آشنایی با نژاد سگ سرابی

تاريخ : 16 اردیبهشت

همانطور که می دانید سگ ها نژادهای مختلفی دارند و هر کدام از این نژادها، ویژگی های فیزیکی و ظاهری متفاوتی دارند. برای آشنایی با نژاد سگ سرابی این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

آشنایی با نژاد سگ سرابی, پورتال خبری فرهنگی گهر

آشنایی با نژاد سگ سرابی

سرابی نژاد سگ‌های بزرگ جثه با اندامی درشت است که زادگاه اصلی آنان در مناطق شمال غربی ایران به ویژه شهرستان سراب ( آذربایجان شرقی ) است. از این سگ بیشتر به عنوان سگ گله و سگ نگهبان استفاده می‌شود.

سگ سرابی در مواجه با هر تهدیدی بسیار شجاع و بی باک بوده و بی پروا به گرگ، گراز، خرس و موجودات بزرگتر از خود حمله می‌کند. سگهای سرابی تربیت پذیر و کاملاً مطیع صاحبان خود هستند . با افراد خانواده مهربان و صمیمی هستند ولی با مشاهده غریبه یا خطر به شدت تهاجمی می شوند . طول عمر این سگها در شرایط مناسب بین ۱۲ تا ۱۷ سال می‌باشد.

نام‌های دیگرSarabi shepherd Dog – sarabi
کشور خاستگاهایران
خصوصیات
وزننر۶۰ تا ۹۰ کیلو گرم
ماده۵۵ تا ۸۰ کیلوگرم
ارتفاعنر۷۵ تا ۹۰ سانتی‌متر
ماده۷۰ تا ۸۵ سانتی‌متر
پوششپوشش مو کوتاه و مو بلند
رنگزرد، قهوه‌ای، قرمز، سیاه
طول عمر۱۲ تا ۱۷ سال

 

سگ سرابی دارای ظاهری عضلانی و تراشیده با پنجه های پهن و بدون اضافه وزن می‌باشد. این سگ معمولاً به رنگ زرد یا قرمز و سیاه و کرم رنگ با پوزه سیاه و گاهی ماسک سیاه بر روی صورت یافت می‌شود و به دو گونه مو کوتاه و مو بلند تقسیم می‌شود. نوع سیاه رنگ آن نیز با خط سفید بر روی سینه وجود دارد که کمیاب تر بوده ولی سگی پر طرفدار است. این ماستیف بزرگ جثه دارای آرواره‌هایی بسیار نیرومند همراه با سری بزرگ و کمی خرطوم و پوست در زیر گردن و پوزه ماست. سگهای سرابی سگ‌های بسیار مقاومی هستند و به شرایط بد آب و هوایی و گرسنگی و بیماری‌های گوناگون مقاوم هستند و به سرعت با محیط و شرایط گوناگون خو میگیرند. وزن سگ سرابی در نرها بین ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم و در ماده‌ها بین ۵۵ تا ۸۰ کیلوگرم می‌باشد البته در مواردی وزن این سگ تا ۱۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. قد سگ سرابی نر میان ۷۵ تا ۹۰ سانتیمتر(گاهی بیشتر) و در ماده‌ها میان ۷۰ تا ۸۵ سانتیمتر می‌باشد. ظاهر این سگ به سگ کانگال شباهت‌هایی دارد که این به دلیل موقعیت نزدیک جغرافیایی این دو نژاد می‌باشد اما سگ سراب از لحاظ جثه کمی بزرگتر از کانگل است. جنگ و مبارزه سگهای سرابی یکی از تفریحات و سرگرمی مردم مناطق آذربایجان در فصول پاییز و اواخر زمستان و اوایل بهار است.

سگ سرابی سگی با ظاهری جدی بزرگ جثه قدرتمند عضلانی همراه با سری بزرگ و کمی خرطوم و پوست در زیر گردن و پوزه و ارواره های قدرتمند ودارای دندانهای بزرگ و خیلی محکم میباشد. دندانهای دو فک به صورت منظم بر روی هم قرار میگیرند. و برای اینکه برای جنگ از این سگها استفاده میشود معمولا گوشهای انرا میبرند. هر چه ارتفاع و وزن این حیوان بیشتر باشد ارزنده تر است. دو نوع پوشش خارجی داردو پرمو و نرم و دیگری کم مو و زبر. معمولا به رنگ زرد همراه با پوزه و گوشهای سیاه مشاهده میشود. در بعضی از موارد رنگهای سیاه و طوسی و سفید و سفید همراه با لکه های زرد رنگ می بینیم. نکته قابل توجه که در رنگهای انها دیده میشود این است که حتی در رنگ مشکی یا سفید باید حاله ای از رنگه زرد در سگ وجود داشته باشد. و در بعضی از رنگهای نادر دیگر سگ به رنگ زرد یا طوسی هستند ولی سر و پوزه و گوشهای سگ به رنگه سفید است. دارای پاهای بزرگ قوی و محکم میباشد. در سگهای پرمو پاهای انها دارای موی زیادی است و راه رفتن روی برف و یخ را برای انها اسان میسازد و در سگهای کم مو انها دارای پنجه های بزرگ و محکمی هستند که اینکار را برایشان راحت خواهد کرد. سگ سرابی با گامهای بزرگ و رها و شل مانند گربه سانان می خرامد. بسیار سگهای مقاومی هستند و به گرما گرسنگی سرما و کمبود ورزش مقاومند و به سرعت خود را به شرایط وقف می دهند. دارای حس بویایی قوی بوده و همچنین نسبت به حوادث و اتفاقات، حس ششم خوبی دارند. این سگها برخلاف جثه و هیکل بزرگ، دارای چالاکی و استقامت زیادی هستند و از هیچ خطر و دشمنی نمی هراسند و تا پای مرگ مبارزه میکنند ، آنها دارای پوست بزرگ و بسیار ضخیم نسبت به نژادهای دیگر بوده از اینرو دندان حیوان مهاجم به راحتی به آن فرو نمی رود ، به خاطر این خصوصیات متاسفانه در گذشته و هم اکنون از این سگها برای جنگ و نبرد سگها استفاده زیادی شده و می شود.

این سگها قادرند تمام نژادهای سگهای ایرانی و خارجی را به راحتی شکست دهند.

در زمانهای گذشته از این سگ به خاطر مبارزه خوبش با خرسها و حیوانات وحشی و نترس بودن برای نگهبانی از گله ها و خانه های خود استفاده میکردند. این سگ با ظاهر وحشتناک و خشمناک دارای خلق و خویی ارام و بدون کینه ای میباشد و بی جهت پارس نمیکند.

رفتار این سگها با کودکان مهربانانه ، ملایم و با حوصله است ، دوست و همبازی خوبی برای کودکان می باشند و هرگز با انها بدرفتاری نخواهند کرد حتی اگه مورد آزار قرار بگیرن ، از انها تا پای مرگ حمایت و دفاع میکنند. علاقه بسیاری دارند تا صاحب خود را خوشحال کنند و با هوش سرشار ذاتی که دارند اینکار را به نحو احسن انجام می دهند.

این نژاد به خاطر مطیع بودن و داشتن هوش سرشار به راحتی مستعد آموزش بوده و فرامین را به سرعت یاد میگیرند، همچنین احتیاج به تکرار مکرر ندارند. در سنین پایین برای از بین بردن خوی جنگجویانه با سگهای دیگر باید انها را اجتماعی کرد ولی در همه حال حرف صاحب خود را گوش میکنند.

این سگها همچنین دیدبان و نگهبانانی خوب بوده و از محل تحت حفظتشان به خوبی نگهبانی میدهند.

وزن این سگها در نرها بیشتر از ۷۰ کیلوگرم تا۱۰۰ کیلوگرم. در برخی موارد تا ۱۲۰ کیلو گرم نیز مشاهده شده و ارتفاع انها حداقل ۷۸ سانتیمتر تا ۹۶ و حتی بالاتر میباشد و از این رو جز بزرگترین و سنگینترین سگهای جهان دسته بندی میشوند. در ماده ها کمی کمتر میباشد.

شرایط نگهداری: این سگها برای نگهداری در اپارتمان نیز مناسبند به شرطی که در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند. اصولا در خانه آرام ، مهربان و مطیع بوده و داشتن یک حیاط کوچک برای بازی آنها کافیست. از همدمی با صاحب خود اوج لذت را میبرد و بهتر است برای پیاده روی روزانه این سگ با وفا را به دنبال خود ببرید.

این سگها تا ۲سالگی رشد کرده و نباید فعالیتهای خیلی سنگین مانند جنگ و جفتگیری برای انها برنامه ریزی کنید. طول عمر انها اگر نجنگانید بین ۱۲ تا ۱۵ سال و اگر انهارا بجنگانید بین ۷ تا ۱۰ سال میباشد. برای اراستن این سگها هر گونه اراستن برای انها مناسب میباشد. برس کشیدن و شانه زدن منظم و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد میشود. این سگها دارای قدمت خیلی زیادی در ایران هستند و به نام ماستیف ایرانی نیز شناخته میشوند. و میشه سر منشا اصلی نژادهای کانگال و قفقازی را این سگ را دانست. جز سگهای گله و کاری دسته بندی میشوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي