پایان کابوس اسکانیا !

18 شهریور ماه امسال حوالی ساعت 23 بود که تصادف و پس از آن آتش گرفتن 2 دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور تهران – قم و مرگ دلخراش 44 مسافر در میان شعله‌های آتش مسوولان را تکان داد و پرونده ناایمنی اتوبوس‌های اسکانیا باز شد.

هرچند مسوولان شرکت عقاب افشان –تولید کننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران- در همان زمان و پس از حادثه تلاش کردند همه مسایل بجز ناایمنی این اتوبوس‌ها را علت مرگ سرنشینان آن عنوان کنند اما آتش‌سوزی سریالی این اتوبوس‌ها پس از این حادثه موجب شد که توجه همه مسوولان برروی نقص ایمنی این اتوبوس‌ها متمرکز شود.

اسکانیا، 10 درصد از ناوگان اتوبوسرانی و 53 درصد کشته‌های تصادفات اتوبوسها!

سردار دکتر اسکندر مومنی – رییس پلیس راهور ناجا 21 دی ماه به تصادفات اتوبوس‌های اسکانیا اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه این اتوبوس‌ها تنها 9.9 درصد از اتوبوس‌های کشور هستند 53 درصد کشته‌های تصادفات اتوبوس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این امر نشان می‌دهد نه تیر برق مقصر بوده و نه کاهش سرعت می‌توانسته در این خصوص تاثیرگذار باشد. لذا معتقدیم شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا به جای فرافکنی باید در خصوص رفع عیب این اتوبوس‌ها اقدام کند چرا که پلیس به هیچ عنوان در این خصوص از منافع مردم کوتاه نمی‌آید و طبق برنامه زمان بندی اعلام شده در صورت عدم رفع مشکل اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه اگر پلیس موضوعی را مطرح می‌کند همه مسائل را از جمله تحریم، ‌مشکلات واردات و … در نظر می‌گیرد، گفت: زمانی که در خصوص رفع مشکل فنی پژو 405 و هوو واکنش نشان دادیم با یک واکنش شدید از سوی شرکت‌های تولید کننده مواجه شدیم اما هم اکنون همگان می‌دانند که این خودروها مشکل داشتند و اقدام پلیس در جهت منافع مردم بوده است.

وی تاکید کرد: قطعا داشتن یک برگه استاندارد نمی‌تواند از سوانح و حوادث پیشگیری کند و این امر موضوعی عرف در بین خودروسازان دنیاست که وقتی مشکلی در خودروی آنها به وجود می‌آید ضمن عذرخواهی نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کنند. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما آقایان خودروساز به جای رفع مشکل می‌گویند خودروی ما به دلیل داشتن برگه استاندارد هیچ مشکلی ندارد این در حالیست که برگه استاندارد کف استاندارد است نه سقف آن.

اما پیشتر نیز فرمانده پلیس‌راه کشور از نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به شدت انتقاد کرده و گفته بود که تیمی ویژه مسوول جمع‌آوری مدارک و مستندسازی حوادث اسکانیا شده است.

آتش‌سوزی 3 اتوبوس اسکانیا تنها در 15 روز!

سردار محمدرضا مهماندار – فرمانده پلیس‌راه کشور 6 دی ماه از رخداد 3 فقره آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا از 22 آذر ماه خبر داد و گفت: این در حالیست که هیچ اتوبوس دیگری در کشور در این مدت آتش نگرفته است.

وی با اشاره به مشکلات اتوبوس‌های اسکانیا و آتش‌سوزی آنها گفت: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد از 22 آذر ماه تا 6 دی ماه سه فقره اتوبوس اسکانیا دچار آتش‌سوزی شده‌اند که اولی در استان اصفهان در تاریخ 22 آذر، دومی در استان ایلام در مرز مهران در 25 آذر و سومی در شش کیلومتری رشت در 4 دی ماه بوده است که خوشبختانه با اقدام بموقع رانندگان، مسافران بلافاصله از این اتوبوس‌ها تخلیه شدند و به جز اتوبوسی که در مرز مهران آتش گرفته و شاگرد اتوبوس دچار سوختگی شد، مابقی این حوادث خسارت جانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رخداد 3 آتش‌سوزی در اتوبوس‌های اسکانیا ظرف 15 روز به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، گفت: بررسی‌های پلیس نشان داده تمامی این آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص فنی بوده است. این در حالیست که در این مدت هیچ اتوبوس دیگری در کشور دچار حریق نشده است.

مهماندار در خصوص حادثه آخر حادثه آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا گفت: یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با 40 مسافر که 4 دی ماه از تهران به سمت رشت در حال حرکت بود، بعد از امامزاده هاشم، در شش کیلومتری رشت به دلیل نقص فنی و استشمام بوی سوختگی توسط راننده و مسافران، متوقف و مسافران بلافاصله با اقدام بموقع راننده پیاده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این حادثه هیچ یک از مسافران و سرنشینان اتوبوس آسیبی ندیدند، گفت: متاسفانه در این حادثه بیش از 50 درصد اتوبوس دچار سوختگی می‌شود که با حضور پلیس و ماموران آتش‌نشانی سرانجام اتوبوس مذکور خاموش می‌شود.

فرمانده پلیس‌راه کشور به تصادف اتوبوس‌های اسکانیا اشاره کرد و گفت: از اول آذرماه سال جاری تا 6 دی ماه اتوبوس‌های اسکانیا 14 فقره تصادف داشتند که در پی آن 10 نفر کشته و 34 نفر مجروح شدند.

مهماندار از تشکیل تیم ویژه پلیس برای بررسی حوادث اتوبوس‌های اسکانیا و تشکیل پرونده ویژه برای این اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: این تیم ویژه در صورت آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا در هرجای کشور سریعا به محل اعزام و نسبت به بررسی علت موضوع، اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به مهلت ارائه شده به شرکت اسکانیا در خصوص رفع عیب اتوبوس‌های تولیدی، گفت: درعین حال شرکت مذکور علاوه بر رفع عیب اتوبوس‌های تولیدی خود، باید نسبت به فراخوان اتوبوس‌های قبلی و رفع عیب آنها نیز اقدام کنند. چرا که در صورت تداوم آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا، پلیس مجبور است تصمیماتی نیز برای اتوبوس‌های در حال تردد اتخاذ کند.

اما اتوبوس‌های اسکانیا تیپ 4212 چه نوع خودروهایی هستند؟

پایان کابوس اسکانیا !
اسکانیای تیپ 4212

 

پایان کابوس اسکانیا !
اسکانیای تیپ 4212

اتوبوس‌های تیپ 4212 شرکت اسکانیا در دو مدل کلاسیک و مارال به بازار عرضه شده‌اند.

این اتوبوس‌ها که ظرفیتشان در سه گروه معمولی، VIP عمومی و VIP خاص طراحی شده‌اند، به ترتیب امکان جابجایی 42، 32 و 27 تن را دارد.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت عقاب‌ افشان تولیدکننده و نماینده شرکت اسکانیا در ایران منتشر کرده، اتوبوس‌های تیپ 4212 اسکانیا شش سلندر بوده و موتورشان معادل 410 اسب بخار قدرت دارد. همچنین حجم موتور این اتوبوس‌ها 12 هزار و 740 سی سی است.

به گزارش ایسنا، در این بین و با نزدیکی به پایان مهلت شرکت اسکانیا صحبت‌هایی در خصوص تمدید مهلت این شرکت برای رفع مشکلات فنی در رسانه‌ها مطرح شد که جانشین فرمانده ناجا آب پاکی را ریخت و گفت: تمدید مهلت برای کشتن مردم چه معنایی دارد؟

خط و نشان رادان برای اسکانیا

سردار احمدرضا رادان – جانشین فرمانده ناجا 15 دی ماه یعنی 15 روز مانده به اتمام مهلت شرکت عقاب افشان در مورد پایان مهلت ارائه شده به شرکت اسکانیا و برخی اظهارنظرهای مسئولان این شرکت، گفت: اگر منظور مسئولان این شرکت، چشم‌پوشی پلیس از حقوق مردم است، باید بگویم که پلیس نمی‌تواند مردم را مکلف کند اما از تکلیف یک موسسه دیگر چشم بپوشد.

وی با بیان اینکه ما با کسی تعارف نداریم، گفت: قطعا اگر بخواهیم در این مقوله (ایمنی اسکانیا) صمیمی باشیم، نباید خیلی از حرف‌ها را بزنیم. اما من به جرات سئوال می‌پرسم که اسکانیا چه چیزی باید به ناجا می‌داد که به ما نداده و ما شاکی شده و با آن بد شده‌ایم و من می‌خواهیم همین جا از این فرصت استفاده کنم و به آنها بگویم که اگر چیزی از ما دارید، بروید در تمام سایت‌های رسمی و غیررسمی درج کنید.

رادان در پاسخ به این سئوال که آیا این مهلت تمدید خواهد شد؟گفت: تمدید مهلت برای کشتن مردم چه معنایی دارد؟ من از شما سئوال می‌پرسم که نرخ جان مردم چقدر است که 40 نفر از آنان را آتش بزنیم و بعد مهلت می‌خواهند و این مهلت برای خودروهای حمل و نقل عمومی معنا ندارد.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه گاهی دیده شده خودروسازان با قبول اشتباه خود، ضمن رفع آن از مردم عذرخواهی می‌کنند، گفت: اما این افراد عذر بدتر از گناه می‌آورند و ان‌شاءالله اراده پلیس بر این است که از حقوق مردم کوتاه نیایند.

به گزارش ایسنا، در حالی که فرمانده ناجا نیز از همان اول محکم در خصوص اشکالات فنی اتوبوس‌های اسکانیا ایستاده و گفته بود که اگر شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در مهلت تعیین شده رفع عیب نکند اتوبوس‌های آنرا شماره‌گذاری نمی‌کنیم و من توصیه می‌کنم خودروسازان به جای مقاومت و تکذیب عیب خودرو، آنرا قبول کنند، چرا که در گذشته آتش‌سوزی و عیب پژو نیز تکذیب می‌شد اما نهایتا آنرا قبول کردند. چند روز مانده به اتمام مهلت این شرکت هم همچنان بر حرف‌های قبلی خود تاکید کرد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم – فرمانده نیروی انتظامی 25 در ماه یعنی 5 روز مانده به اتمام مهلت شرکت اسکانیا برای رفع عیب اتوبوس‌های تولیدیش گفت: ‌طبق زمان‌بندی مهلت اسکانیا تا اول بهمن ماه است و اگر اقدامی در جهت رفع نقص انجام ندهد بر اساس وظیفه قانونی شماره‌گذاری آن متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که کارخانه مشخص کند طی چه مدت زمانی نقایص وارده چه در خودروهای در حال تولید و چه در خودورهای تولید شده رفع خواهد شد امکان اینکه در جدول زمان‌بندی با راهنمایی و رانندگی به توافقات لازم برسند، وجود دارد.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: این مساله در تمام دنیا پسندیده و قابل قبول است که هر خودروسازی از اینکه نقصی در خودرو پیداکنند، استقبال می‌کند و در مواردی تولیدات را از بازار جمع می‌کنند و جایگزین می‌دهند و یا در برخی موارد، زمان مشخص می‌کنند برای رفع نواقص که این شرکت هم باید همین کار را انجام دهد.

احمدی مقدم افزود: طبعا اگر قرار بود اقدامی صورت نگیرد باید همان ابتدا جلوی شماره‌گذاری آن را می‌گرفتیم، اما بنده اعلام کردم کارگرانی در این کارخانه‌ها کار می‌کنند و بهتر است زمان داده شود که اگر گامی به جلو برداشته باشند جدول زمان‌بندی نیز قابل تنظیم است؛ اما در صورتی که اقدامی را شاهد نباشیم ما نیز به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: بنده منتظر گزارش راهنمایی و رانندگی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این شرکت هستم و در گذشته نیز این مقابله در خصوص پژو وجود داشت، اما پذیرفتند و رفع عیب شد و این شرکت نیز باید نقایص وارده را بپذیرد و رفع نقص کند.

اما 30 دی ماه دنیز گذشت و به اول بهمن رسیدیم و آنطوری که معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا روز چهارشنبه به ایسنا گفته است شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا برابر اعلام قبلی پلیس از اول بهمن ماه متوقف شده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد شرکت تولید کننده این اتوبوس‌ها اقدامی برای رفع اشکالات فنی اتوبوس‌های خود انجام نداده و یا نتوانسته خواسته‌های پلیس را در این زمینه اجرایی کند و بدین ترتیب پلیس نیز سرانجام شماره‌گذاری اتوبوس‌های آنرا متوقف کرد.

سرهنگ احمد رستمی – معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا دوم بهمن ماه گفت: با توجه به اتمام مهلت ارائه شده به شرکت عقاب افشان، شماره‌گذاری اتوبوس‌های حادثه‌ساز اسکانیا تیپ 4212 از روز گذشته اول بهمن ماه متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص مهلت لازم به شرکت عقاب افشان تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران داده شده است و با توجه به عدم رفع مشکل، شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها متوقف شده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تولید یکی از خودروهای ناایمن در کشور متوقف شده است اما این سوال همچنان مطرح است که آیا بهتر نیست سازمان‌های نظارتی همچون سازمان ملی استاندارد که وظیفه نظارت بر ایمنی و استانداردهای خودروهای تولیدی را دارند پیش از وقوع حوادث نسبت به کنترل‌های شدید ایمنی که با جان مردم سر و کار دارد اقدام کنند تا پس از صدور مجوزها و رخداد حوادث ناگوار مجبور به برخوردهای پلیسی نباشیم؟ از سوی دیگر دستگاه قضایی نیز چه برخوردی با صادرکنندگان مجوزهای اتوبوس‌ها و خودروهای ناایمن کرده‌اند تا شاهد بروز حوادث مشابه در کشور نباشیم؟

 

منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه