پیش بینی بیماری با آزمایش خون

تاريخ : 6 مهر

پیش بینی بیماری با آزمایش خون

پیش بینی بیماری با آزمایش خون, پورتال خبری فرهنگی گهر

انسان ها دارای چهار گروه خونی اصلی A، B، AB و O می باشند. این گروه ها به نوبه خود با داشتن یا نداشتن آنتی ژن رزوس روی سطوح گلبول های قرمز خون به مثبت و منفی تقسیم می شوند .

 

دانشمندان کشف کرده اند که فواید شناخت گروه های خونی نه تنها برای تشخیص گروه در هنگام انتقال خون ضروری است، بلکه برای شناخت بیماری های احتمالی و تاثیر پیچیده آنها بر سلامتی عمومی انسان نیز لازم است.

 

در شرح زیر مشکلات ناشی از این مسئله بیان می شود:
۱- مشکلات حافظه

نکات مشترک میان مغز و عروق بیش از آن است که برخی تصور می کنند. نتایج حاصله از آخرین پژوهش نشان می دهد که حاملان گروه خونی AB ، %۸۲ بيش از حاملان گروه های خونی دیگر به مشکلات حافظه، سخن گفتن و تمرکز حواس دچار می شوند.پژوهشگران دلیل این مسئله را وجود نوعی پروتئین انعقادی در این گروه می دانند که به عنوان “فاکتورهای انعقادی VIII”، شناخته شده اند و ممکن است جریان خون به مغز را کاهش دهند.
۲– سرطان لوزالمعده

پژوهشگران دانشگاه یال آمریکا می گویند حاملان گروه خونی O کمتر از دارندگان دیگر گروه های خونی در معرض بیماری سرطان لوزالمعده (پانکراس) قرار دارند.

 

به همین ترتیب دانشمندان مذکور می گویند دارندگان گروه های خونی A و B که در معرض باکتری “هیلیکوباکتریا پیلوری” که در دستگاه گوارش وجود دارد، قرار گرفته اند، بیش از دیگر گروه های خونی در معرض ابتلا به سرطان پانکراس قرار می گیرند، این امر ناشی از طریقه ای است که آنتی ژن به افزایش این نوع باکتری کمک می کند.دارندگان گروه خون O به دلیل آنتی ژن هایی که در سطح گلبول های قرمز خون دارند، می توانند به همه گروه های دیگر خون اهدا کنند.
۳-بیماری های قلبی

تحقیق دیگری از دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که نشان می دهد همه گروه های خونی به ویژه دارندگان گروه خونی AB، %۲۳ بیش از دارندگان گروه خونی O در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
۴– اضطراب و استرس و افسردگی

برخی دارندگان گروه های خونی مشخص بیش از دیگر دارندگان گروه ها به نسبت های مختلف دچار اختلال هرمونی می شوند که در چنین حالتی پزشکان بر اساس نوع گروه خونی به معالجه آنها می پردازند.

 

به عنوان مثال حاملان گروه خونی A بیشتر دچار افزایش هرمون کورتیزول، یا همان هورمون استرس در بدن می شوند. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می کنند تا با انجام تمرین های ورزشی از استرس خود بکاهند . خصوصا به این نوع بیماران توصیه می شود به ورزش های یوگا، تای چی و یا وزنه برداری بپردازند تا سطح هورمون کورتیزول در بدن آنها پایین بیآید.

 

هنگامی که غدد فوق کلیوی، هورمون کورتیزول بیشتری تولید کنند، افراد دارای گروه خونی A در شرایط روحی سخت تر و دردناک تری از دیگر گروه های خونی قرار می گیرند.
۵-نیاز به ورزش

به طور کلی آنتی ژن موجود در سطح گلبول های قرمز خون می تواند مقدار هورمون در بدن را مشخص کند. به عنوان مثال دارندگان دو گروه خونی A و B سریع تر آرام می شوند و با ورزش های آهسته مانند یوگا بهتر عمل می کنند به ویژه اگر بیماری افسردگی در خانواده آنها ارثی باشد.

 

از سوی دیگر دارندگان گروه خونی AB با انجام دادن ورزش می توانند سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند.

 

اما در مقابل دارندگان گروه خونی O برای رهایی از هورمون های افسردگی نسبت به دیگر گروه های خونی مشکل بیشتری دارند هر چند که دیرتر دچار افسردگی می شوند اما در صورتی که از بیماری افسردگی رنج ببرند به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند.
۶– باکتری های دستگاه هاضمه

آنتی ژن ها نه تنها روی سطوح گلبول های قرمز وجود دارند، بلکه غالبا در بیش از %۸۰ انسان ها در دستگاه گوارشی یافت می شوند.بسیاری از باکتری ها که در دستگاه گوارشی زندگی می کنند از این آنتی ژن ها تغذیه می کنند و این عاملی است که تکثیر یا نابودی این باکتری ها تعیین می کند.

 

به طور مثال پژوهش ها نشان می دهد که دارندگان گروه خونیB بیش از ۵۰ هزار برابر دارندگان گروه خونی A و یا O ، دارای گونه های مختلف باکتری در بدن خود هستند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي