار سهم شرکاء در صورت وجود ، در این قسمت تکمیل شود.
  • اشخاص حقوقی : کلیه مشخصات شرکاء (اعضاء هیئت مدیره ، هیئت عامل و سایر مقام های مسئول ) که شامل نام و نام خانوادگی ، شماره ملی و مقدار سهم شرکاء باید در فرم سایت ارزش افزوده تکمیل شود.

فعالیت جاری

  • اشخاص حقیقی و حقوقی : مودیان باید در این مرحله به ترتیب فعالیت های خود را بر اساس سر فصل تقسیم ایران کد ، در جدول ثبت کنند. مودیان می توانند با مراجعه به سایت ایران کد irancode.ir براساس نوع فعالیت خود ، سرشاخه فعالیت خود را جستجو و در فرم ثبت نمایند.

اطلاعات پرونده مالیات بر درآمد

اشخاص حقیقی و حقوقی در این مرحله اقدام به ثبت اطلاعات مالیات مستقیم خود می کنند.

نحوه نگهداری اطلاعات

اگر مودیان ، ثبت خرید و فروش خود را از طریق رایانه انجام می دهند باید نوع نرم افزار و نسخه مورد استفاده را در این قسمت تکمیل کنند.

ثبت نام در https://www.evat.ir

با توجه به فراخوان های ثبت نام مودی باید نحوه مشمولیت خود را در سامانه مالیات بر ارزش افزوده تعیین کند.

معافیت و استرداد

در اولین قسمت ، اگر مودی اقدام به صادرات کالا یا ارائه خدمات کند و شامل معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده شود ، باید در اطلاعات فروش معاف اعلام کند.

در قسمت دوم اگر فعال اقتصادی ، کالا و خدمات براساس معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام دهد ، جهت استرداد مالیات هایی که بر روی خرید کالا پرداخت کرده است باید مشخصات و شماره حساب مورد استفاده خود را در این قسمت اعلام کند.

در پایان کد امنیتی را در فرم تکمیل و با ثبت اطلاعات وارد مرحله بعدی می شود.

در قسمت آخر با مشاهده اطلاعات و اطمینان از درستی آن عبارت ثبت نهایی را انتخاب کند.

شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در wwww.evat.ir :

سازمان امور مالیاتی کشور ، از دو گروه از اقشار جامعه مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند.

الف  فعالان اقتصادی : مانند شرکت ها ، بنگاه های اقتصادی و مغازه داران

ب  مردم عادی : مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر هر ۳ ماه با مهلت ۱۵روزه به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می شود. در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ % است که شامل ۶% مالیات و ۳% عوارض است و هر فروشنده و تولید کننده کالا باید این درصد ارزش افزوده را بر روی کالا و خدمات خود محاسبه و از مشتری دریافت کند و سپس در حساب دولت در زمان پرداخت ارزش افزوده ، واریز کند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه