موق خواب پایتان را بیرون پتو بذارید

موق خواب پایتان را بیرون پتو بذارید

یک شایعه عجیب اما بسیار مفید در زمان خواب: حداقل یکی از پاهایتان یا هر دو را زمان خواب از پتو بیرون بگذارید. این کار به شما کمک می کند که بهتر بخوابید وهم سریعتر به خواب بروید.
زمانیکه این مطلب را شنیدم با یکی از متخصصان خواب در نیویورک بصورت آنلاین صحبت کردم و فهمیدم که زمانیکه پا را از پتو بیرون بگذاری خواب بهتری می توانی داشته باشی. او درباره این مطلب با بیان این نکته توضیح داد که:بهتر است در زمان خواب یکی از پاهایتان از پتو بیرون باشد و نسیمی نیز از پنجره به داخل اتاق بوزد.

موق خواب پایتان را بیرون پتو بذارید

من هم این کار را انجام دادم و متوجه شدم که خواب بهتری داشتم -گذاشتن پاها بیرون از پتو-اما نفهمیدم که دلیل آن چیست؟ به همین خاطر با ناتالی داوتویچ سخنگوی روزنامه بین المللی خواب و پروفسور روانشناسی دانشگاه آلاباما صحبت کردم. تحقیقات داوتویچ متمرکز بر روانشناسی زمان بود-که کارهای روتین و ریتم بیوشیمی بدن ما چگونه در طول روز و شب در نوسان است و چه تاثیری می تواند روی سلامتی و تندرستی ما داشته باشد. زمانیکه وی سئوال مرا شنید گفت تا بحال هیچ تحقیق و مطالعه ای در این زمینه وجود نداشته است اما چندین تئوری در این زمینه برای من بیان کرد.

چیزی که به ذهن می رسد رابطه بین خواب و دمای بدن است. محققان خواب به این نتیجه رسیده اند که قبل از اینکه انسان به خواب برود دمای بدن وی کاهش می یابد.در عمیق ترین مرحله خواب، بدن شما در سردترین دمای خود قرار دارد، در حدود یک یا دو درجه پایین تر از حد نرمال. برخی دانشمندان بر این باورند که دمای پایین بدن باعث به خواب رفتن انسان می شود، و با وجود اینکه مراحل کاهش دمای بدن به طور نرمال اتفاق می افتد اما کارهایی وجود دارد که به تسریع این روند کمک می کند. مانند دوش آب گرم گرفتن قبل از خواب. زمانیکه شما وان را ترک می کنید دمای بدن تان به سرعت کاهش پیدا می کند و شما بعد از حمام آب گرم احساس خواب آلودگی می کنید.نوشیدنی های داغ نیز همین اثر را دارند.

حالا به مسئله پای بیرون از پتوی خودمان برگردیم. داوتویچ می گوید:” من فکر می کنم این هم همان کار پایین آوردن دمای بدن را می کند چرا که دمای بدن ما بالا باشد ما به خواب نمی رویم”.

اما چرا پاها به طور خاص؟ سطح هر دو دست و پاهای ما خاص هستند، داوتویچ بیان می کند که به دلیل بدون مو بودن و ساختار خاص عروقی ای که دارند به کاهش دمای بدن ما کمک می کند.همچنین، دست ها و پاها دارای رگ های خونی ای هستند که آناستوموز نامیده می شوند . کف پاها به دلیل خاصیت بدون مو بودن برای کاهش دمای بدن طراحی شده اند. پس با در نظر گرفتن این مسئله برای کاهش دمای بدن و اینکه با مالیدن پاها به یکدیگر و یا بیرون گذاشتن آنها از پتو می توانید خواب بهتری داشته باشید.
به طور کلی، انسان ها در اتاق های سرد بهتر به خواب می روند بین 60 تا 67 درصد از مردم چنین هستند.پس اگر به دنبال راه بهتری برای خواب هستید می توانید از یک پنکه برای خنک کردن اتاق نیز استفاده کنید.
منبع: leev.com

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه