روش هایی برای پیشگیری از تاول پا

دسته بندي : اخبار پزشکی
تاريخ : 23 مهر

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی کفش نویی خریدید تا مدتی پشت پاهایتان را تاول زده است که بسیار دردناک نیز است. ما در این بخش گهر روش های پیشگیری از تاول پا را شرح می دهیم.

روش هایی برای پیشگیری از تاول پا, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش هایی برای پیشگیری از تاول پا

توصیه هایی برای پیشگیری از تاول زدن پا:

از پاشنه کش استفاده کنید

تاول هایی که در پشت پا ایجاد میشوند اغلب نتیجه سایش قسمت پشت کفش با پشت پای شما هستند. استفاده از پاشنه کش این سایش را کمتر می کند.

جوراب بپوشید

یکی از چیزهایی که مد شده بیرون فتن مردم بدون جوراب است که بروز تاول در این گونه افراد شیوع بیشتری دارد. جوراب های آکریلی که در اکثر مقازه های لوازم ورزشی موجودند گزینه های مناسب تری هستند زیرا که این جوراب ها از لایه هایی درست شده اند که اصطکاک را کاهش می دهند.

هر روز از پودر استفاده کنید

قبل از پوشیدن جوراب، پودر بچه روی پایتان بپاشید. این کار باعث می شود جوراب روی پا بیشتر لغزش داشته باشد و از تاول زدن جلوگیری کند.

از کفی های مخصوص استفاده کنید

بسیاری از محصولات موجود در بازار برای پیشگیری از تاول زدگی مناسبند. یکی از آنها کفی مخصوصی است که حباب های نیتروژن در آن به کار رفته است و باعث حالت بالشتکی در کف پا می شود و نمی گذارد پا به کف کفش بچسبد.

درمان تاول پا

اگر تاول کوچک است کاری به آن نداشته باشید. روی آنرا با کمی پماد چرب کنید تا اصطکاک روی آن کم شود. اگر تاول کمی بزرگتر است فقط کافیست روی آنرا پانسمان کنید. تاول بعد از مدتی خود بخود پاره میشود ولی شما آن کار را نکنید.

در مورد تاول ها ی بزرگ ابتدا یک سوزن باریک را بر روی شعله داغ کنید تا استریل شود. بعد از سرد شدن، سوزن را به آرامی از کنار تاول وارد آن کنید تا سوراخ شود. چند سوراخ در چند محل کنار تاول ایجاد کنید. سوراخ ها را با نوک سوزن کمی باز کنید تا نتواند دوباره بطور خودبخود بسته شود. با فشار اندکی به تاول محتویات آنرا خارج کنید. به لایه پوستی روی تاول کاری نداشته باشید و اجازه بدهید روی پوست زیرین بنشیند. روی آن را پانسمان کوچکی گذاشته و چسب بزنید. اگر محتویات تاول خونی است به هیچ وجه تاول را پاره نکنید.

اکثر تاول های پا بعد از ۷-۳ روز خوب میشوند.

راه های درمان تاول پا

۱- باند مرطوب کننده

این مدل از باندهای آماده را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید و بهترین وسیله برای تسکین و بهبود زخم ناشی از تاول پاهایتان است. بسیاری از تنیسورها نیز از این باند برای تاولی که در کف دست تانشان می زند استفاده می کنند.

۲- ویتامین E

کافیست یکی از کپسول های ویتامین E خود را باز کنید و بر روی تاول پا قرار دهید. ویتامین E باعث بهبود هرچه سریع تر زخم ناشی از تاول پا می شود.

۳- از باندهای مخصوص زخم تاول پا استفاده کنید

این باندها دارای مقداری مواد روغنی و ویتامین های هستند که باعث بهبود زخم پاهایتان می شود.

۴- جوراب، جوراب و بازهم جوراب

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از خانوم ها دچار تاول پا می شوند عدم پوشیدن جوراب است. اگر کالج می پوشید جوراب کالج، اگر کفش یا بوت حتما از جوراب های ضخیم تر استفاده کنید.

۵- چسب زخم

یکی دیگر از راه هایی که می توانید بکار ببرید، استفاده از چسب زخم در محل هایی است که فکر می کنید مستعد تاول زدن هستند؛ مانند پشت پاشنه.

نکات مهم

۱- استفاده از گیاه آلوئه ورا نیز راه موثری برای درمان تاول است. کمی آلوئه ورا روی محل تاول بمالید.

۲- روغن درخت چای نیز برای درمان سریع تاول پا مفید است.

۳- از وسایل و مواد آلوده برای بهبودی تاول استفاده نکنید، زیرا باعث عفونت آن می شوند.

۴- پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این پوست از تاول محافظت می کند. اگر هم باید این پوست را بردارید، با یک قیچی استریل آن را جدا کنید و هرگز آن را با دستتان نکنید. این کار، وضعیت تاول را بدتر می کند.

هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید

۵- سعی کنید وقتی پایتان تاول زده، با کفش راه نروید و ورزش نکنید. وقتی تاول پایتان کاملا خوب شد، مجددا ورزش را شروع کنید.

هشدارها

۱- هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید. آتش، فلز سوزن (یا قیچی) را اکسید می کند و ذرات سیاه و دوده روی آن بر جای می گذارد که باعث عفونت تاول می شوند.

۲- زخم تاول را مرتبا بشویید تا عفونت نکند.

۳- اگر مقدار زیادی چرک از تاول بیرون آمد که بوی بدی می داد، احتمالا نشان می دهد که عفونت کرده است. پس نزد پزشک بروید.

۴- اگر تاول پا خونی بود، نشان می دهد آسیب جدی است و برخی مویرگ های خونی پا را پاره کرده است. توجه داشته باشید که ترکاندن این نوع تاول، اغلب باعث عفونت آن می شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي