نکات ایمنی سفر با هواپیما

سفر با هواپیما در حال حاضر، سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد در سراسر جهان است. با تهیه بلیط هواپیما شما قادر خواهید بود که فراتر از تخیلات ژول‌ورن (نوسینده فرانسوی) در سفری دو روزه (به جای 80 روز) دور دنیا را بچرخید و به خانه بازگردید.

نکات ایمنی سفر با هواپیما که بهتر است بدانید

نکات ایمنی سفر با هواپیما

سفر با هواپیما علی رغم وجود راحتی و سریع بودنش، در باطن سفری خطرناک محسوب می‌شود، چون بروز کوچکترین مشکل فنی و یا نیروی انسانی در هواپیما می‌تواند، منجر به سقوط هواپیما و در بدترین شرایط مرگ سرنشینان آن شود. شرکت‌های هواپیمایی با آموزش نیروهای انسانی مجرب، تهیه بهترین هواپیماها از نظر فنی و نیز هزینه‌های هنگفت تعمیر و نگهداری از این ماشین‌های غول پیکر، همواره سعی در کاهش ریسک پرواز داشته و دارند. با خرید بلیط هواپیما، مسئولیت شما به عنوان یکی از مسافرین پرواز با رعایت برخی از نکات ایمنی جهت حفظ سلامتی خودتان و سایر سرنشینان پرواز آغاز می‌شود.

هراس از پرواز، با توجه به اخبار سقوط هواپیما‌ها و فیلم‌هایی که در اینباره ساخته شده است طبیعی است، ولی بهتر است بدانید که نرخ مرگ و میر در پرواز و حوادث هوایی، به علت کم اتفاق افتادن، بسیار کمتر از حوادث جاده‌ای است، چون روزانه متخصصین با بررسی‌های دقیق درصد ریسک اتفاق افتادن حادثه را به صفر نزدیک می‌کنند. جالب است بدانید که نکات ایمنی پرواز برای مسافرین، از قبل از پرواز شروع می‌شود.

نکات ایمنی سفر با هواپیما

نکات ایمنی قبل پرواز

قبل از پرواز برای حفظ ایمنی خود باید به چند نکته توجه کنید.

  1. اگر رزرو بلیط هواپیما خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، توجه داشته باشید، که نام ثبت شده، در بلیط با نام شما در گذرنامه، ویزا و مدارک شناسایی دیگرتان یکسان باشد، تا در گیت‌های پروازی دچار مشکل نشوید.
  2. پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما و گرفتن پرینت آن اجازه مخدوش شدن و یا مفقود شدن آن را ندهید. زیرا در صورت مفقودی، در بهترین حالت پرواز خود را از دست خواهید داد و در صورت مخدوش شدن بلیط هواپیما باعث به وجود آمدن مشکلاتی در فرودگاه برای شما خواهد شد.
  3. هیچوقت ساک یا بسته‌ای را از کسانی که نمی‌شناسید، قبول نکنید، چون حتی ممکن است دستگیر شوید.
  4. در سفر به کشورهای خارجی، قبل از خریداری بلیط هواپیما مقصد، قوانین وسایل همراه در آن کشور را مطالعه کنید. به طور مثال ورود مواد غذایی یا حیوانات از یک کشور به کشور دیگر نیازمند مجوز خاص و در برخی مواد ممنوع است.
  5. سعی کنید مندرجات ثبت شده در بلیط پرواز خود را با هواپیمای خود مقایسه کرده تا اشتباها پرواز خود را از دست ندهید.
  6. در هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما، به دقت نام شهر مقصد را چک کنید که به خاطر تشابه اسمی سر از نقطه دیگری در جهان در نیاورید.
  7. هواپیمایی و هواپیمای خود را به دقت انتخاب کنید. به طور مثال انتخاب پرواز در یک هواپیمایی نا آشنا، انتخابی غیر ایمن است. در سرویس‌های آنلاین خرید بلیط هواپیما ، معمولا نوع هواپیما در کنار شرکت هواپیمایی ذکر خواهد شد.
  8. داروهای مورد نیاز خود را فراموش نکنید و از بردن وسایل مانند کارد میوه خوری و فندک که باعث بروز مشکل برای شما در گیت پروازی می‌شود خودداری کنید. پس از خرید بلیط هواپیما، از ممنوعیت‌های پرواز کسب اطلاع کنید.

نکات ایمنی سفر با هواپیما

نکات ایمنی حین پرواز

خوشبختانه سوار هر هواپیمایی که شوید، مهمانداران آموزش دیده آن بنا به قانون پروازهای هوایی، نکات ایمنی مخصوص حین پرواز را به حداقل دو زبان انگلیسی و زبان کشور مبدا به همه مسافران آموزش خواهند داد و برگه‌هایی مخصوص برای یادآوری این نکات در دسترس هر یک از مسافرین پرواز قرار داده شده است. اگر دیدید شخصی در حین پرواز این نکات را رعایت نمی‌کند، می‌توانید با حفظ خونسردی از مهماندار خود بخواهید که به آن شخص تذکر دهد. از مهمترین نکات حین پرواز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل از پرواز از خوردن غذای زیاد خودداری کنید، زیرا به احتمال قوی، اختلاف فشار، باعث بهم خوردگی وضعیت جسمی شما در حال پرواز خواهد شد.
  • استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مثل موبایل که باعث اختلال در سیستم‌های پروازی می‌شوند، خطرناک است. پس بهتر است، قبل از ورود به هواپیما سیستم الکترونیکی خود را در صورت عدم نیاز خاموش کنید و یا در حالت پرواز قرار دهید.
  • در هنگام صعود و فرود حتما کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • به خاطر داشته باشید، که شرکت‌های هواپیمایی به هزار دلیل مختلف از قبیل سرمایه هنگفت هواپیما و نیروهای آموزش دیده و بیمه‌پروازی مسافران و خدمه، شهرت خودشان و غیره روی پروازشان حساسیت دارند و تمام نکات ایمنی را رعایت خواهند کرد. پس در صورت پیش آمدن هر گونه مشکلی از افتادن در چاله‌های هوایی تا آتش گرفتن یکی از موتورهای هواپیما، خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و با ایجاد اختلال، مانع خدمت رسانی خدمه پرواز نشوید.
  • از درگیری و مشاجره در حین پرواز خودداری کنید و تمام نکات ایمنی را که توسط مهمانداران به شما آموزش داده می‌شود را به دقت گوش کرده و رعایت کنید.
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه