معرفی نکات ایمنی در زمان آتش سوزی

زمانی که آتش سوزی رخ می دهد دانستن نکات ایمنی بسیار مهم است. به همین بهانه ما در این بخش گهر به معرفی نکات ایمنی در زمان آتش سوزی می پردازیم.

معرفی نکات ایمنی در زمان آتش سوزی

معرفی نکات ایمنی در زمان آتش سوزی

در هنگام وقوع آتش سوزی اقداماتی باید صورت گیرد که از شعله ورتر شدن آتش جلوگیری شود و همچنین باعث خاموشی سریع آتش شود. همچنین برای کسانی که دچار سوختگی شده اند نیز اقداماتی باید انجام شود.

1 – هنگام روبه رو شدن با آتش سوزی، سرعت عمل برای نجات جان خود و مصدومان احتمالی، کاملاً حیاتی است. همانطور که می دانیم آتش خیلی سریع انتشار می یابد. بنابراین بلافاصله آتش نشانی و اورژانس را خبر کنید و تا آنجا که می توانید، اطلاعات کاملی در مورد بروز حادثه به آنها بدهید.

2 – سعی کنید که تمام افراد را از ساختمان بیرون ببرید.

3 – با رعایت جوانب احتیاط، به خاموش کردن آتش بپردازید.

4 – به هیچ وجه وارد ساختمان آتش گرفته نشوید؛ مگر آنکه مجهز به ماسک تنفسی باشید و کاربرد آن را بدانید.

5 – اگر هر دلیلی ناچار وارد اتاق پر از دود شوید، ابتدا مطمئن شوید که جانتان به خطر نخواهد افتاد.

6 – قبل از فرار از اتاقی که در آن بسته است، ابتدا در را لمس نمایید؛ اگر داغ بود، از خروجی های دیگر استفاده کنید.

7 – اگر در ساختمان آتش گرفته، گرفتار شدید، فوراً به اتاقی که دارای پنجره است بروید و در را ببندید. سپس یک پتو یا فرش را طوری زیر در قرار دهید که دود وارد اتاق نشود و آن گاه از طریق پنجره، تقاضای کمک کنید.

8 – اگر دود، حرارت یا شعله های آتش، مسیرهای خروجی شما را مسدود کرده است، در را ببندید و در اتاق بمانید. تنها با استفاده از یک پارچه به رنگ روشن، از طریق پنجره کمک بخواهید. اگر در اتاق تلفن وجود دارد به اداره آتش نشانی زنگ بزنید و موقعیت خود را خبر دهید.

9 – زمانی که در جریان حریق واقع می شوید، با حفظ خونسردی، تمام تهویه های ساختمان را خاموش کنید تا به این ترتیب از ورود اکسیژن به داخل ساختمان جلوگیری شود.

10 – در صورت امکان، مواد سالم و قابل استفاده را فوراً از محل خارج کنید.

11 – امدادگران و یا افرادی که در جریان حریق واقع شده اند، باید لباس های دارای الیاف مصنوعی و پلاستیکی را از خود دور کنند.

12 – در فرو نشاندن آتش سوزی مواد نفتی، آب به کار نبرید.

13 – ظرف مشتعل را حرکت ندهید.شعله را با شن،نمک،پتوی نمناک یا پوشش های دیگر خفه کنید.

نکات ایمنی بعد از وقوع آتش سوزی و نجات مصدوم از اتاق پر از دود

1 – ابتدا مطمئن شوید که برای نجات مصدوم، جان خود را به خطر نمی اندازید.

2 – یک طناب نجات به کمر خود ببندید و آن را به دست یکی از حاضران بدهید.

3 – بین خود و فردی که طناب را در دست دارد، روشی از نشانه های قراردادی بر قرار کنید تا زمانی که علامت دادید، شما را بالا بکشد.بهترین روش این است که طناب را به صورت دایم در حالت کشیده شده نگه دارید و در هنگام خطر، آن را شل کنید تا فرد متوجه خطر شود و شما را بالا بکشید.

توجه: بستن دستمال خیس به دور دهان و بینی باعث محافظت شما در برابر گاز یا دودهای سمی خواهد شد.

4 – برای نجات جان مصدوم از اتاق آتش گرفته ای که در آن بسته است، باید قبل از ورود،با لمس در اتاق، حرارت را بسنجید، اگر داغ بود وارد اتاق نشوید و اگر داغ نبود، قبل از ورود به اتاق، چند نفس عمیق بکشید تا خون شما پر از اکسیژن شود.سپس با شانه خود از پهلو به در ضربه بزنید، آن را باز کنید و در همین حال، صورت خود را بر گردانید.اتاق ممکن است پر از هوای سوخته فشرده باشد و احتمال دارد هر لحظه انفجاری رخ دهد.اگر دود کاملاً متراکم است، روی زمین، سینه خیز بروید، چون با توجه به اینکه هوای داغ بالا می رود، ممکن است لایه ای از هوای تمیز در کف اتاق وجود داشته باشد.

5 – مصدوم را بگیرید و با توجه به رعایت تمام جنبه های ایمنی، به سرعت او را به سمت در خروجی بکشید.لباس سوخته مصدوم را با استفاده از پتو، گلیم و یا کت خاموش کنید.

6 – اگر مصدوم هشیار است، کاملاً از او مراقبت کنید، چون ممکن است بر اثر نیم سوز شدن اشیای داخل اتاق، گاز منو اکسید کربن در هوای اتاق پراکنده شده باشد و این امر بر هشیاری مصدوم به تدریج تاثیر بگذارد.

7 – اگر تنفس مصدوم قطع شد، بلافاصله تنفس مصنوعی را شروع کنید و سپس مصدوم را به بیمارستان برسانید.

8 – اگر مصدوم در پارکینگ بسته ای که ماشین یا موتور روشن در آن است، گرفتار شده، پارکینگ را باز کنید تا دود از پارکینگ خارج، و هوای تازه به اندازه کافی وارد آن شود.نباید تلاش کنید که وارد چنین محلهایی شوید،مگر آنکه مطمئن شوید که خطری جان شما را تهدید نخواهد کرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه