واکسن هایی که باید در دوران بارداری بزنید

تاريخ : 17 مرداد

در دوران بارداری یک سری واکسن ها هستند که حتما باید تزریق شوند. در ادامه واکسن هایی که باید در دوران بارداری بزنید را معرفی می کنیم.

واکسن هایی که باید در دوران بارداری بزنید, پورتال خبری فرهنگی گهر

محمد عرفانیان رییس انجمن کارشناسان بهداشت و کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، با تاکید بر نقش مثبت واکسیناسیون به موقع در سیستم بهداشت کشور، بیان کرد: با توجه به حساس بودن دوران بارداری، زنان در این شرایط از مهمترین گروه های هدف واکسیناسیون بوده و متخصصان بهداشت بارعایت اصول تخصصی برای واکسیناسیون و ایمن سازی این افراد، اقدام می کنند.

رییس انجمن کارشناسان بهداشت درخصوص واکسن های مجاز دوره حاملگی، تصریح کرد: واکسن هپاتیت ب برای محافظت مادر و جنین علیه عفونت ضروری بوده که تزریق این واکسن سه مرحله قبل و بعد از زایمان صورت می گیردوی واکسن آنفولانزا را در دوران ۲ تا سه ماهگی زنان باردار در صورت بروز آنفولانزای فصلی ضروری دانست و ادامه داد: در صورت ابتلا به وضعیت پزشکی حاد، افراد با مشورت پزشک یک تا سه ماه پس از تزریق واکسن آنفولانزا از بارداری اجتناب کنند.

عرفانیان ضمن توصیه برای استفاده از واکسن های کزار و دیفتری در زنان باردار، بیان داشت: این واکسن ایمنی دائم نداشته و حتما باید هر ده سال یک بار تزریق شود. وی استفاده از برخی واکسن ها در بارداری را موجب افزایش احتمال انتقال بیماری به جنین، بروز زایمان زودرس، سقط جنین و نقایص مادرزادی عنوان کرد و اظهار داشت: زنان باردار از تزریق واکسن هپاتیت A در دوران ۹ ماهه بارداری خودداری کنند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری ها تاکید کرد: در صورت استفاده زنان از واکسن MMR بر ضد سه بیماری سرخک، سرخجه و اوریون، حداقل سه ماه بعد از تزریق نباید باردار شوند. وی در ادامه از بارداری بدون فاصله با تزریق واکسن آبله مرغان هشدار داد و گفت: درباره واکسن پنوموکوک نیز چون بی خطر بودن آن اثبات نشده است به پرهیز از تزریق این نوع واکسن توصیه می شود. عرفانیان یادآور شد: واکسن های زنده یا همان فلج اطفال خوراکی برای زنان باردار توصیه نمی شود در حالیکه استفاده از واکسن تزریقی فلج اطفال در مادران باردار بلامانع است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي