موزه ی وان ، نمایش فرهنگ پیشینیان در تور وان

موزه ی وان که میراث فرهنگی و تاریخ این شهر را به نمایش میگذارد به دو قسمت تقسیم شده است. موزه ی وان در نزدیکی دژ وان، با زیر بنایی به وسعت پنجاه هزار متر مربع و سیزده هزار متر مربع فضای محوطه ی داخلی، واقع شده است.

آشنایی با موزه ی وان ترکیه

 موزه ی وان ، نمایش فرهنگ پیشینیان در تور وان

به گزارش سفر باتو ، بازدید از موزه ها در شهر های تاریخی می تواند بسیار جالب توجه باشد. وان در تور وان منطقه ای در شرق ترکیه با قدمت پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح، در این مسیر طولانی تاریخ تا به امروز و در زمان ما از این میراث تاریخی  و فرهنگ غنی نگهداری نموده است. وان وطن و مبدا تمدن های بسیاری از گذشته های دور تا به امروز بوده و از پیشینه ی فرهنگی بسیار غنی برخوردار است. موزه ی وان که میراث فرهنگی و تاریخ این شهر را به نمایش میگذارد به دو قسمت تقسیم شده است.

موزه ی وان در نزدیکی دژ وان، با زیر بنایی به وسعت پنجاه هزار متر مربع و سیزده هزار متر مربع فضای محوطه ی داخلی، واقع شده است.

بخش های موزه ی وان:

بخش باستان شناسی در طبقه ی همکف موزه ی وان قرار دارد و برای افرادی که آثار، اشیا و اسناد تاریخی علاقه دارند جالب توجه قرار میگیرد. صنایع عصر برنز و نوسنگی مثل سرامیک هایی از هزاره ی سوم و کاشی های نقاشی شده از هزاره ی دوم، زیورآلاتی از طلا ، کمربند های برنزی، ابزار و ادوات زرهی برای اسب ها، سلاح، ابزار و لوازم آشپزخانه، مجسمه های کوچک و همچنین نمونه هایی از سنگ قبرهای صلیبی شکل مانند آنهایی که در چاووش تپه پیدا شده و مقبره هایی سنگی به شکل گوسفند و بره را ارائه میکند. و در طبقه بالایی موزه ی وان، صنایع دستی  مردمانی از قوم باستانی اروارتان و ستون های سنگی حکاکی شده را پیدا خواهید کرد که همه نمایانگر شکوه و عظمت تمدن اورارتان ها در زمان خودشان هستند.

وقتی به بخش مردم شناسی موزه ی وان میرسیم، یکسری از اسناد و مدارک موجود است که به وقایع غم انگیز رخ داده در این منطقه در زمان پایان جنگ جهانی اول میپردازد و همچنین صنایع محلی مثل: گلیم های دست بافت از اقوام کورد و ترکمن، جواهراتی از نقره شامل دستبند یا گوشواره، نسخ خطی و منسوجات به چشم میخورد.

محل کنونی موزه ی وان در ابتدا به عنوان انبار و بعد به عنوان دفتر موزه تعبیه شده بود و بعدتر با گسترش اشیای یافت شده توسعه پیدا کرد. این موزه در محله یyaliشهر وان واقع شده است.

 

موزه ی کلیسای صلیب مقدس وان:

فرهنگ DNA یک ملت است. تلاش هزارباره برای از بین بردن مردمانی از یک قوم و مالک شدن میراث آنها، جز به شکست نمی انجامد. به همین علت است که سرگذشت ارامنه برای همیشه در حافظه ی تاریخ باقی خواهد ماند. قومی که شاید بیشتر از هر ملیت دیگری در طول تاریخ در معرض نسل کشی بوده اند.

در طول تاریخ جوامع انسانی در شکل های مختلف و مکان های مختلف به زندگی پرداختند. و بعد فرهنگشان، دینشان و به این ترتیب نمادهای هویتی خود را شکل دادند.

در میان دریاچه  وان ، جزیره آختامار ، ارامنه  در قرن 10 یک کلیسا بنا کردند به نام صلیب مقدس که امروزه موزه شده است. این جزیره در پنجاه و پنج کیلومتری از شهر وان قرار دارد و از بزرگراه وان-تاتوان با موتورسیکلت بیست دقیقه راه است. پادشاهی به نام “ژاژیک” از خاندان “واسپوران” ها در بین سالهای 915 تا 921 قبل از میلاد به کشیش معماری به نام “مانوئل” دستور داد تا این کلیسا را بنا کند. ساختمان این بنا با سنگ “توفا” ی برش داده شده ی قرمز رنگ انجام گرفت.

کلیسای صلیب مقدس، بازمانده ای از فرهنگ و هنر قدیم ارامنه:

این کلیسا که امروزه، کاربری موزه نیز دارد دارای گنبدی شانزده ضلعی است و چند ورودی دارد که ورودی اصلی آن از دیوار غربی می باشد. در بیرون از ساختمان، حجاری هایی وجود دارد که مضامین مذهبی  از کتاب های مقدس انجیل و تورات  و همچنین  زندگی در کاخ، صحنه های شکار و پیکرهای انسان و حیوان  را نشان می دهد. شیوه ای که این تم ها از  آن تأثیر گرفته اند، هنر عباسی قرن نهم و دهم را نشان می دهند که به نوبه خود به شدت تحت تأثیر هنر ترکیه آسیای مرکزی بوده است.

فضای داخلی دیوارهای کلیسا در تور زمینی وان  با نقاشی های دیواری تزئین شده است که تم های مذهبی را نشان می دهند که در گذر زمان تا به امروز رنگ و لعاب خود را تا حد زیادی از دست داده اند.  نقاشی های دیواری این موزه_کلیسا به عنوان جامع ترین و قدیمی ترین نمونه هایی که در این منطقه یافت می شود اهمیت خاصی دارد. ارامنه اجازه دارند هر سال یکبار مراسم سنتی-مذهبی خود را در این کلیسا برگزار کنند. این کلیسا در منطقه ی “باشکالی” وان قرار دارد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه