وضعیت دریاچه ارومیه چگونه است

تاريخ : 8 تیر

چرایی مرگ دریاچه ارومیه

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا هفت سال دیگر حجم دریاچه ارومیه به ۱۴ میلیارد مترمکعب خواهد رسید که در این شرایط می‌توان گفت که دیگر نگرانی برای وضعیت این دریاچه وجود نخواهد داشت.

وضعیت دریاچه ارومیه چگونه است, پورتال خبری فرهنگی گهر

رحیم میدانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از حوزه‌های آبریز بزرگ ایران از شش حوزه آبریز دریاچه ارومیه است که در حال حاضر بدترین شرایط را نسبت به درازمدت دارد گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه اورمیه نسبت به درازمدت ۹ درصد منفی ثبت شده و این در حالی است که سایر حوزه‌های آبریز  ۲ درصد مثبت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشت وضعیت مناسبی ندارد، عنوان کرد: گرچه بارش‌های اخیر موجب ورودی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شده اما باید گفت که این حجم از آب نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بهبود دریاچه ارومیه داشته باشد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه معمولا در آذربایجان شاهد بارش‌های مطلوب در فصل اردیبهشت هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در اردیبهشت‌ماه چند جبهه بارش پشت سر هم در این منطقه داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت پوشش برفی در این منطقه اظهار کرد: در حوزه دریاچه ارومیه وضعیت پوشش‌های برفی مناسب است لذا امیدواریم که شرایط امسال مانند برنامه پیش رود.

میدانی با اشاره به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سد سیلور آماده بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از این طرح ۹۰ میلیون مترمکعب به احیای این دریاچه کمک خواهد شد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: اگر حجم دریاچه ارومیه به ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد، به تراز اکولوژیک خواهیم رسید.

به گفته وی، ستاد احیای دریاچه ارومیه از روز اول تاسیس یک برنامه ۱۰ ساله برای احیای این دریاچه تدوین کرد که سه سال از این برنامه گذشته و پیش‌بینی می‌شود که تا هفت سال آینده دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک خواهد رسید.

میدانی با اشاره به طرح‌های انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: با توجه به اینکه طرح‌های انتقال بلندمدت است، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۳۹۸ این طرح‌ها نیز به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: در مجموع در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است و پیش‌بینی می‌شود که اگر شرایط مانند روال فعلی پیش برود، وضعیت خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود.

احیای دوباره دریاچه ارومیه

یکی از اقداماتی که وزارت نیرو برای توسعه مناطق محروم انجام داد توجه ویژه به آب‌وبرق رسانی روستایی بوده که در این زمینه چیت‌چیان گفت: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده برای ارائه‌ خدمات آبرسانی و برق‌رسانی به روستاها، دولت یازدهم نمره بسیار خوبی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است؛ چیزی که در دولت قبل قابل مشاهده نیست.

به گفته وزیر نیرو، در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۷۶ روستا، در سال ۱۳۹۳ معادل ۸۲۳ روستا، در سال ۱۳۹۴ معادل ۹۰۲ روستا و در سال گذشته ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شده‌اند و باید گفت که آبرسانی به روستاها با بهترین کیفیت انجام شده است.

وی ادامه داد:تنها در سال ۱۳۹۵ بیش از کل روستاهایی که در دو دولت قبل آبرسانی شده بود خدمات‌رسانی انجام شده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه در چهار سال دولت یازدهم ۵۲۰۰ روستا آبدار شدند و جمعیت برخوردار آبرسانی در دولت یازدهم چهار میلیون نفر ثبت شده است، عنوان کرد: این مساله علاوه بر تثبیت جمعیت در روستاها، موجب شده افرادی که از روستا خارج شده‌اند دوباره به روستاها باز گردند و شاهد ارتقای سلامت و بهداشت در روستاها باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به مزایای دیگر توسعه آبرسانی روستایی، گفت: این مساله موجب ایجاد اشتغال برای ده‌ها هزار نفر و به راه افتادن واحدهای کوچک صنعتی روستایی شده است، علاوه بر این براساس آمار، قبل از این دولت به حدود  ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ روستای کشور توسط تانکر و به صورت سیار آبرسانی می‌شد که وزارت نیرو در دولت یازدهم وظیفه ذاتی خود دانست که این مشکل بزرگ را در روستاها از بین ببرد.

وی با اشاره به مشکلات برخی روستاها  به دلیل نداشتن آب سالم و بهداشتی، خاطر نشان کرد: در برخی روستاها شبکه آبرسانی اجرا نشده بود، در برخی روستاها شبکه‌های آب فرسوده بود و به دلیل خشکسالی‌هایی که اتفاق می‌افتاد منابع آب این روستاییان خشک شده بود و مردم مجبور بودند برای تامین آب یا از گالن استفاده کنند و یا منتظر تانکرهای آبرسانی باشند. در این وضعیت بهداشت و سلامت مردم در مخاطره بود لذا بسیاری از روستاها به خاطر وجود چنین شرایطی مجبور به مهاجرت و در پی آن تحمل آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن بودند که این مساله برای ما بسیار ناگوار بود بر همین اساس وزارت نیرو تمام عزم خود را برای آب و برق رسانی روستاها جزم کرد.

چیت‌چیان در خصوص اقدام وزارت نیرو در این بین گفت: در سال ۱۳۹۵ به تنهایی ۲۸۰۰ فقره قرارداد برای اجرای کار آبرسانی روستایی منعقد شد. علاوه‌بر این  در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز ۸۶۰ قرارداد برای تسریع این مساله به امضا رسید و در مجموع شاهد انعقاد ۳۶۶۰ قرارداد در این زمینه بوده‌ایم.

تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار روشن شدند

وزیر نیرو با اشاره به فعالیت‌های وزارت نیرو برای برق‌رسانی به روستاهای کشور نیز عنوان کرد: این وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ با اتکا به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی متعهد شد که تا پایان سال روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور را از نعمت برق برخوردار کند که این اتفاق نیز محقق شد و در حال حاضر ۶۲۳ روستا با ۹۲۴۵ خانوار برق‌دار شده‌اند.

تامین برق ۱۱۷ روستا با انرژی خورشیدی

وی با بیان اینکه در پایان دولت یازدهم به ۲۵۰۲ روستا با جمعیت ۳۲ هزار خانوار و هزینه ۲۷۵ میلیارد تومان برق‌رسانی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: تاکنون عملیات برق‌رسانی ۲۱۵۴ روستا انجام شده است. در برخی نقاط که امکان توسعه شبکه برق وجود نداشت از انرژی خورشیدی استفاده شد، به‌طوری که ۱۱۷ روستا توسط انرژی خورشیدی تامین برق شدند و در مجموع در حال حاضر ۲۱۷ روستا برق خود را از انرژی خورشیدی تامین می‌کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي