وکیل خانواده کیست؟ + وظایف وکیل خانواده

بسیاری از خانواده ها برای کارهای قانونی خود اقدام به استخدام یک وکیل می کنند که به آن وکیل خانواده می گویند. وکیل خانواده وظایف و خدمات زیادی دارد. برای آشنایی با وظایف وکیل خانواده این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد وکیل خانواده و استخدام وکیل خانواده می خوانید.

وکیل خانواده کیست؟ + وظایف وکیل خانواده

وکیل خانواده کیست؟ + وظایف وکیل خانواده

وظایف وکیل خانواده

علم حقوق به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که از مهمترین آن ها حقوق خانواده است. در اهمیت خانواده و حفظ بنیان های آن و تاثیر در شخص و جامعه سخن بسیار گفته شده است که از مقوله بحث ما خارج است . امروزه کمتر کسی است که به خانواده به دید احترام ننگرد و از تاثیر آن در سلامت فرد و جامعه آگاهی نداشته باشد. اما با توجه به جایگاه خانواده در جوامع بشری، حقوق آن نیز از اهمیت فراوان برخوردار است آنچه اینجا در پی آنیم، ضرورت استفاده از وکیل خانواده است. باید بپذیریم که در هر امری باید به متخصص آن مراجعه کرد ولی متاسفانه بسیاری از مردم خود را صاحب نظر در مسائل حقوق خانواده می دانند. آنچنان که برای دیگران نسخه می پیچند و راهنمایی هم می کنند! حقوق خانواده اصطلاحا سهل ممتنع است. به نظر می رسد ساده ترین رشته حقوق است در حالی که چنین نیست و سرشار است از ظرایف و دقائق. گذشته از مباحث نظری آن که ممکن است هر حقوق خوانده ای آن را بداند، رویه قضایی و تجربه در این عرصه بسیار تاثیر گذار است.

وکیل خانواده وکیلی است که به صورت مستمر و با گذشت سالیان در دادگاه خانواده رفت و آمد دارد و دعاوی مختلف خانوادگی را پشت سر گذاشته باشد. لازم است مطلع باشید  نه تنها یک شخص نا آگاه با راهنمای غلط، که یک وکیل بی تجربه نیز می تواند موکلش را به سوی شکست هدایت کند! از این رو فقط اطلاعات حقوقی در محاکم خانواده کافی نیست. آشنایی با رویه دادگاه بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی کشور در پیروزی نقش کلیدی دارد. وکیل خانواده می بایستی برای دفاع بهتر، دانسته های به روز داشته باشد و در آراء و رویه قضایی کنکاش کند و توامان صاحب علم و تجربه در خصوص حقوق خانواده باشد. و توصیه می شود هرگز به تجربیات ناقص و دانسته های پراکنده خود و دیگران اعتماد نکنید و کار را به وکیل خانواده مجرب بسپارید. بهترین وکیل خانواده علاوه بر اینکه محرم اسرار موکل است بایستی به موکلش دید واقع بینانه بدهد. از نا امید کردن و  دادن امید واهی بپرهیزد.

یکی از بدترین شعارها این است که وکیل خود باشیم! متاسفانه این جمله در بعضی از نوشته ها یا جلد بعضی کتب های بازاری دیده می شود. این جمله همانقدر غلط است که بگوییم دکتر خود باشیم! یعنی بجای مراجعه به پزشک متخصص خود درمانی کنیم و یا به تجویز هر فامیل و دوستی، خودسرانه دارو مصرف کنیم. این شعار ها اشتباه محض است.

“وكيل خانوادگي” خوب است يا بد/ مبناي تعيين حق‌الوكاله چيست؟

درباره وكالت و چالش‌هاي پيش‌روي آن‌ اظهار داشت: تقریبا همزمان با تدوین قانون حمورابی به عنوان نخستین سند شناخته شده‌ که در آن یک فرمانروا به اعلان عمومی یک مجموعه کامل قوانین برای ملت خود اقدام می‌كند، قانونگرایی و پایبندی همه اعضای جامعه به قانون شکل گرفت.

وكيل پايه يك دادگستري تصريح كرد: به تناسب فرهنگ‌ها و اقلیم‌های گوناگون، نوع وضع قوانین و پشتوانه اجرایی آن متفاوت بوده و هست؛ هرچه جوامع پیشرفته‌تر و روابط انسان‌ها پیچیده‌تر شدند قوانین نیز دچار تغییر و تحول عمده‌ای شد.

وي افزود: همچنین نوع برخورد افراد با قوانین مختلف و تاثیر آن برای افراد، باعث کارایی قوانين متفاوت شد، چنانکه یک قانون برای یک نفر منافعی را در برداشته یا آنرا برایش حفظ می‌کرد و برای یک نفر منشاء از بین رفتن منافعش می‌شد.

قاسميان گفت: در جامع امروزی ایران این موضوع پیچیده‌تر شده است، در حال حاضر زندگی‌ها با خارج شدن از حالت سنتي و تبديل آن به صنعتی و مقاومت فضای فرهنگی، تضادهایی را ایجاد كرده است كه بالطبع روابط بین انسانها از انعطاف و ملایمت سابق برخوردار نيست.

اين وكيل داگستري اذعان داشت: در مواردی که فردی دچار مشکل و با شخصی وارد دعوایی می‌شود یا خود باید در محکمه حضور یابد، از خود دفاع کند و یا از دیگران کمک بگیرد که مناسب‌ترین گزینه در این زمینه مراجعه وکیل دادگستری و مشاور حقوقی است.


وي با بيان اينكه در طی سال‌های اخیر و با افزایش چشمگیر جرایم در کشور این مسئله نیز دچار چالش‌هایی شده است، اظهار داشت: برخی از افراد از مشاوره وکیل سود برده و برنده دعوی می‌شوند و برخی نیز علی‌رغم به حق بودن و در اختیار داشتن وکیل نتیجه مطلوبی عائدشان نشده و بعضا متضرر هم می‌شوند.

قاسميان گفت: با توجه به افزایش تعداد وکلا طی سال‌های اخیر در کشور و مراجعه روز‌افزون مردم به این افراد، مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که برخی از افراد را در مراجعه به وکیل دچار تردید می‌كند.

اين حقوقدان عدم توانایی پرداخت حق‌الوکاله وکیل را يكي از چالش‌هاي وكالت دانست و اظهار داشت: از نظر بسیاری از مردم این عامل مهم‌ترین دلیل عدم مراجعه به وکیل است، هر چند مراجع نظارتی مربوط تعرفه‌های مشخصی برای وکلا مشخص می‌كنند اما این اختیار را نیز به طرفین می‌دهند که در ضمن یک قرارداد خصوصی، میزان حق‌الوکاله را به صورت توافقی تعیین كنند.

وي افزود: در این صورت کسانی که توانایی پرداخت دارند امورشان را به وکلا می‌سپارند و دیگران از پرداخت حق‌الوکاله عاجر و وکلا نیز حاضر به دریافت حق‌الوکاله طبق تعرفه نیستند. به نظر می‌رسد در صورتی که تعداد وکلا افزایش یابد و بالطبع مراجعه مردم به وکلا بیشتر شود آنها نیز از توقع خود کاسته و به رقم‌های پائین‌‌تر رضایت می‌دهند.

قاسميان با تاكيد بر توهم دانایی در مردم‌ تصريح كرد: در برخی موارد مشاهده شده افرادی در واکنش به این مطلب که چرا در طرح و پیگیری دعوی از وکیل استفاده نمی‌‌کنید مي‌گويند که خودمان با قوانین آشنا و به حقوق خود واقفیم و بی‌نیاز از مراجعه به وکیل هستیم.

اين وكيل دادگستري اضافه كرد: این یک توهم بیش نیست زیرا این کتاب قانون نیست که می‌تواند مشکل را حل نماید بلکه تحلیل و تفسیر وکیل از وقایع و استناد به قوانین متناسب جهت طرح دعوی و یا دفاع از دعوی کارساز است، خلاقیت یک وکیل عامل اصلی موفقیت وی در استفاده از قوانین و مقررات متناسب با دعوی است چه بسا بسیاری از دعاوی با اندکی غفلت و عدم طرح مناسب آن در محاکم و اشتباه در عنوان جرم محکوم به رد و تضییع حقوق شخص شده است.


وي با بيان اينكه وجود رقبای قدرتمند نيز يكي ديگر از چالش‌هاي وكالت است، گفت: متاسفانه یک واقعیت تلخ در جامعه ایران را باید پذیرفت و آن وجود کارچاق‌کن‌هاست، از اين طريق افرادی از روابط خود در سیستم قضایی استفاده کرده و امور موبوط به پرونده را به پیش مي‌برند و رأی را به نفع طرف خود تغییر می‌دهند.

قاسميان بيان كرد: علی‌رغم وجود این افراد، در موارد بسیاری مشاهده شده افرادی با حیله و بدون هیچ پشتوانه واقعی از نقطه ضعف افراد استفاده مي‌كنند و با دریافت مبالغ هنگفتی ضمن اینکه هیچ اثری بر پرونده نمی‌گذارند، اقدام به کلاهبرداری مي‌كنند و جلوی پیگیری واقعی پرونده از سوی بزه‌دیده را هم می‌گیرند.

اين حقوقدان ادامه داد: متاسفانه با مشاهده اینگونه مشکلات هنوز نیز افرادی وجود دارند که به کارچاق‌کن‌ها مراجعه کرده و یا وکیلی که ادعای داشتن روابط موثر در دادگاه‌‌‌ها را دارد ترجیح می‌دهند.

وي اظهار داشت: قشر دیگری از این دست افراد در جامعه فعال هستند که در فرهنگ ما با اصطلاح “شرخر” شناخته شده‌اند؛ آنها که جزء اراذل و اوباش بوده از قدرت و یا بی‌باکی در مقابل حوادث استفاده کرده و طرف دعوی را مجبور به انجام کاری که سفارش‌دهنده خواسته می‌کنند و بدین شکل نیاز به مراجعه به دستگاه قضایی نیز منتفی می‌شود. استفاده از این ابزار در جامعه امروز جای بسی شگفتی است.


قاسميان با اشاره به ترس و تردید از عملکرد وکیل گفت: این معضل ناشی از مشاهده تجربیات تلخ دیگران است زیرا برخی افراد علی‌رغم استفاده از وکیل، بدلیل سازش وی با طرف مقابل دعوی و یا در اختیار گذاشتن اطلاعات خصوصی موکل در ازای دریافت مبلغی شاید بیشتر از حق‌الوکاله خود موجبات ضرر و زیان زیادی را برای موکل ایجاد می‌كند.

اين حقوقدان گفت: مورد دیگر عدم توانایی علمی و مهارتی وکیل در مواجهه با یک موضوع مطرح در محاکم است به این ترتیب فرد علاوه بر اینکه دچار زیان مالی شده و حق‌الوکاله بعضا گزافی پرداخت كرده نتیجه دعوی نیز به دلیل عدم طرح دعوی و یا دفاع مناسب، به ضرر وی تمام شده است.

وي تصريح كرد: به نظر می‌رسد بهترین راه حل مشکلات حقوقی اجتماعی و کاهش تعداد پرونده‌های مطروحه در دادگستری، مشورت با وکیل در کلیه امور حقوقی قبل از بوجود آمدن معضل و پیشگیری از بوجود آمدن مسائل گفته شده است. به خصوص در مسائل تجاری حضور یک وکیل متخصص در امور مربوط به زمینه فعالیت تاجر، برای وی بسیار راهگشا است و اگر این فرهنگ عمومیت یابد وکلا نیز بر حسب ضرورت تخصصی‌تر عمل می‌کنند و علاوه بر مسائل حقوقی توانایی در امور اقتصادی پیدا کرده و می‌توانند مشاور خوبی در همان زمینه فعالیت اقتصادی برای تجار باشند.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: همچنین می‌توان مانند برخی کشورهای پیشرفته وکیل خانوادگی در اختیار گرفت بدین شکل که چند نفر از اعضای خانواده با پرداخت مبلغی ثابت به صورت ماهیانه یا سالیانه به یک وکیل، کلیه امور حقوقی خانواده را به وی واگذار كنند، این عمل علاوه بر پیشبرد بی‌دردسر امور، اعتماد به نفس و اطمینان خاطر بسیار مناسبی در افراد ایجاد می‌کند و همچنین اشخاصی که قصد معامله یا هرشکل مراودات اقتصادی با این افراد دارند می‌دانند که این افراد از مشاوره یک وکیل برخوردارند و بالطبع انگیزه کلاهبرداری و سوء‌استفاده در این روابط به طور چشمگیری کاهش می‌‌‌یابد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه